SJoh Startet 4.Januar.2008 Del på Facebook Startet 4.Januar.2008 Vi lurer på å kjøpe oss ny båt, og lurer da på Bavaria 27 eller 30. 27 kan leveres både med en motor og to motorer, er det noen her som kan fortelle meg litt om fordeler og ulemper med dette. Ser jo at det kan være kjekt med 2 motorer ved evt motorhavari, men ellers da, tenker på vedlkeholdskostnader, dieselforbruk, fart, osv. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det er nok mange fordeler med to motorer, men det som talte mest for meg ved valg av en motor med rett aksel var hensyn til - pris - innvendig plassutnyttelse (to motorer bygger litt mindre i høyden , men mye mer i bredden) - enkelhet (instrumentering, motorstyring, ...) - vedlikehold - sikkerhet ved grunnberøring (propellen beskyttes av kjølen) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
LALUNA II Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Med 2 motorer så har man enkelt og greit Økte utgifter Økt manøveringsevne Økt sikkerhet Økt vedlikehold Mindre plass Så da er det enkelt og greit vil en betale for all luksusen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
SJoh Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Takker for raske svar. Regner med at vi vil gå for 1 motor da kostnader for bruk og vedlikehold ønskes å holdes nede. Takker igjen for raske og konkrete svar. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 en baugtrauster kan jo kanskje rette opp litt i savnet av den ekstra motoren Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Lingefan Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det er vel verdt å ta med et par ulemper til ved valg av to motorer: -økt vekt i hekken. Dersom båten er en planende båt som er bygget for høye hastigheter vil den i større grad bli baktung med to motorer enn med en motor. -økt drivstofforbruk -ofte vanskeligere å selge pga mindre etterspørsel (annenhåndsverdi) Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Blue_Dragon Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jeg ville anbefalt 30 foteren :) Litt synd den ikke levers med single motor lengre. Sitér dette innlegget Link to post
loddet Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Noe mere utgifter er det kanskje ned to motorer men det er ikke mye, 2 olejfilter i stedfor 1 filter osv men dette er bare småpenger, Jeg har hatt mange båter med en motor og kjøpte noe skeptisk en båt med to motorer og vill aldri ha annet enn båt med to motorer etter å ha kjørte to motors nå i mange år. ser kun fordeler med to motorer, båter som er laget for to motorer er ofte brede i hekken og trenger den vekten bak for å gå pent sjøen Det man bruker ekstra med penger på to motorer er så lite i forhold til resten av båtbudsjettet. For min del som kjører med 2x250HK er de kanskje en tusenlapp i året i ekstra utgifter. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Vi bestilte en Joda 37 foter med en motor en det blir den første med en innstalasjon så dette er et spennende prosjekt. Grunnen er at ved en motor så har man lavere kostnader i bruk og vedlikehold nå kommer båten med en dieseltank på 540 liter mot 2 tanker på 420 l i en 2 motors båt så vekten av en tank og en motor gjør båten noe lettere. det er selfølgelig bakdeler med en motor kontra 2 når det gjelder hastighet og mauvrering og stabilitet. båten vil sikkert bli noe seinere til og få i plan enn med to motorer men en 37 foter har ikke samme planingsterskel som en 29 foter som vi hadde før den sto mye lenger på hælen før den la seg ned denne vil grave seg noe ned men den vil nok legge seg relativt raskt i plan i og med at den har den lengden. Men pr i dag så er det ingen som vet hvordan båten vil oppføre seg for det gjenstår og se litt ute i Januar da skal den nemlig prøvekjøres. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 For min del som kjører med 2x250HK er de kanskje en tusenlapp i året i ekstra utgifter. 1000 ekstra i året!??? Drivstoff-forbruket øker vel med det dobbelte og da kan vel 1000,- neppe være riktig! