Jump to content

Seilbåt; Skoda eller Mercedes

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Var om bord i en Hallberg Rassy 43 i dag, det må være noe av det fineste eg noen gang har sett. ATT DET GÅR ANN. :wink: Konklusjon, det er stor forskjell på Skoda og Mercedes, men om det er verd prisen er jeg ikke sikker på

Siste argument jeg hørte fra seilbåtfolk var at seilbåter ver mye billigere enn motorbåter. Hva koster egentlig en standard utstyrt HR43 da? Er den MYE billigere enn en Princess 43?

Lotus

Mest båt for pengene ja.... det spørs vel hva man ser etter men mange motorbåteiere blir positivt overasket over at man på moderne seilbåter a ca. 1 million kroner ofte får tre "store" kabiner.

På de fleste motorbåter i samme priskategori får man ikke dette.

På de samme seilbåtene har man i tillegg sitteplasser både inne og ute til 6 personer++

Store lagringsrom, stor bysse med ovn, kjøler, store vanntanker, TV, VHF, varmer og alt man ønsker for en behagelig tur er inkludert.

En jolle på slep bidrar til at ungene trives ekstra godt.

Hei

Bortsett fra min egen båt, :wink:

er vel vel ikke noe mer praktisk og nydelig båt for 2 enn

Najad 361.

Om den er dyr?  :smash:

Du vet ikke hva noe koster deg før du har kvittet deg med det igjen. :smash:

Innkjøpspris er en ting, kostnad til drift og hva du får ved salg må også

taes med i regnestykket.

mvh

giver

Mest båt for pengene ja.... det spørs vel hva man ser etter men mange motorbåteiere blir positivt overasket over at man på moderne seilbåter a ca. 1 million kroner ofte får tre "store" kabiner.

På de fleste motorbåter i samme priskategori får man ikke dette.

På de samme seilbåtene har man i tillegg sitteplasser både inne og ute til 6 personer++

Store lagringsrom, stor bysse med ovn, kjøler, store vanntanker, TV, VHF, varmer og alt man ønsker for en behagelig tur er inkludert.

En jolle på slep bidrar til at ungene trives ekstra godt.

Hvis jeg kjøper meg en Scand 3500 Atlantic, men bytter ut det store droget av en motor på 370 hester med en 50 hester motor, da sparer jeg 300.000. Da har jeg en båt med stor akterkabin. Stort soldekk på akterkabintaket. Stor cockpit med 8 sitteplasser. Stor og romslig forkabin med plass til 8, stort pentry og flust med stueplass. I forpiggen har jeg en dobbel sovelugar.  2 faste doble lugarer. I forkabin som kan omgjøres til dobbel lugar. I cockpit som kan soves i hvis det skulle røyne på. For ikke å nevne de enorme stikk-køye mulighetene man har med en liten 50 hesters motor bakerst i motorrommet.

Bedre enn seilbåten på alle måter, ikke noe dyrere, gjør en knop mer enn seilbåten og stikker bare 1,20 m.  Et alternativ for folk som kjøper seilbåt utelukkende pga plass og pris?   :yesnod:

Lotus

Hvis jeg kjøper meg en Scand 3500 Atlantic, men bytter ut det store droget av en motor på 370 hester med en 50 hester motor, da sparer jeg 300.000. Da har jeg en båt med stor akterkabin. Stort soldekk på akterkabintaket. Stor cockpit med 8 sitteplasser. Stor og romslig forkabin med plass til 8, stort pentry og flust med stueplass. I forpiggen har jeg en dobbel sovelugar.  2 faste doble lugarer. I forkabin som kan omgjøres til dobbel lugar. I cockpit som kan soves i hvis det skulle røyne på. For ikke å nevne de enorme stikk-køye mulighetene man har med en liten 50 hesters motor bakerst i motorrommet.

Bedre enn seilbåten på alle måter, ikke noe dyrere, gjør en knop mer enn seilbåten og stikker bare 1,20 m.  Et alternativ for folk som kjøper seilbåt utelukkende pga plass og pris?   :yesnod:

Lotus

Et spørsmål: Dersom seiling er det viktigeste, kan man få noe seileglede ut av denne  båten du beskriver? Plass er vel og bra, men det er også viktig med seilegled dersom man kjøper en seilbåt, ikke bare plass!

Mvh

Jibb

Et spørsmål: Dersom seiling er det viktigeste, kan man få noe seileglede ut av denne  båten du beskriver? Plass er vel og bra, men det er også viktig med seilegled dersom man kjøper en seilbåt, ikke bare plass!

Mvh

Jibb

Og dessuten, med en slik holk med 50 hk kommer man alltid til å seile i medvind. 50 hk er ikke nok til å gå i motvind. Et knallgodt argument.

Bare en ting om Hulda. Den er selvbygget, ingen (eller svært få) kompromisser. Disse båtene skal seile opp til 10 knop på bidevind. En kompis på Hurum hevder å ha surfet med sin Ansö i 14 knop. Vi får se hvor fort det går. For motor er skroget fornøyd med 7 knop, men kan presses opp i 8,5 knop på GPS'en. På den farten begynner propellen å slippe.

