Jump to content

Seilbåt; Skoda eller Mercedes


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Javel, javel - like herlig er du en leverandør . Jeg synes det er uheldig å måtte gå en leverandør på klingen her på åpent forum. :crazy:

 

Jeg kan tilføye at min referense i postingen foran som nylig har seilt en 32 fots moderne bred flatbunnet båt ved Canari-øyene,  nettopp hadde en 30 - 33 fots Orust-båt fra 80 - tallet tidligere.

 

Mitt poeng er også at man for 1,5 millioner kan få en gedigen, flott renovert båt fra 80 - tallet som vil holde i mange, mange år fremover - og som har en soliditet og komfort mange vil fortrekke fremfor de brede, flatbunnede moderne med sandwich i skrogsidene.  :crazy:

Jeg skryter jo av Orustbåtene og liker meg godt på Orust. Det virker som vi er enige i det meste foruten at det også finnes fordeler med brede og rimeligere båter og at Orust båter ikke er det perfekte valg for alle. Toyota selgeren kan le godt når jeg har Audien på service for samme feil som den har vært inne for før. Tysk kvalitet er ikke hva det en gang var. Alikevel ønsker jeg ikke å bytte til Toyota.

 

Jeg står fast ved at vi bør rettlede utifra den aktuelle modell han liker til sitt bruk og ikke skjære alt annet enn Orust bort da de fleste faktisk foretrekker noe annet når det kommer til å veie alle kompromiss opp mot hverandre inkludert prisen.

Jeg rakker ikke ned på Orust båtene fra 80 tallet men det er en kjennsgjerning at mange er mørke som ubåter, trange med liten ståhøyde, slitte, og med lite av dagens turkomfort ift. en velutstyrt moderne båt i dag. I tillegg vil de ha en noe mer støyende motor, være tyngre og mer tungseilte.  Jeg vet dere kan arrestere meg på dette da det finnes unntak men generellt sett så oppfatter noen båtene slik. Å ikke ha garanti på båten når man er fersk båtkjøper med lite erfaring mtp. egne reparasjoner kan og være en ulempe.  

Forøvrig har ikke Beneteau sandwich i skrogsidene og selv føler jeg alle kompromisser tatt i betraktning at vi har noen av markedets mest attraktive modeller.

Atle

Link to post

Hvor har du dette fra? Riggen er en vanlig Selden rigg, sikkert nøyaktig lik den som står på en tilsvarende Orust-båt.

 

Vinsjene er Harken eller Lewmar. På min 34 er det str 40 primærvisnjer, nøyaktig som på andre båter i samme størrelse.

 

Bryteblokker er fra Rutgerson etc etc etc

 

Motoren er en Volvo.

 

Båten er i CE klasse A

 

Det er ingen billige deler med 'generisk' eller ukjent merke, alt kommer fra velkjente leverandører.

 

Måtte bare svare på denne myten - disse argumentene dukker opp igjen og igjen, jeg skjønner ikke hvem som starter dem eller hvor de kommer fra.

Jeg påstår ikke at det er billige deler i Bavaria. Det jeg sier er at Bavaria ikke er en båt som er overdimensjonert hverken her eller der. Bavaria er en av de rimeligste seilbåtene i sin genre, det sier seg selv at den ikke kan levere samme dimensjoner og kvalitet som en tilsvarende båt som koster en mill. mer. Detter er ikke å påstå at Bavaria er en dårlig båt, som jeg heller ikke sier, men en båt i hvert fall ikke jeg ville gått over atlanteren med i standard utgave. Helt greit det, den gir seg heller ikke ut for noe annet.

