Jump to content

Seilbåt; Skoda eller Mercedes


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Har i det siste begynt å se litt på seilbåt, men er desverre helt grønn når det gjelder denne typen båt.  Kan ikke engang seile, men tenker som så at alt kan læres om det skulle bli nødvendig.

 

Når det gjelder motorbåter så er jo kvaliteten tildels svært forskjellig, noe som ofte, men ikke alltid, avspeiles i pris.  Regner med at det samme gjelder for seilbåter så derfor spørsmålet:

Hva er Skoda :confused: og hva er Mercedes :eek:

 

PS1 Ønsker ikke å starte en bildebatt, men de fleste skjønner nok hva jeg mener. :smiley:

PS2 Er først og fremst interessert i typen romslige turbåter

 

Spent på hva hvilke båter som anbefales og frarådes.

 

Mvh

Link to post

Dette kommer veldig mye an på smak og behag, og de siste årene har jo Skoda blitt fine biler Jeg våger meg allikevel utpå med en vurdering som på ingen måte er uttømmende

 

Båter der du får mye for pengene er etter min mening Bavaria, Benetau og Jenneau. Etter å ha vært på langtur med både Bavaria og Benetau foretrekker jeg Bavaria. Synes det gjennomgående er bra - og mye båt for pengene. Dessuten liker jeg seilegenskapene på Bavaria bedre enn de franske båtene. De franske båtene er ofte veldig flate i akterskipet - hvilket gir et litt urolig skrog i medsjø - men kanskje mer livlige seilegenskaper som en positiv effekt.

 

De dyre og mer påkostede båtene: Hallberg Rassy, Najad, Swan,. De har høy kvalitet - merkes særlig på innredningen og slitasjen over tid på utstyr etc. Koster masse i innkjøp - og holder seg veldig godt i pris. De bruker stort sett bare massivt tre i innredningen og dimensjonene på utstyr er ofte solid.

 

Om jeg skulle bruke 1 million på seilbåt er jeg ikke sikker på om jeg ville kjøpt en ny Bavaria eller en brukt Hallberg Rassy - men mitt valg ville nok stå mellom de to merkene.

Link to post

Ikke lett dette du spør om. Det er så ulike måter en seilbåt brukes på, og man har forskjellige prioriteringer. Jeg har engang laget en liste over hva jeg for min del synes er viktig for den båten kona og jeg har.

 

* kona eller jeg kan seile den alene,

* vi kan ha med to gjester for en ukes seilas,

* vi kan bo i den hele sommeren om vi vil,

* den har mastheadrigg,

* rullegenua,

* gennaker for slør i lettvind,

* demonterbart ekstra forstag for stormfokk,

* lazyjacks,

* skrogtverrsnittet er V-formet - båten går mykt i sjøen,

* den er relativt langkjølt,

* lett på roret og meget kurs-stabil,

* den har motor-ressurser til å gå imot vind på 20 m/s,

* den har aktercockpit som er dyp og sikker i storm,

* cockpit beskyttet av "glassveranda" og en solid sprayhood,

* den har teakdekk som er sklisikkert,

* elektrisk ankerwinsj,

* ankerutrustning som holder for vind opptil Beafort 12,

* stueplass i alle cockpit-benkene,

* landstrøm,

* trykkvann-varmtvann/dusj ombord,

* effektivt varmeapparat,

* karplotter/ekkolodd/logg/vindinstrument/VHF/selvstyrer.

 

Hva med å melde seg inn i en seilforening? Bli med som mannskap på treningsregattar? Få litt kontakt med tur-miljøet? Da kan du modne din bevissthet om hva som er fornuftig seilbåt for deg!

 

Lykke til! :confused:

Link to post

har seilerne sovna eller ? Lasse, Gunga Din, GeirKS, StavangerSeil og andre. Denne tråden bør holdes i live....

 

Suzuki

Har sittet og tenkt på det lenge, men hva skal man si? Spørsmålet blir omtrent som å spørre: "skal kjøpe bil, hvilket merke skal jeg kjøpe" og alle vil løpe til og si: "kjøp sånn som jeg har"

 

Det hadde kanskje vært litt enklere å svare dersom spørsmålet hadde vært litt mer spesifikt. Skal Ellen Marie kjøpe nytt eller brukt? Hvilket prisnivå befinner vi oss på og hva er definisjonen på romslig?