• 10 måneder senere...

Etter å ha lest grundige Andreas Holo`s erfaringer etter 1. året med ny Bavaria i det nyeste Seilmagasinet; så kan man vel fastslå at Bavaria IKKE er båter av spesielt høy kvalitet.

Man får vel bare det man betaler for?

Ja diskusjonen er i gang igjen....

mvh

Barsk II :nono: :flag:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Kjøp deg seilbåtkatalogen 2005 den er hos Narvesen nå.

Du får stort sett hva du betaler for. Bavaria er en typisk billigbåt (eller mye båt for pengene.)

Det er ikke noen kvalitetsbåt og de seiler ikke fortere en en 20 års gammel svensk båt.

De har sikkert billige byggemetoder og driver efektivt, men de har desverre lagt seg på for låg lingje når det gjelder seilegenskaper og trearbeid. Velger meg heller en Hanse eller Dehler skal det vare Tysker. Franske båter som Beneteau First og Oceaner og Dufour er ok båter. Det samme Jeanneau.

Når det gjelder Mercedes vil jeg si den er Svensk, Dansk eller Finsk. Se båter som Hallberg Rassy, Swan, Rigina X-yarts, Maxi, Sweden yarts og kansje Comfortina.

Jeg har Maxi fenix nå men min neste båt blir Dufour, First, Oceaner eller en "gammel" Comfortina 35

Smaken er som baken.

Har nå lest A. Holo sine erfaringer som førsteårseier av B44, og er mildt sagt betenkt. Ikke glem at selv om Bavaria regnes som et "billigmerke" så er dette en båt til omlag 1,5mill +-.

Endel av de feilene han referer til, skal ikke forekomme på en så innarbeidet modell. At ting og tang ikke er 100% på en prototypebåt, eller nullseriebåt, er så sin sak, men at innredningen ikke passer til innerlineren ( ! ), at røstjern ikke er av syrefast kvalitet ( ! ), at det er betydelige skjevheter i skrog og dekk ( ! ), at det forekommer en rekke lekkasjer er det sett fra min side kun en ting å si om: UAKSEPTABELT.

Dette med bruk av svartstål slangeklemmer, hengsler i "feil" ender av luker etter min smak, litt mye plast, for små wincher osv. osv, er etter min mening greit nok, da man er klar over dette, og har akseptert det når man plasserer ordren. Man kan helt sikkert bestille større wincher mv. om man ønsker det..

Spesielt dette med "systematiske skjevheter" får meg til å stusse. Var ikke Bavarias automatiserte prosesser, datastyrte dekksfrese maskiner det som skulle sikre at alt ble 100 % korrekt ? Stemmer ikke det Bavaria sier i sine brosjyrer ? Oppdager de feil, men ikke har tid til å justere på maskinene / prosessen ? Driter de i det ? Andre forhold ?

I tillegg kan det jo nevnes at Lunde Båt kommer relativt "uskadd fra omtalen.

Det historien ikke sier noe om, er at A. Holo faktisk har et slags freelance ansettelsesforhold til Lundebaat, som går noe tilbake i tid. Så jeg TROR andre kunder kanskje vil slite med å få tilsvarende service ifbm. sine kjøp. I tillegg bør de ha visst at Holo sikkert kommer med noe i Seilmagasinet etterhvert. Sånn sett er vel ikke denne omtalen 100% som andre vil oppleve tilsvarende forhold. Dette peker også HOLO på i sin innledning. Bra !

Suzuki

No boat needed..

Hei Suzuki!!

Siden vi skal drikke masse kaffe og prate skit i båten min i vår, vil du få all mulighet til å se at Bavaria ikke er så verst i det hele tatt!!

Har ikke hatt noe å utsette på min - alt har vært som det skulle! Og jeg går vel for å være av den pirkete sorten!

Kjenner også mange andre med samme erfaringer!!

;-)

Stein Erik; ettersom DU aldri er tilstede når jeg mekker på min gamle, skranglete 70 talls båt

( som jeg har, fordi jeg ikke har RÅD Bavaria ), tar jeg kaffelovnadene som tomt skryt. :lol:

Joelle har lovet kald øl, til sommeren, sikkert bare skryt det å :wink:

Suzuki

Redigert av Suzuki (see edit history)

No boat needed..

Er egentlig IKKE meningsberettiget i denne strengen :blush: , men synes det er litt intr. å vite LITT om "pinnebåter" :blush: . Eneste grunn til at JEG skulle kjøpe slik båt, er for å BO i den (hvis DET noen gang skulle være aktuellt!)

TRIVELIG å se Panpan igjen her! Men med det samme jeg så "leverandøren" i samme strengen, kom tanken: "Here we go again" :wink:

Synes prioriteringsliste til Panpan er flott (vitner (igjen) om at Panpan har MYE kunnskap om seilbåt), men vi VET at Stav.Seil ER leverandør, og Jeg er istand til å "sile" evt. skryte-uttallelser derfra. Allikevel fint at de gidder å komme med synspunkter.