 

Beklager hvis dette er støtende, det er ikke meningen. PÅ den annen side må det være lov å mene at en båt kanskje ikke er av samme kvalitet som en annen uten at noen behøver å gå i forsvar av den grunn. En spade er og blir en spade.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Jeg skryter jo av Orustbåtene og liker meg godt på Orust. Det virker som vi er enige i det meste foruten at det også finnes fordeler med brede og rimeligere båter og at Orust båter ikke er det perfekte valg for alle. Toyota selgeren kan le godt når jeg har Audien på service for samme feil som den har vært inne for før. Tysk kvalitet er ikke hva det en gang var. Alikevel ønsker jeg ikke å bytte til Toyota.

 

Jeg står fast ved at vi bør rettlede utifra den aktuelle modell han liker til sitt bruk og ikke skjære alt annet enn Orust bort da de fleste faktisk foretrekker noe annet når det kommer til å veie alle kompromiss opp mot hverandre inkludert prisen.

Jeg rakker ikke ned på Orust båtene fra 80 tallet men det er en kjennsgjerning at mange er mørke som ubåter, trange med liten ståhøyde, slitte, og med lite av dagens turkomfort ift. en velutstyrt moderne båt i dag. I tillegg vil de ha en noe mer støyende motor, være tyngre og mer tungseilte.  Jeg vet dere kan arrestere meg på dette da det finnes unntak men generellt sett så oppfatter noen båtene slik. Å ikke ha garanti på båten når man er fersk båtkjøper med lite erfaring mtp. egne reparasjoner kan og være en ulempe.  

Forøvrig har ikke Beneteau sandwich i skrogsidene og selv føler jeg alle kompromisser tatt i betraktning at vi har noen av markedets mest attraktive modeller.

Atle

Du er forsatt en LEVERANDØR , det var mitt hovedpoeng i tidligere svar til deg.

 

En seriøs båtleverandør vil neppe komme med den slags nedrakking på andre båtmerker slik du gjør i ditt siste innlegg. Jeg vil tro at Beneteau ikke er tjent med denslags. Du bør komme deg over på leverandørforumet hvor det står deg som representant for Beneteau fritt å kapre kunder og si det du mener om produktene du markedsfører. Men å rakke ned på andre båter, slik du har gjort her, synes jeg er å gå altfor langt i din forretningsiver. Utrolig, hva blir det neste?

Link to post

Du er forsatt en LEVERANDØR , det var mitt hovedpoeng i tidligere svar til deg.

 

En seriøs båtleverandør vil neppe komme med den slags nedrakking på andre båtmerker slik du gjør i ditt siste innlegg. Jeg vil tro at Beneteau ikke er tjent med denslags. Du bør komme deg over på leverandørforumet hvor det står deg som representant for Beneteau fritt å kapre kunder og si det du mener om produktene du markedsfører. Men å rakke ned på andre båter, slik du har gjort her, synes jeg er å gå altfor langt i din forretningsiver. Utrolig, hva blir det neste?

Du misforstår meg om du mener jeg rakker ned på andre merker. Som jeg skrev i begynnelsen så drister jeg meg til å komme med litt kommentarer da de blir etterlyst her på forumet og jeg i tillegg selv tror jeg har kunnskap som kan bidra til å at medlemmer gjør et valg som han føler er riktig basert på reell informasjon.  

 

Jeg trekker frem positive egenskaper med nye båter ift. gamle og siden jeg kjenner Beneteau best så trekker jeg frem disse modellene.

Jeg konstanterer fakta ift. eldre båter kontra nye båter.  (jeg tror det er dette du mener er nedrakking)

Gamle Beneteau båter har samme ulemper som gamle båter av andre merker og det er faktum og ikke nedrakking.

Jeg kan og logge meg på som privatperson om ønskelig men det skulle ikke være nødvendig om jeg holder meg til en saklig vurdering? Presiser gjerne hva du mener er usaklig og useriøst så skal jeg evt. trekke det tilbake om jeg er enig. At jeg offentliggjør at jeg er partisk er vel det beste for alle parter?  