 

Hva bør man styre unna? Tja .. Har hørt en del negativt om eldre Bavaria og Gib Sea, men det er jo bare noe jeg har hørt så ...

Link to post

Har sittet og tenkt på det lenge, men hva skal man si? Spørsmålet blir omtrent som å spørre: "skal kjøpe bil, hvilket merke skal jeg kjøpe" og alle vil løpe til og si: "kjøp sånn som jeg har"

 

Hva bør man styre unna? Tja .. Har hørt en del negativt om eldre Bavaria og Gib Sea, men det er jo bare noe jeg har hørt så ...

 

Kan bare henge meg på her, men jeg personlig er MEGET godt fornøyd med min Hallberg Rassy 352 fra -81. Det er romslige og stødige båter, litt trauste, men med meget god kvalitet.

Ikke noe "samlebånds båter".

De koster brukte cirka det samme som feks. en ny 37 fots Bavaria, men det er de verdt spør du meg.

Men det er nå kun min mening.

 

Lykke til!

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post

har seilerne sovna eller ? Lasse, Gunga Din, GeirKS, StavangerSeil og andre. Denne tråden bør holdes i live....

 

Suzuki

Mange av oss har jo skrevet om båten sin i erfaringsdatabasen, feks denne

Her er det beskrevet gode og dårlige sider, sånn generelt.

 

Alle kan svare på mer spesifikke spørsmål om sin egen båt dersom det kommer.

 

Men å svare på om M/Y Ellen Marie skal kjøpe maken båt som meg, nei det har jeg ikke kompetanse til å svare på.

 

Dessuten blir en generell diskusjon om hvilken av hverandres båter som er 'best' lett nokså usaklig :flag: Det er følsomme greier det her er snakk om.

 

Ellers kan man sitere Tage Voss på at 'En båts viktigste oppgave er å behage sin eier' - et utsagn jeg støtter fullt og helt.

S/Y Surprise

Link to post

Hei "Ellen Marie",

 

som noen foreslo, de beste er nok å tar en tur til (lokale) seilforeningen. Å seile regatta er veldig lærerikt, og kan bare anbefales. Hvis du tar turen til seilforeningen finner du garantert noe båter som trenger extra mannskap til 'tirsdagregattaen'.

 

Ellers er du herved invitert til en tur på båten min (Beneteau First 31.7), hvis du kommer i Horten-område :) Send gjerne en IM.

 

 

mvh,

 

Andries

S/Y Lady Stardust

Link to post

God morgen og takk for alle svar sålangt  (her skulle det vært en kaffedrikkende smiley)

 

 

Tanken var å få en pekepinn på hva som er kvalitet og "godt skrudd".  På motorbåt er det jo sånn at enkelte merker har et noe frynsete renome, mens andre har en mer solid kvalitetsoppfatning i befolkningen.  Som en nevnte, så kan det lett bli "kjennslige greier", så en kan vel klare seg med å nevne Windy som et eksempel på båtmerke jeg oppfatter som velklingende.  Vil tro de fleste er enige her.

Analogt er det jo i bilverdenen, med Skoda og Mercedes (selvom jeg også har fått med meg at Skoda etterhvert har betraktelig øket kvalitet, og etterhvert blitt riktig så staselige. Poenget var et kanskje fattig forsøk på å illustrere hva jeg mente.  Skulle kanskje valgt Moskwitch istedet for Skoda :flag::lol:)

 

Vel, det var altså ikke først og fremst de forskjellige løsningen i båten som var spørsmålet, men kvalitet, holdbarhet og gjenkjøpsverdi osv.

