Jump to content

Fordeler og ulemper med 2 motorer VS 1 motor?


SJoh

Recommended Posts

Vi lurer på å kjøpe oss ny båt, og lurer da på Bavaria 27 eller 30. 27 kan leveres både med en motor og to motorer, er det noen her som kan fortelle meg litt om fordeler og ulemper med dette. Ser jo at det kan være kjekt med 2 motorer ved evt motorhavari, men ellers da, tenker på vedlkeholdskostnader, dieselforbruk, fart, osv.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange fordeler med to motorer, men det som talte mest for meg ved valg av en motor med rett aksel var hensyn til

- pris

- innvendig plassutnyttelse (to motorer bygger litt mindre i høyden , men mye mer i bredden)

- enkelhet (instrumentering, motorstyring, ...)

- vedlikehold

- sikkerhet ved grunnberøring (propellen beskyttes av kjølen)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel verdt å ta med et par ulemper til ved valg av to motorer:

 

-økt vekt i hekken. Dersom båten er en planende båt som er bygget for høye hastigheter vil den i større grad bli baktung med to motorer enn med en motor.

-økt drivstofforbruk

-ofte vanskeligere å selge pga mindre etterspørsel (annenhåndsverdi)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Noe mere utgifter er det kanskje ned to motorer men det er ikke mye, 2 olejfilter i stedfor 1 filter osv men dette er bare småpenger,

Jeg har hatt mange båter med en motor og kjøpte noe skeptisk en båt med to motorer og vill aldri ha annet enn båt med to motorer etter å ha kjørte to motors nå i mange år. ser kun fordeler med to motorer, båter som er laget for to motorer er ofte brede i hekken og trenger den vekten bak for å gå pent sjøen

Det man bruker ekstra med penger på to motorer er så lite i forhold til resten av båtbudsjettet.

For min del som kjører med 2x250HK er de kanskje en tusenlapp i året i ekstra utgifter.

 

:newyearsign:

Link to post
Share on other sites

Vi bestilte en Joda 37 foter med en motor en det blir den første med en innstalasjon så dette er et spennende prosjekt.

Grunnen er at ved en motor så har man lavere kostnader i bruk og vedlikehold nå kommer båten med en dieseltank på 540 liter mot 2 tanker på 420 l i en 2 motors båt så vekten av en tank og en motor

gjør båten noe lettere. det er selfølgelig bakdeler med en motor kontra 2 når det gjelder hastighet og mauvrering og stabilitet.

båten vil sikkert bli noe seinere til og få i plan enn med to motorer men en 37 foter har ikke samme planingsterskel som en 29 foter som vi hadde før den sto mye lenger på hælen før den la seg ned denne vil grave seg noe ned men den vil nok legge seg relativt raskt i plan i og med at den har den lengden.

 

Men pr i dag så er det ingen som vet hvordan båten vil oppføre seg for det gjenstår og se litt ute i Januar

da skal den nemlig prøvekjøres. :confused::confused::flag:

Link to post
Share on other sites

Drivstoff-forbruket øker vel med det dobbelte og da kan vel 1000,- neppe være riktig! :wink:

Regnestykket er ikke så enkelt i praksis. Jeg kan gi noen erfaringer fra eget båtbruk. Tidligere hadde jeg en Scand Atlantic 2000 mod med Yanmar 6LYA STE motor (340 HK på girkassen - 370 HK på svinghjulet). Jeg seilte i snitt ca 21 knop på lange strekninger og hadde dieselforbruk på i underkant av 3 l/nm. Båten veide 6.3 tonn.

Nåværende båt veier 12 tonn (+). Har 2 stk Yanmar 6LYA-STE. Jeg seiler riktignok noe saktere nå, på lange strekninger omlag 18 knop, og forbruker da med to motorer i underkant av 4 l/nm. Jeg har drøftet dette litt med Yanmar Norge. De er ikke overrasket over målingene. Jeg ble veldig overrasket, fordi jeg var forberedt på at 2 motorer samt dobling av vekten sikkert måtte føre til en 3-dobling av forbruk per utseilt nautisk mil. Virkeligheten er altså en økning på ca 30 prosent, og ikke 200 prosent som forventet. Jeg har ytterst liten erfaring med drev. Men med baugpropell og 2 motorer seiler jeg sidelengs, det er helt umulig med enkelinstallasjon. Manøvrering av større fritidsbåter er noe helt forskjellig med en og to motorer. Sikkerheten øker med to motorer. Tyngden blir større, dermed også stabiliteten idet massen er plassert lavt i båten. Det er forøvrig mange gode argumenter for og mot 2 motorer i denne tråder. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av å kunne manøvrere fritidsbåten uten baugpropell, dvs med aktiv rorbruk og giring for- og akterover. (Betrakter baugpropellen som en økt sikkerhet). Imidlertid er det en annen verden å manøvrere båt som har to propeller sammenlignet med en - understreker påny at min erfaring gjelder rett aksel. Selve manøvreringsgleden er dermed anderledes med 2 motorer sammenlignet med 1, dersom dette skulle være et moment. Jeg ville forøvrig også sett litt på en Bavaria 37. Her synes jeg at man får mye båt for pengene. Var inne i en slik på messa i Lillestrøm i 2007, og jeg syntes at det var mye bra håndverk i den båten. Men jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i sjøen.