Kanskje M/Y Ellen Marie eller andre setter pris på å få belyst at det også finnes ulemper ved å kjøpe en eldre Orust båt og at Orustbåter ikke automatisk er det eneste fornuftige valget for alle selv om vi er enige om at Orustbåter generelt sett kan kalles Mercedes.

Link to post

Du misforstår meg om du mener jeg rakker ned på andre merker. Som jeg skrev i begynnelsen så drister jeg meg til å komme med litt kommentarer da de blir etterlyst her på forumet.

 

Jeg trekker frem positive egenskaper med nye båter ift. gamle og siden jeg kjenner Beneteau best så trekker jeg frem disse modellene.

Og jeg konstanterer fakta ift. eldre båter kontra nye båter.  (jeg tror det er dette du mener er nedrakking)

Gamle Beneteau båter har samme ulemper som gamle båter av andre merker og det er faktum og ikke nedrakking.

Selvros skal man lytte til, det kommer fra hjertet!

 

Selv-erklærte "fakta" fra en Beneteau-forhandler som ikke forstår konsekvensen av rolleblanding?

 

Hvorfor kan du ikke som leverandør holde deg til leverandørforumet?

Link to post

Selvros skal man lytte til, det kommer fra hjertet!

 

Selv-erklærte "fakta" fra en Beneteau-forhandler som ikke forstår konsekvensen av rolleblanding?

 

Hvorfor kan du ikke som leverandør holde deg til leverandørforumet?

Heisann PanPan, kjekt å se Deg i godt gammelt slag igjen.

 

Men Du kan da vel ikke for alvor mene at Stavanger Seil ikke skal få delta i diskusjoner på Åpent Forum her? Slik tolker i hvert fall jeg Dine utsagn her.

 

Mvh Jonny

Link to post

Selvros skal man lytte til, det kommer fra hjertet!

 

Selv-erklærte "fakta" fra en Beneteau-forhandler som ikke forstår konsekvensen av rolleblanding?

 

Hvorfor kan du ikke som leverandør holde deg til leverandørforumet?

 

Presiser heller hva som var usaklig enn å jage meg vekk?

Jeg blander ikke rollene så lenge jeg i full offentlighet sier at jeg er selger samtidig som jeg gir råd. Rolleblanding er når man ikke vet når man er det ene eller andre.

 

Atle  

Link to post

Det er riktig at enkelte tidligere Bavaria modeller hadde en tendens til å slippe roret ved "macho" seilas over 30 graders krenging. Dette burde vært et irrelevant problem i og med at man bør reve mye før, hvis man ønsker å seile raskt.

 

Nye Bavaria er det fullt mulig å "macho" seile med over 30 graders krenging for de som måtte synes det er tøft!

 

MVH

 

TMS

I tillegg ville det sannsynligvis være praktisk mulig og en del rimeligere å bygge på roret enn å kjøpe betydelig dyrere båt av kun den grunn.

Link to post

Bavaria er en av de rimeligste seilbåtene i sin genre, det sier seg selv at den ikke kan levere samme dimensjoner og kvalitet som en tilsvarende båt som koster en mill. mer. Detter er ikke å påstå at Bavaria er en dårlig båt, som jeg heller ikke sier, men en båt i hvert fall ikke jeg ville gått over atlanteren med i standard utgave. Helt greit det, den gir seg heller ikke ut for noe annet.

Nå er det tydeligvis igang det jeg mente med 'min er bedre enn din' diskusjonen i et tidligere innlegg her.  :smash:

 

Seiler mye regatta på andre båter enn min, også på svenske båter i samme størrelse og av samme- og nyere årsmodell, og som koster om ikke dobbelt så mye, så ihvertfall 60% mer enn Bav'en.

 

Og må irettesette her: utstyret er likt dimensjonert, og i mange tilfeller identisk.

 

Tror nok Bavaria får til den lave prisen fordi de kjøper inn så stort. Bestiller du 2000 vinsjer får du en ganske annen pris enn om du bestiller 26 av samme sorten.