 

Jeg nevnte romslig turbåt, men kan godt spesifisere nærmere:  Prisklasse rundt 1,5 mill.   Her bør man få endel båt for pengene, og det ser jeg jo på finn.no og baatnett.no, men kvaliteten kommer ikke helt frem i annonsene. :flag:

 

Mvh

 

PS  Når det gjelder å seile så står ikke det på programmet riktig enda, men byr anledningen seg, så blir jeg svært gjerne med på en seilas. (...så takk for invitasjonen Andries)  Det vil isåfall bli min første, og det kan jo hende man blir bitt.  Forøvrig har jeg solid seilerfaring og kompetanse i familien forøvrig, med kone og svigerfar som tidligere aktive seilere.

Link to post

Forskjellene i kvalitet ligger oftest i detaljene, og er ikke alltid like lett å få øye på ved første øyekast. Etterhvert som båten blir eldre blir dette oftest mer synlig, men vedlikehold er jo uansett utrolig viktig.

 

Generelt gjelder den gamle "regelen" at det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, men denne sammenhengen er nok ikke lineær i denne sammenheng (En dobbelt så dyr båt har ikke nødvendigvis dobbelt så høy kvalitet).

 

I tillegg til kvalitet må man også se på andre forhold som har vært nevnt; annenhåndsverdi, komfort, pris, seilegenskaper osv.

 

Nå har jeg ikke studert nye båter så veldig nøye, men lukelåser, beslag, dekksutstyr, rigg osv. er ofte fra samme produsent og av god kvalitet. Dimensjoneringen er noe bedre på de dyrere båtene (tror jeg at jeg har lagt merke til). De billigste 37 foterne blir levert med ett batteri på litt over 100Ah, mens behovet med kjølboks og varmeapparat kanskje er nærmere 400Ah.

 

Det er masse jobb og plunder å fikse slikt i ettertid, for hvor er det plass til 3 batterier? Med lufting og kabling? Og hva med ventilasjon?

 

Hvis man går en båt nøye etter i sømmene kan man alltid finne noen områder som er utført på en lite eller i alle fall ikke perfekt fagmessig måte, og som gir problemer senere. Innfesting av rekkestøtter, lukehengsler, lukelåser, klamring og merking av kabler, dimensjonering av kabler, isolering av kjøleboks, kvalitet på kraner osv.

 

Selv synes jeg at innredningsarbeidet i Elan så meget bra ut i forhold til prisen, mens Hanse bar mer preg av "slurv" - når jeg tittet på disse på Orust i fjor.

 

Jeg er svært lite begeistret for balsakjerne i dekk.

 

GeirKS

Link to post

Dette blir like vanskelig som å uttale seg om kvalitet på biler.

I flere år har dyre tyske kvalitetsbiler hatt masse problemer som har ergret eierne. På den annen side har "billige" japanske biler hatt megen bra kvalitet og vært driftssikre.

Jeg tror derfor man skal være forsiktig med å hevde at jo dyrere jo bedre. Det gjelder nok båter i samme grad som biler.

Selv har jeg nå fransk båt etter å hatt to svenske båter.

På de fleste områder synes kvaliteten bedre på min nye franske i forhold til de gamle svenske.

Link to post

Hej Ellen Marie!

 

Jag förstår precis vad du menar Mercedes eller Skoda, även om Skodan blivit riktigt bra,

sedan VW tog över rodret!

Ofta när du sp båtfolk, så blir vel svaret,   fast mer eller mindre förklätt,

att min båt det er Mercsan o alle andre båter er Skodas!!!  :eek:

 

Håller veldi mycket med de vurderinger som Panpan har på båt !  

det Panpan beskriver er en bra turbåt / långfärdsbåt !

 

Har du planer på att kappsegla så bli med en gång 'kravspes'en' litt annorlunda

ej långkölat, så lett båt o stor segelyta som möjligt!

 

 

men jag tenkte ta mig an o pröve beskriva en annan veldi viktig detalj på en segelbåt,

 

nämligen   Motorn !   :eek:

 

som Panpan skriver så vill  han med motor kunna gå mot vinden i 20 m/s

 

på en långtursseglare så vill man ha en rejäl maskin,  jag hade precis

samma krav +ett annat krav att vi måste kunna gå längre sträckor för maskin

även när det blåser 0 m/s (stiltje!) !!  :yesnod:

 

vissa 'kappseglare' har medvetet små maskiner för att spara vikt, dessa klarar

ikke o driva båten framåt ens i kuling med lite bölger!