Link to post
Share on other sites

Drivstoff-forbruket øker vel med det dobbelte og da kan vel 1000,- neppe være riktig! :wink:

Klart at drivstoff forbruket ikkje øker med det dobbelte!

Båt med to motorer har jo som regel ikkje det doble i motorvekt og motor størrelse.

Med to motorer blir det jo to mindre motorer og som regel meir kraft som gjør at båt og

motorer arbeider lettere.

Eg har også båt med to motorer og for meg stemmer nok ein 1000 lapp i året bra, men

kan jo klart bli meir om noko slitedeler må skiftes.

Min båt er 30 fot (bilde) har to stk 4 syl som sammen gir 220 hk, båten oppfører seg helt supert og kjem raskt i plan.

Som bilde viser blir det med plassen ingen bakdel, kunne hatt plass til to til før det blir like trangt som samme båt levert med en 6 syl.

Marsj fart på båten er lette 24-25 knop mens samme båt levert med en 6 syl motor kun halvplaner og sliter seg opp i marsjfart på 17-18 knop.

Tror nok det er mange meninger om dette, men det er og mange fordeler med to motorer.

 

volvo.acad30.jpg

Link to post
Share on other sites

Det man bruker ekstra med penger på to motorer er så lite i forhold til resten av båtbudsjettet. For min del som kjører med 2x250HK er de kanskje en tusenlapp i året i ekstra utgifter.

Det forutsetter at du tar service selv. To motorer med drev blir fort vekk 7-8.000 ekstra hvert år hvis jobben settes bort.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Dere som sier at to motorer er MYE dyrere enn en motor har tydeligvis liten peiling på hva dere snakker om. Jeg gikk fra en enkel motorisert Joda 310 med KAD 300 over til Riviera 925 med doble KAD 44. Vedlikeholdet og drivstoff utgiftene blir jo i prinsippet dyrere men det var overraskende hvor lite det skilte fra enkel motor(nå tok jeg servicen selv da). Den lille ekstra kostnaden veier opp for de ekstra fordelene man får med to motorer og det at båten blir liggende på hekken og at det igjen fører til at båten planer sent skjer kun på båter som er undermotoriserte eller har feil propell.

 

Viksunden min med doble D6-350 har alt for store motorer enn hva båten opprinelig ble til tenkt, den ligger også godt på hekken men den både planer og går fortere enn naboens 17 fots Askeladden med 115 hk.

 

Med doble motorer får man dessuten bedre manøvrerings muligheter, driftsikkerhet, verdien på båten holder seg bra og man kan jo kjøre på en motor hvis man skal kjøre mye i sakte fart.

 

Jeg er i all fall veldig fornøyd med denne løsningen, en løsning jeg nå har kjørt med siden 2002. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei.

Jeg henger meg på og bekrefter at det å ha 2 motorer er ikke spesielt dyrere en en bå tmed 1.

Alle serviseutgifter blir jo dyrere, men jeg tar den selv og da er det ikke mange lappene i merkostnader.

Det er tidligere skrevet om flere fordeler, men jeg ser den største fordelen i at det er mye mindre fare for at 2 motorer stopper en 1 og den fordelen det gir, ser også at fruen er myyye tryggere i båten nå en hva hun var i forige båt med 1 motor.

 

Mvh

Ctano

Mvh

catano

Link to post
Share on other sites

Det er vel verdt å ta med et par ulemper til ved valg av to motorer:

-økt vekt i hekken. Dersom båten er en planende båt som er bygget for høye hastigheter vil den i større grad bli baktung med to motorer enn med en motor.

Dette må du forklare for meg... Jeg anser det som en fordel å ha mere vekt bak i båten, så lenge den er i plan. I høye hastigheter vil båten da få en mindre våtflate, som igjen gir lavere friksjon og høyere fart. Derfor har jeg satt bensintanken min helt bak. Det samme gjøres i båter som kjører race.

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Det er alltid interessant å drøfte dette temaet med trawler-eiere om risikoen med å gå på skjær og følgetilstandene.

Man kunne tenke seg at enkelinstalasjon med en propell bak et kjølparti gir mindre risiko for propellskade sammenlignet med to propeller som ligger noe til siden for kjølen. Slik har i alle fall jeg tenkt tidligere. Jeg hadde tidligere også flyndrejern som gjorde at jeg gikk helt inntil fjellpartier og hadde tiltro til at flyndrejernet reddet meg fra skade på propellen.

Etter overgang til dobbel instellasjon ble jeg først mye mer reservert mot å seile i endel av de farvann jeg hadde seilt i tidligere. Situasjonen så langt er at jeg før, med flyndrejern og en propell har hatt 5 "landkjenninger" over noen år. Med to sesonger og to propeller er antall landkjenninger 0. (Hovmod står for fall). Min uvitenskapelige vurdering er at risiko for skade av begge propellene ved dobbelinstalasjon er mindre enn skade av en propell ved enkelinstelasjon. Men dette har sikkert forsikringsselskapene mye data på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...