 

Står ved påstanden om at utstyret og dimensjonene er helt like tilsvarende båter.

 

Bestiller du en båt med regattapakke er gjerne vinsjer og dekksutstyr større dimensjonert. Dette gjelder imidlertid også for Bavaria (Bavaria Match).

S/Y Surprise

Link to post

Men Du kan da vel ikke for alvor mene at Stavanger Seil ikke skal få delta i diskusjoner på Åpent Forum her? Slik tolker i hvert fall jeg Dine utsagn her.

Må innrømme at jeg også lurer på dette.

 

Nå har vi i lang tid forsøkt å få leverandører med i diskusjonene her.

Interessen har vært liten for å bruke et forsiktig uttrykk.

 

Da synes jeg det er viktig å ta vare på de får hederlige unntak som finnes.

En eleverandør må selvsagt kunne omtale de produkter vedkommende selger.

Tror de fleste har en magefølelse hvor grensen går mellom informasjon og tekst-reklame.

Personlig kan jeg ikke se at den er brutt i denne tråden..  :smash:

Link to post

Presiser heller hva som var usaklig enn å jage meg vekk?

Jeg blander ikke rollene så lenge jeg i full offentlighet sier at jeg er selger samtidig som jeg gir råd. Rolleblanding er når man ikke vet når man er det ene eller andre.

Det er meget sjeldent at jeg opplever at en leverandør på en og samme tid snakker om eget produkt slik du har gjort her og samtidig snakker negativt om andre båter. Det ser ut som om du ikke forstår at det er å blande roller. En leverandør bør ha nese for at slikt oppfattes som rolleblanding.

 

Dette kan man unngå om du driver din markedsføring på leverandørforumet, det har sin grunn til at baatplassen har et leverandørforum.

Link to post

Dette kan man unngå om du driver din markedsføring på leverandørforumet, det har sin grunn til at baatplassen har et leverandørforum.

Mulig vi ikke har vært klare nok på dette, men leverandørforumet er ment som et annonsemarked for de profesjonelle, ikke et diskusjonsforum.

Det er lov å komme med kommentarer der slik man også kan gjøre i  Kjøp/Salg, men rene diskusjoner ønsker vi skjer her i Åpent forum.

Link to post

Nå er det tydeligvis igang det jeg mente med 'min er bedre enn din' diskusjonen i et tidligere innlegg her.  :smash:

 

Seiler mye regatta på andre båter enn min, også på svenske båter i samme størrelse og av samme- og nyere årsmodell, og som koster om ikke dobbelt så mye, så ihvertfall 60% mer enn Bav'en.

 

Og må irettesette her: utstyret er likt dimensjonert, og i mange tilfeller identisk.

 

Tror nok Bavaria får til den lave prisen fordi de kjøper inn så stort. Bestiller du 2000 vinsjer får du en ganske annen pris enn om du bestiller 26 av samme sorten.

 

Står ved påstanden om at utstyret og dimensjonene er helt like tilsvarende båter.

 

Bestiller du en båt med regattapakke er gjerne vinsjer og dekksutstyr større dimensjonert. Dette gjelder imidlertid også for Bavaria (Bavaria Match).

Min båt bedre enn din-diskusjonen deltar i hvert fall ikke jeg i. Selv har jeg for tiden en 30 år gammel Selco DC. Ikke akkurat egnet til å bryske seg med skulle jeg tro :-)

 

Diskusjonen i denne tråden er interessant, fordi den fort viser at folk har ulike behov i forhold til hva som er sjøens gleder for dem. Disse ting er, viser det seg, ganske så individuelle. Fjorårets og årest utgaver av Bavaria kan jeg ikke uttale meg om, da jeg ikke kjenner disse båtene, men tidligere års utgaver av Bavaria har et frynsete rykte, sant eller usant, det kommer vel litt an på øynene som ser, og hvilke krav brukeren har. Når en uttalt seilbåtukyndig som MY Ellen Marie startet denne tråden, er det vel på sin plass å opplyse om de styrker og svakheter de ulike båtene har? Noen slike utsagn vil alltid være synsing, fordi forutsetningene til den som uttaler seg er forskjellige. Kvalitet for en, behøver ikke å være kvalitet for en annen, fordi kravene til denne er ulike.