(Normalt er ikke dett så stort problem, du 'bottenrevar' seglen o seglar eller

motorseglar!)

 

kappseglingsbåtar under 30 fot har mange gånger påhengsmotor

(ex Maxi racer, Albin express, H-båt, Maxi 77 osv)

vid kappsegling åker påhengsmotorn iland, eller ev stuvas under salongsbordet,

där vikten gör minst skada!

 

För att återgå til turseglarna så har de flesta (tror jag!)  S-drev på sina båtar!

en bra og fungerande lösning, kräver dock att man skifter belg med jämna

mellanrum tror det er ca 7år( det kansje någon annan vet bettre!)

 

Jag har sett en Sweden Yacht 340 paniklyftas en gång i Lysekil direkt upp

på kaj med mobilkran troligen pga av att ägaren glömt o skifte belg!

(men dette er veldi, veldi sällsynt!)

 

en annan sak med S-drev er vid opptagning av båt, då måste man vara veldi

Observant att ikke det aktre bandet hamnar under själva drevet, sådant

har hänt o då er det bare motorn som lyfts o skrovet ligger kvar i vattnet  :eek:

 

 

alternativet är då rak aksel,

fördelar ingen belg som skall skiftes, mindre vedlikehold

de flesta båtar med lite starkare motor har rak aksel !

 

nackdelar/bakdelar

med rak aksel er mer vibrasjoner i skrovet!

och även här finns en direkt dålig konstruksjon, det är båtar med

en lång aksel ut genom vattnet som hålls på plats med stödbock

Bilde

(fann ingen bra bild på dette, men her syns tydligt hur oskyddad propelleraxeln er!)

denne typen av båt får ofta skader vi spec upptagning o ibland även

vid grundstötning. den typen av konstruksjon bör man undvika! (tycker jag!)

 

 

 

 

Avslutningsvis så er det att välja segelbåt ungefär som att välja motorbåt

det beror till 'syvene o sist' vad  man skall ha den till !

ren cruising

cruising under semester + kappsegling vår o höst

ren kappsegling

 

 

för dom pengar du nämner 1,5 milj där får du många fina seglare!

 

För mig finns det ingen tvekan hellre än 20 år gammal kvalitetsbåt än en

ny massfabricerad båt, du kan oxo se det som att det er först efter

8-10 år en båt er fullt utrustad, autopilot, värmare, tampar etc etc..............

(du vet själv hur mycket man bär ombord, det ingår ofta när man köper begagnat)

 

visst er det kul med något som er nytt, självklart  men hur länge är det nytt

2-3 år ?   jämfört med o kjöpa en 10 år gammal kvalitetsbåt för samma pengar!

Om 5 år er den nya definitivt ikke ny längre, den begagnade har hunnit o

bli 15år, det er först då som kvaliten visar sig! :eek:

S/Y Gunga Din

Link to post

Dette blir like vanskelig som å uttale seg om kvalitet på biler.

I flere år har dyre tyske kvalitetsbiler hatt masse problemer som har ergret eierne. På den annen side har "billige" japanske biler hatt megen bra kvalitet og vært driftssikre.

Billige japanske biler? Toyota f.eks er kvalitet, men den er da ikke billig, ei heller reservedelene!

 

Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet, spørsmålet er kanskje hva en definerer som kvalitet. Er det holdbarhet en mener, eller utstyrspakken, eller soliditeten i skrog og rigg, eller kanskje hvordan skroget er støpt, og i hvilken tykkelse?

 

Videre må en stille seg spørsmålet om hva slags seilas en har tenkt seg ut på. Hvis seilasen for det meste går innenskjærs og i en vind under 12 ms, behøver en ikke vektlegge soliditet på samme måte som hvis seilasen går over til Skagen i 18 ms.

 

Båter fra Orust, Hallberg Rassey, Swan etc har ord på seg for gjennomgående å være meget solide med godt håndverk og bra utstyrt, så koster de deretter også.

