Jump to content

Akterstag nye seilbåter


hei

Recommended Posts

På min tilkommende SO 36i er det ikke akterstagsstrammer.

På førehand takk.

 

Har en i havnen som hentet sin SO36 i i Frankrike i høst. Han dro rett til Heitman med sin for å få den strammet. Akterstaget var litt slapt.(hovedsaken til at han dro var ikke strammingen, men koningen på rattet.) Men han smiler som en sol over

båten.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På min tilkommende SO 36i er det ikke akterstagsstrammer.

Akterstager er todelt, og går bak til hvert akterhjørne. Jeg har hørt om løsninger der man kan justere riggen ved å stramme disse stagene mot hverandre.

Er det noen som kjenner slike løsninger, evt har bilder eller linker, slik at jeg kan forberede en slik løsning til jeg får den nye båten?

 

På førehand takk.

Har båten to seperate akterstag eller et stag som ender i en hanefot og to korte fra hanefoten til hvert hjørne?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme akterstagløsning på vår Oceanis 323.

 

Så høyt oppe som jeg rekker har jeg ved hjelp av sjakler montert doble blokker på hvert akterstag. Linen føres gjennom blokkene og videre ned til en blokk med lås slik at jeg lett kan nå den fra styreposisjon.

Dette fungerer greit og er en rimelig og god løsning.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...