 

Det er en kvalitetsforskjell på Bavaria og f.eks HR, det kan det ikke herske tvil om. Det er ikke det samme som at ikke en Bavaria kan gi både kaptein og kuttergast mang en god time på sjøen.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Mulig vi ikke har vært klare nok på dette, men leverandørforumet er ment som et annonsemarked for de profesjonelle, ikke et diskusjonsforum.

Det er lov å komme med kommentarer der slik man også kan gjøre i  Kjøp/Salg, men rene diskusjoner ønsker vi skjer her i Åpent forum.

Var akkurat sånn jeg og trodde det var ja. Jeg finner det derfor upassende av PanPan å forsøke å jage vekk Stavanger Seil i fra diskusjoner i Åpent Forum.
Link to post

Har bavaria 38 selv, her er mine prioriteringer:

 

* kan seiles alene

* vi kan ha med fire gjester for flere ukers seilas,

* vi kan bo i den hele året om vi vil,

* den har trimbar brøkdelsrigg, (har aldri hørt om noen som har brukket),

* rullegenua,

* kan kjøpe gennaker

* kan demontere ekstra forstag for stormfokk,

* stort seilareal i utgangspunktet, gjør at rullestor er stort nok

* lang vannlinje og moderne skrog, seiler raskt til turbruk,

* den har kort kjøl, bred, gode unnavinds egenskaper,

* lett på roret og meget kurs-stabil,

* den har motor-ressurser til å gå imot vind på 20 m/s,

* den har aktercockpit som det er lett for kona å trekke meg om bord i, om nødvendig og som tømmes raskt hvis den skulle bli fyllt av vann

* cockpit uten "glassveranda" som har vist seg å kunne knuse og at glass skårene tetter lensehullene i cockpiten

* den har sklisikkert, vedlikeholdsfritt dekk,

* elektrisk ankerwinsj,

* ankerutrustning som holder for vind opptil Beafort 12,

* masse stueplass, også i alle cockpit-benkene,

* landstrøm,

* trykkvann-varmtvann/dusj ombord,

* effektivt varmeapparat,

* karplotter/ekkolodd/logg/vindinstrument/VHF/selvstyrer.

* 300l vann

* kevlar forsterket baug og kjølområde

* Sandwich skrog, lite dugg, godt isolert

* fri passasje til alle lugarer, selv med 8 personer ved bordet

 

 

Dette er var en retrospektiv argumenteringsliste som forsvarer valg av Bavaria. Vi alle har en tendens til å subjektivt å forsvare våre valg......  

Hei TMS! Glimt i øyet, eller en snert? :smash:

 

Listen min har jeg hatt til grunn da jeg kjøpte båten vår. Jeg la den ut her uten å anbefale min båt, det var et forsøk på å gi en klar og kort begrunnelse for kriterier jeg mener er viktig. Når jeg siden har snakket om båter, viser jeg til en kategori båter, og spesielt fire merker som jeg mener er verdt å ta en titt på.

 

Jeg har ikke ment å ergre noen. Det er ingen som behøver å forsvare sitt eget valg av båt, det kan vi vel være enig om?

 

Jeg har aldri hørt at noen "glassveranda" på båter som Najad, Malø, eller Hallberg Rassy har blitt knust. Kjenner du til noe konkret tilfelle? I vind og sjø opp til 20 m/s har jeg aldri opplevd å annet enn lett/moderat sprut av sjø over dekk mot "glassverandaen". Fordelen med glassverandaen er at sikten (synes jeg) er mye bedre gjennom enn slik enn ved en vanlig sprayhood. Og med årene setter man pris på et godt le. Jeg må også tilføye at jeg aldri har hatt det minste av dugg under dekk!