 

Bavaria f.eks er en båt som selger dusinvis fordi prisen er lav, det samme kan sies om dimensjonering av rigg , skrog og utstyr generelt. Dessuten har den ord på seg for å slippe roret når det blir for mye vind. Men at det er mye båt for pengene, er det ingen tvil om.

 

I fjor kostet Bavaria 36 (www.sailboat.no)  kr. 750 000,-, mens Hallberg Rassey 36 (www.pollenmaritime.no) kostet kr 1690 000,- (opplysninger; Båtguiden 2003). Begge i standard utgave. Nesten en million i forskjell bør utgjøre en kvalitetsforskjell også.

 

 

Det hele koker ned til bruk, plass og ikke minst servicereklamasjon. Seilmagasinets guide, som nevnt, er et godt utgangspunkt. Hvis jeg skulle valgt seilbåt i dag, ville jeg prioritert soliditet og holdbarhet over det hele. En stødig båt, med kraftig kjøl, som jeg visste var beregnet for å tåle en kryss i 20 ms, og hvor roret var til å stole på. Så fikk det heller være med at den er brukt, eller kanskje litt for liten. Ikke at jeg til stadighet ville seilt under slike forhold, men på sjøen kan mye skje.

 

Jeg kjenner ikke kvaliteten på disse båtene, men de er innenfor ditt prisleie (2003):

 

Dehler 39, kr. 1500 000,- www.dehler.no (Tyskland)

Elan 40, kr. 1305 000,- www.fjordsail.no (Slovenia)

Scanner 399 DS, kr. 1500 000,- epost: scanyacht@telia.com (Sverige)

Arcona 400, kr. 1420 000,- www.boomarin.se (Sverige)

Jeanneau Sun Odyssey 40 DS, kr. 1415 000,- www.heitmann.no (Frankrike)

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Så kommer jeg til det vanskelige innlegget - her kan noen føle seg trått på tærne - det er ikke min hensikt.

 

Jeg antar at skipper'n på M/Y Ellen Marie ikke skal satse så mye på regatta. Det dreier seg formodentlig om familiebruk. Vel kan det være gøy å henge med på ukentlige treningsregattaer der du bor, samt en og annen ordentlig regatta. Men da kan du delta med nær sagt hvilken som helst seilbåt og ha det gøy, måle deg mot andre, og dermed lære å bli en bedre seiler gjennom dine egne erfaringer.

 

Det sentrale stikkordet blir vel da: "familiebruk".

 

Selv har jeg en ca. 300 regattastarter som skipper på egen skute med familien som mannskap. Alle med en båt som passer til min spesifikasjon i mitt forrige innlegg. Det har vært mye moro, - og lærerikt.

 

Allikevel: Det er turbåt hensynet som har vært viktigst. Da er de tre viktigste kriteriene: Kvalitet - Komfort - Håndterbarhet. Tja, hva er nå det - noe objektivt, noe subjektivt - og hva er hva?

 

Selv er jeg glad for å ha en kvalitetsbåt bygget etter 70 og 80 talls teknologi. Så, betyr det noe da? Verden går jo fremover? Tja, både og, - det humper og det går!

 

Dengangen ble skrogsidene bygget av glassfiberarmert polyester. Å ja? Er ikke en sandwich-konstruksjon veldig stiv og lett da? Svaret er ja. Men en glasfiberarmert polyester er meget stabil, får du et hakk, et hull lar dette seg raparere og er like godt som nytt. Den brister eller delaminerer ikke under de påkjenninger man har på sjøen. Hva med sandwichen da? Får du en smell uten hull, kan du få delaminering, dermed mister den stivhet. Får du hull kan du få vann-inntrengning i kjernemateriale, uansett reparasjon blir noe helt annet enn med den gamle gode glassfiberarmerte polyesteren. Sandwich i dekk er alment anerkjent som en fornuftig løsning, man får skikkelig stivhet med en relativt lav vekt.