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Drivstoff-forbruket øker vel med det dobbelte og da kan vel 1000,- neppe være riktig! Regnestykket er ikke så enkelt i praksis. Jeg kan gi noen erfaringer fra eget båtbruk. Tidligere hadde jeg en Scand Atlantic 2000 mod med Yanmar 6LYA STE motor (340 HK på girkassen - 370 HK på svinghjulet). Jeg seilte i snitt ca 21 knop på lange strekninger og hadde dieselforbruk på i underkant av 3 l/nm. Båten veide 6.3 tonn. Nåværende båt veier 12 tonn (+). Har 2 stk Yanmar 6LYA-STE. Jeg seiler riktignok noe saktere nå, på lange strekninger omlag 18 knop, og forbruker da med to motorer i underkant av 4 l/nm. Jeg har drøftet dette litt med Yanmar Norge. De er ikke overrasket over målingene. Jeg ble veldig overrasket, fordi jeg var forberedt på at 2 motorer samt dobling av vekten sikkert måtte føre til en 3-dobling av forbruk per utseilt nautisk mil. Virkeligheten er altså en økning på ca 30 prosent, og ikke 200 prosent som forventet. Jeg har ytterst liten erfaring med drev. Men med baugpropell og 2 motorer seiler jeg sidelengs, det er helt umulig med enkelinstallasjon. Manøvrering av større fritidsbåter er noe helt forskjellig med en og to motorer. Sikkerheten øker med to motorer. Tyngden blir større, dermed også stabiliteten idet massen er plassert lavt i båten. Det er forøvrig mange gode argumenter for og mot 2 motorer i denne tråder. Jeg er i utgangspunktet tilhenger av å kunne manøvrere fritidsbåten uten baugpropell, dvs med aktiv rorbruk og giring for- og akterover. (Betrakter baugpropellen som en økt sikkerhet). Imidlertid er det en annen verden å manøvrere båt som har to propeller sammenlignet med en - understreker påny at min erfaring gjelder rett aksel. Selve manøvreringsgleden er dermed anderledes med 2 motorer sammenlignet med 1, dersom dette skulle være et moment. Jeg ville forøvrig også sett litt på en Bavaria 37. Her synes jeg at man får mye båt for pengene. Var inne i en slik på messa i Lillestrøm i 2007, og jeg syntes at det var mye bra håndverk i den båten. Men jeg vet ikke hvordan den oppfører seg i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Drivstoff-forbruket øker vel med det dobbelte og da kan vel 1000,- neppe være riktig! Klart at drivstoff forbruket ikkje øker med det dobbelte! Båt med to motorer har jo som regel ikkje det doble i motorvekt og motor størrelse. Med to motorer blir det jo to mindre motorer og som regel meir kraft som gjør at båt og motorer arbeider lettere. Eg har også båt med to motorer og for meg stemmer nok ein 1000 lapp i året bra, men kan jo klart bli meir om noko slitedeler må skiftes. Min båt er 30 fot (bilde) har to stk 4 syl som sammen gir 220 hk, båten oppfører seg helt supert og kjem raskt i plan. Som bilde viser blir det med plassen ingen bakdel, kunne hatt plass til to til før det blir like trangt som samme båt levert med en 6 syl. Marsj fart på båten er lette 24-25 knop mens samme båt levert med en 6 syl motor kun halvplaner og sliter seg opp i marsjfart på 17-18 knop. Tror nok det er mange meninger om dette, men det er og mange fordeler med to motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Puma 420 Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jeg hadde to motorer en gang. Fordelen var at jeg hadde en i reserve stående i boden, ulempen var at jeg aldri brukte den. Først etter jeg solgte den fikk jeg merke dens beste kvaliteter; bedre plass i boden og frigjort kapital (brukt på piger, vin og sang) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Det man bruker ekstra med penger på to motorer er så lite i forhold til resten av båtbudsjettet. For min del som kjører med 2x250HK er de kanskje en tusenlapp i året i ekstra utgifter. Det forutsetter at du tar service selv. To motorer med drev blir fort vekk 7-8.000 ekstra hvert år hvis jobben settes bort. Redigert 4.Januar.2008 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Fsn Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Dere som sier at to motorer er MYE dyrere enn en motor har tydeligvis liten peiling på hva dere snakker om. Jeg gikk fra en enkel motorisert Joda 310 med KAD 300 over til Riviera 925 med doble KAD 44. Vedlikeholdet og drivstoff utgiftene blir jo i prinsippet dyrere men det var overraskende hvor lite det skilte fra enkel motor(nå tok jeg servicen selv da). Den lille ekstra kostnaden veier opp for de ekstra fordelene man får med to motorer og det at båten blir liggende på hekken og at det igjen fører til at båten planer sent skjer kun på båter som er undermotoriserte eller har feil propell. Viksunden min med doble D6-350 har alt for store motorer enn hva båten opprinelig ble til tenkt, den ligger også godt på hekken men den både planer og går fortere enn naboens 17 fots Askeladden med 115 hk. Med doble motorer får man dessuten bedre manøvrerings muligheter, driftsikkerhet, verdien på båten holder seg bra og man kan jo kjøre på en motor hvis man skal kjøre mye i sakte fart. Jeg er i all fall veldig fornøyd med denne løsningen, en løsning jeg nå har kjørt med siden 2002. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Beklager jeg tok feil! :blush: Men nå var ikke jeg den første som trodde at drivstoff-utgiftene ble doblet . Men Roaldbj sin måling var forbløffende for meg! Det eneste argument jeg ville hatt for meg selv isåfall var da at det tar endel plass! Sitér dette innlegget Link to post