Men tilbake til hva strengen startet med: Å få gode råd om seilbåt...

For lenge siden laget satte jeg opp et regneark jeg kalte "Båtevaluering". Nedover i kolonne A noterte jeg masse kriterier, som: pris, fart, forbruk, sjødyktighet, tilstand på forskjellige ting ombord, gjenkjøpsverdi, bo-komfort osv. osv.

I kolonne B (kriterier) satte jeg opp tall fra 0 til 9; Tallverdien anga det JEG syntes betydde mest for MEG på hvert av kriteriene. I kolonne C gav jeg en tallverdi (fra 0 til 9) det JEG mente båt "X" fortjente på hvert av kriteriene. I kolonne D kom produktet ( B ganger C) og i bunnen av kolonne D sumérte jeg verdiene og fikk en "poeng-sum".

Så var det bare å dublisere C og D bortover, og jeg kunne sammenligne flere båter...

En lignende tabell kunne sikkert settes opp for valg av seilbåt også, og gjøre valget lettere.

Forvirrende? :blush: Sender gjerne regnearket på mail hvis noen er intr.

En kompis bruker dette enkle hjelpemiddel ved valg av bil (og forandrer da selvsagt "kriteriene") :smiley:

Marwin

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Og da er vi der jeg alltid har trodd vi var, men aldri villet si, fordi jeg ikke har hatt belegg for det.  :smiley:

<{POST_SNAPBACK}>

Noen av oss har tord å si det da...., men fått mye pepper for det.

Det jeg særlig har kommentert er seilegenskapene til Bavaria 31 (tom.ca.2001) og Bavaria 32 AC. Disse har jeg vært med og seilt , og blitt direkte skuffet. Andre modeller som 34 (tom. ca.2001) derimot tror jeg seiler vesentlig bedre.

Det jeg også har kommentert er at de har vært representert i 3 alvorlige ulykker i Skagerak/Nordsjøen det siste året, med såvidt heldig utfall. Og jeg er selvfølgelig åpen for at dette kan skyldes; høy markedsandel=høy skadestatistikk, uerfarne eiere=høyere skadestatistikk osv...Men; 1060 kg tung kjøl på Bavaria 32 AC er langt under gjennomsnittet......

mvh

Barsk II :sailing: :nono: :flag:

Jeg må innrømme at jeg har gjort meg samme tankene selv.

Men det er fort gjort å bli beskyldt for å slutte seg til hylekoret.

Kjølprosenten må da være alldeles for liten.

Den lille Alo 26 som jeg hadde før hadde 1225 kg kjøl.

Og det var ikke en kg. for mye.

Riktignok smalere båt, men mye mindre seilflate.

Comfortinaen med omtrent samme bredde som Bav 32 har jo 1800 kg.

Store Norske Kullseilingskompani.

Synes mange sammenlikner epler og bananer. Det er ikke relevant å sammenlikne en Bavaria med en Hallberg Rassy. Det er relevant å sammenlikne en Bavaria med en 25 år gammel Hallberg-Rassy.

Spørsmålet blir da hva som har best kvalitet og sikkerhet i denne sammenheng.

La oss si at jeg har 600 000 å bruke på båt. Da vil jeg ha komplett båt med ok motor og ok seil. For de beløpet kan jeg få en Bavaria 30 helt ny pakket med utstyr eller jeg kan få en HR 29 oppgradert med tilsvarende utstyr, ny motor og nye seil.

Synes det er mer relevant med synspunkter på hva som DA er det beste valget...

Synes det er mer relevant med synspunkter på hva som DA er det beste valget...

For det første tror jeg du får mer enn en HR 29 for den prisen, men forstår hvor du vil hen. Tror heller ikke det finnes noe facitsvar på hva som er det beste valget. Hadde alle valgt likt, ville også alle hatt like båter :smiley:

Selv kunne jeg ikke tenkt meg å hatt en Bavaria, men det har først og fremst med personlig smak å gjøre.

Hadde jeg hatt veldig behov for plass, og størst mulig plass var det viktigste kriteriet for å velge båt kunne jeg vurdert det.

Redigert av Lasse (see edit history)

Det historien ikke sier noe om, er at A. Holo faktisk har et slags freelance ansettelsesforhold til Lundebaat, som går noe tilbake i tid.

<{POST_SNAPBACK}>

Suzuki,

Jeg har ikke noe "freelance ansettelsesforhold" til Lunde Båt. Jeg har riktignok vært leiet inn som kursholder ved fire anledninger for Lunde Båt Skole, siste gang for rundt et år siden, men har ut over det ingen åpne eller skjulte ansettelsesforhold. For 5 år siden jobbet jeg for Lunde Båt i noen uker med utstyrsmontasje i en periode hvor vi var hjemme noen få måneder fra vår jordomseiling.

A. Holo

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...