 

Jeg har snakket med erfarne båtbyggere på Orust, spurt om hva de mener om tendensene i vår tids teknologi/konsepter for bygging av seilbåter. De vegrer seg for å svartliste noen, i det hele tatt si noe, men et trekk pekes på. De nyere, billige serieproduserte båtene, har mye av lange frie spenn i sine løsninger enn tidligere løsninger hadde. Det vil si avstanden mellom punkter eller konstruksjonsdetaljer hvor kreftene tas opp, er lange. Hva så? Jo, når båten går i sjøen så får man lettere en større tendens til vridning og deformasjon. Dermed er risikoen for at noe løsner og brytes i filler lokalt, større. Til slutt går noe i stykker.

 

Man kan da snakke om "skrog som får juling i sjøen". Da er det slik at flatbunnede og brede seilbåtskrog får mere juling i sjøen enn smalere og V-formede skrog. Man snakker om at båten *slår i sjøen*. Brede og flatbunnede skrog er jo også en tendens i nyere tid.

 

Tilfeldigvis fikk jeg akkurat i dag en telefon fra noen venner som nettopp var tilbake fra en ukes charterseilas på kanari-øyene. De hadde leid en 32 fots moderne bred flatbunnet båt. Det hadde dunket og slått i sjøen så takpanel i salongen og en taklampe falt ned. Kommentaren var: *Dette var ingen Orust båt, det skal vi hilse å si!*

 

Det er jo ikke bare båten som får juling, det gjelder også besetningen! Dette har jo også med komfort og sikkerhet å gjøre.

 

Nei, jeg kan jo gå rett på sak og si hva jeg ville ha gjort med 1,5 millioner til seilbåt. Jeg ville ha sett på Najad, Malø, og Hallberg Rassy fra 80 tallet. Gjerne Sweeden Yachts også, hvis det er greit med en relativt åpen cockpit. For rundt en million får du en 38 - foter, vil jeg tro. Da har du en halv million tilgode. Jeg ville tatt kontakt med et renoveringsverft på Orust og fått båten helt strøken. Kanskje går det med en 0,3 millioner. Da har du 0,2 milloner igjen. En reserve til nye seil, eller vinteropplag på et skikkelig verft som holder båten din strøken.

 

Se på båten til Gunga Din, den må jo være et funn for en famile som vil seile, ha godt plass og en hytte på sjøen!

 

Så slapp jeg katten ut av sekken, nå må jeg reve for storm! :crazy: :crazy: :lol:

Link to post

Det er jo ikke bare båten som får juling, det gjelder også besetningen! Dette har jo også med komfort og sikkerhet å gjøre.........

 

Ja vi har 'hyfsad' plass ombord, spes när vi bare er to ombord  :crazy:

men när vi, som i somras hade 4 tonåringer fra 15-18 ombord så kunde jag

godt ha tenkt mig en 73 fotare istellet för 37 fotarn !   :crazy:

Nu har jag kjöpt henne med tanke på langsejling, og hun har de egenskaper

som du räknade opp tidigare!

 

 

men det var ikke det jag tenkte på nu utan ditt inlegg ovan,

 

när både besettning o båt får juling, så er det viktigt att aldrig båten ger opp först !!!!

S/Y Gunga Din

Link to post

Jeg drister meg til å gi noen generelle råd.

 

Som erfaren motorbåtmann vil du raskt se hva du føler er innbydende ift. dine krav om du tar en tur på messen på Lillestrøm i mars.

 

Velg ut noen båter som er interessante så kan vi evt. komme tilbake til de enkelte modellene.

 

I tillegg nevner jeg at merket jeg selv forhandler, Beneteau, har stor suksess ved å fokusere på detaljer og design overfor våre nærmeste konkurrenter. Vi har og båter som gjør det svært bra i regattaer både i Norge og verden forøvrig.

I tester har det bla. blitt skrytt av et fantastisk grid system som gjør at båtene beholder sin stivhet i rom sjø til tross for at det veier minimalt. Beneteau er ofte først med praktiske løsninger og bidrar i stor grad til at seilbåter utvikler seg ift. hva som var moderne for flere år siden noe som nylig bidro til at 373 ble kåret til årets båt.