Mahogny cruiser Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Hei, jeg har to motorer i min båt, det som er litt rart er at styrbord motor står nærmere senter av båten enn det babord motor gjør. Er det noen som kan gi en forklaring på dette? Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Viksunden min med doble D6-350 Tar du service på D6'ene selv også? Hva koster en service (ganger 2) på en D6 på et VP verksted? Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
avmønstret5 Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Dersom pris, vekt, miljø og driftkostnader ikke betyr noe kunne jeg godt tenke meg 4 motorer i båten Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Mindre turtall på motor og drev samt mer stigning på propellene gir mindre slitasje Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
lippert Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Hva koster en service (ganger 2) på en D6 på et VP verksted? AB Marineservice Deler/forbruksartikler kommer i tillegg. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
catano Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Hei. Jeg henger meg på og bekrefter at det å ha 2 motorer er ikke spesielt dyrere en en bå tmed 1. Alle serviseutgifter blir jo dyrere, men jeg tar den selv og da er det ikke mange lappene i merkostnader. Det er tidligere skrevet om flere fordeler, men jeg ser den største fordelen i at det er mye mindre fare for at 2 motorer stopper en 1 og den fordelen det gir, ser også at fruen er myyye tryggere i båten nå en hva hun var i forige båt med 1 motor. Mvh Ctano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Boywonder Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det er vel verdt å ta med et par ulemper til ved valg av to motorer:-økt vekt i hekken. Dersom båten er en planende båt som er bygget for høye hastigheter vil den i større grad bli baktung med to motorer enn med en motor. Dette må du forklare for meg... Jeg anser det som en fordel å ha mere vekt bak i båten, så lenge den er i plan. I høye hastigheter vil båten da få en mindre våtflate, som igjen gir lavere friksjon og høyere fart. Derfor har jeg satt bensintanken min helt bak. Det samme gjøres i båter som kjører race. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Mix Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 men jeg ser den største fordelen i at det er mye mindre fare for at 2 motorer stopper en 1 og den fordelen det gir, ser også at fruen er myyye tryggere i båten nå en hva hun var i forige båt med 1 motor. Den fordelen kjøper jeg, spesiellt med D4 eller D6 i båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Det er alltid interessant å drøfte dette temaet med trawler-eiere om risikoen med å gå på skjær og følgetilstandene. Man kunne tenke seg at enkelinstalasjon med en propell bak et kjølparti gir mindre risiko for propellskade sammenlignet med to propeller som ligger noe til siden for kjølen. Slik har i alle fall jeg tenkt tidligere. Jeg hadde tidligere også flyndrejern som gjorde at jeg gikk helt inntil fjellpartier og hadde tiltro til at flyndrejernet reddet meg fra skade på propellen. Etter overgang til dobbel instellasjon ble jeg først mye mer reservert mot å seile i endel av de farvann jeg hadde seilt i tidligere. Situasjonen så langt er at jeg før, med flyndrejern og en propell har hatt 5 "landkjenninger" over noen år. Med to sesonger og to propeller er antall landkjenninger 0. (Hovmod står for fall). Min uvitenskapelige vurdering er at risiko for skade av begge propellene ved dobbelinstalasjon er mindre enn skade av en propell ved enkelinstelasjon. Men dette har sikkert forsikringsselskapene mye data på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.