 

Generelt sett får vi mange slike titler da vi er kjent for å lage båter som gjør mange fornufige valg når det kommer til kompromisser mellom størrelse, kvalitet, seilegenskaper og design.

114 års erfaring fra atlanterhavskysten og desidert flest utseilte mil på alle hav både i tur og regattasammenheng er momenter som våre kunder verdsetter.

 

Utifra bildet på profilen har du en moderne motorbåt. Ønsker du det samme på seilbåt og i tillegg en båt på ca. 40 fot utelukker man derved ofte "svensk kvalitet" da prisen for de mest anerkjente da passerer to og tre millioner. Klarer du deg feks. med en 34 foter Hallberg Rassy kan du vurdere om du vil kjøpe denne fremfor å kjøpe en Beneteau 39 eller 42 foter som ligger på en forholdsvis lik kostpris.

Et moment som kan være viktig til tross for at man kjøper seilbåt kan være vannlinjelengden da den har betydning for farten.  34 foteren seiler i utgangspunktet "automatisk" en knop og to saktere enn en 40 foter.  

Et viktig moment kan og være gjenkjøpsverdien hvor mange seilbåtmerker kan vise til flott statistikk.

 

Som du ser har jeg nevnt noen momenter som teller til fordel også for "svenske" båter men pris og kompromiss sett under ett så faller mange ned på Beneteau som det beste valget.

 

Nevner at vi har denne for salg : http://www.finn.no/finn/boat/object?id=411...873&pos=9&rub=7

 

Tipper de fleste som kjøper Audi Quattro egentlig drømmer om BMW X5 men også på bilmarkedet må man gjøre noen kompromisser.  

Link to post

Som erfaren motorbåtmann vil du raskt se hva du føler er innbydende ift. dine krav om du tar en tur på messen på Lillestrøm i mars.

 

Velg ut noen båter som er interessante så kan vi evt. komme tilbake til de enkelte modellene.

 

I tillegg nevner jeg at merket jeg selv forhandler, Beneteau, har stor suksess ved å fokusere på ......

 

I tester har det bla. blitt skrytt av et fantastisk grid system som gjør at båtene beholder sin stivhet i rom sjø til tross ......

 

Beneteau er ofte først med praktiske løsninger ......

 

Generelt sett får vi mange slike titler da vi er kjent for å lage båter som gjør mange fornufige valg når det kommer til kompromisser mellom størrelse, kvalitet, seilegenskaper og design......

 

 

114 års erfaring fra atlanterhavskysten og desidert flest utseilte mil på alle hav både i tur og regattasammenheng er momenter som våre kunder verdsetter.....

Stavanger_Seil_AS, du er registrert som leverandør.

 

I lenger tid har du ikke hatt noen tilbud under "Leverandør-annonser". Hva kommer det av? Når kommer det noe der?

 

Kunne det ikke være en ide om du legger ut om dine seilbåter der? :crazy:

Link to post

Til kommentar om at en 32 foter var ubehagelig i uvær.

En svensk 32 foter er heller ikke behagelig i uvær kan jeg love deg!

Har selv hatt en eldre svensk båt og også denne ble slitt om man ikke vedlikeholdt den. Utleiebåter i Hellas blir utsatt for stor slitasje.

Både Beneteau og våre konkurrenter vet at det er både fordeler og ulemper med flatt skrog.

Forøvrig har også svenske produsenter også etter hvert sett seg nødt på generelt grunnlag til å bygge bredere og mer romslige båter for å gjøre et kompromiss mtp. at en smal båt vil ha mer behagelige egenskaper i motsjø.

Atle

Link to post

Til kommentar om at en 32 foter var ubehagelig i uvær.

En svensk 32 foter er heller ikke behagelig i uvær kan jeg love deg!

Har selv hatt en eldre svensk båt og også denne ble slitt om man ikke vedlikeholdt den. Utleiebåter i Hellas blir utsatt for stor slitasje.

Både Beneteau og våre konkurrenter vet at det er både fordeler og ulemper med flatt skrog.

Forøvrig har også svenske produsenter også etter hvert sett seg nødt på generelt grunnlag til å bygge bredere og mer romslige båter for å gjøre et kompromiss mtp. at en smal båt vil ha mer behagelige egenskaper i motsjø.

Atle

Javel, javel - like herlig er du en leverandør . Jeg synes det er uheldig å måtte gå en leverandør på klingen her på åpent forum. :crazy:

 

Jeg kan tilføye at min referense i postingen foran som nylig har seilt en 32 fots moderne bred flatbunnet båt ved Canari-øyene,  nettopp hadde en 30 - 33 fots Orust-båt fra 80 - tallet tidligere.

 

Mitt poeng er også at man for 1,5 millioner kan få en gedigen, flott renovert båt fra 80 - tallet som vil holde i mange, mange år fremover - og som har en soliditet og komfort mange vil fortrekke fremfor de brede, flatbunnede moderne med sandwich i skrogsidene.  :crazy:

Link to post

Bavaria f.eks er en båt som selger dusinvis fordi prisen er lav, det samme kan sies om dimensjonering av rigg , skrog og utstyr generelt. Dessuten har den ord på seg for å slippe roret når det blir for mye vind. Men at det er mye båt for pengene, er det ingen tvil om.

Hvor har du dette fra? Riggen er en vanlig Selden rigg, sikkert nøyaktig lik den som står på en tilsvarende Orust-båt.

 

Vinsjene er Harken eller Lewmar. På min 34 er det str 40 primærvisnjer, nøyaktig som på andre båter i samme størrelse.

 

Bryteblokker er fra Rutgerson etc etc etc

 

Motoren er en Volvo.

 

Båten er i CE klasse A

 

Det er ingen billige deler med 'generisk' eller ukjent merke, alt kommer fra velkjente leverandører.

 

Måtte bare svare på denne myten - disse argumentene dukker opp igjen og igjen, jeg skjønner ikke hvem som starter dem eller hvor de kommer fra.

S/Y Surprise

Link to post

Stavanger_Seil_AS, du er registrert som leverandør.

 

I lenger tid har du ikke hatt noen tilbud under "Leverandør-annonser". Hva kommer det av? Når kommer det noe der?

 

Kunne det ikke være en ide om du legger ut om dine seilbåter der? :crazy:

Jeg vurderer stadig baatplassen som et aktuelt sted å markedsføre gode tilbud.

Det er imidlertid som jeg har nevnt i en annen anledning en generell motstand mot at vi kaprer markedsandeler i andre deler av landet mtp. begrenset mulighet til å følge opp mtp. service biten.

Jeg ønsker et godt forhold til mine leverandører og lager ikke noe bråk om det.

Får jeg litt tid til overs og evt. kommer til enighet om at det vil være gunstig for begge parter å markedsføre gode tilbud her på baatplassen så kommer jeg tilbake med nye tilbud.

 

Basert på henvendelser fra Baatplassmedlemmer virker det som om mange alikevel er klar over at jeg gjerne gir gode tilbud på konkrete henvendelser og svarer på spm. både om pris og annet ifm. mulige innkjøp.

 

Det viktigste er vel at man får det man ønsker til en fornuftig pris?

 

Atle

Link to post

Analogt er det jo i bilverdenen, med Skoda og Mercedes (selvom jeg også har fått med meg at Skoda etterhvert har betraktelig øket kvalitet, og etterhvert blitt riktig så staselige. Poenget var et kanskje fattig forsøk på å illustrere hva jeg mente.  Skulle kanskje valgt Moskwitch istedet for Skoda :crazy::lol:)

 

.

Kjører Skoda selv og ble skikkelig forbannet da jeg leste dritten du heiv ut  :crazy:.   Neida, poenget er meget godt og min forrige bil var forøvrig Mercedes.

 

Det er vanskelig å avgjøre kvalitet i forhold til pris. Det ingen direkte sammenheng.

 

Sånn er det med båter også. Er for tiden på jakt etter ny båt og har meget stort problem med å se hvorfor 2 "identiske" båter skal ha en prisdifferansen på kanskje 50%. Veldig mye av prisforskjellen ligger nok i merkenavnet, men sikkert ikke alltid. Det er det som gjør valget så vanskelig.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...