 

Du sier at din Bavaria 38 har motor-ressurser til å gå i mot vind på 20 m/s. Jeg mente egentlig vind og den sjøen man får ved 20 m/s.

 

Tok en titt her http://fgadcms.bavaria-motorboot.de/bavari...nt=04&boot_id=3

 

Det fremgår at en Bavaria 38 har en standard motor VP 2030 på 29hk. Den er vel ikke nok til å drive båten frem i vind og sjø ved 20 m/s?

 

Det er fint at Bavaria'n er kevlar forsterket i visse områder, det tror jeg også at den trenger.

 

Anker-utrustningen min skal etter tabeller jeg har funnet på nettet holde for et vindpress opptil Beafort 12, eller opp til ca. 32 m/s når holdebunnen er sand og jeg ankrer på svai. Jeg bruker da et 45 lbs ploganker på en 31 fots båt, og har kjetting hele veien. Kunne vært artig å vite hva slags anker-utrustning du har. :cool:

Link to post

Det er meget sjeldent at jeg opplever at en leverandør på en og samme tid snakker om eget produkt slik du har gjort her og samtidig snakker negativt om andre båter. Det ser ut som om du ikke forstår at det er å blande roller. En leverandør bør ha nese for at slikt oppfattes som rolleblanding.

Jeg ønsker ikke lage en stor diskusjon utav dette men jeg tror fortsatt du misforstår meg.

Vi selger og svenske båter (brukte) og da vil overskriften typisk være: Flott Orust båt osv.

Når vi nylig tok en svensk båt i innbytte for en moderne Beneteau så skjønner jeg jo alikevel at kunden oppfatter den nye båten som flottere og mer praktisk på områder hvor utviklingen har vært stor.

Alle som leser tråden vet ihvertfall nå at jeg er selger for Beneteau og da bør det ikke være noe problem å la være å lese det jeg skriver om man skulle oppfatte det som negativt at jeg belyser viktige elementer for noen ved valg av båt.

Link to post

Når en uttalt seilbåtukyndig som MY Ellen Marie startet denne tråden, er det vel på sin plass å opplyse om de styrker og svakheter de ulike båtene har?

mvh

 

M.

Bra Marna !

 

Lets go back where we started from!

 

jag prövade o ge en liten sammanfattning om olike motor-lösningar i segelbåt,

skulle vara bra om någon kunde förklara olika riggar masthead , 7/8 osv för

 

för o nackdelar med lång resp kortkjölat osv!

 

hinner tyvärr ikke i kveld måste logga av strax!

 

sen ang Stavanger o Panpan diskusjonen,

 

så vet vi alla att  Stavanger S tjänar pengar på sälja Benetau/Jennauer/First

og att han därför ikke er neutral när han uttalar sig om dessa!

Men det er något iallafall jag kan leva med !  :cool:

 

Lets get on with the show now............... :smash:

S/Y Gunga Din

Link to post

Må innrømme at jeg også lurer på dette.

 

Nå har vi i lang tid forsøkt å få leverandører med i diskusjonene her.

Interessen har vært liten for å bruke et forsiktig uttrykk.

 

Da synes jeg det er viktig å ta vare på de får hederlige unntak som finnes.

En eleverandør må selvsagt kunne omtale de produkter vedkommende selger.

Ja du kan lure du, Ingar!

 

Mener du at det er helt i sin orden at en leverandør i diskusjonene på åpent forum i samme sammenheng snakker om fordelene ved båtene han selger og kommer med negative utsagn om andre båter? Går ikke dette et stykke forbi å omtale de produkter vedkommende selger?

 

Jeg synes også at det ville være mye bedre, mere renhårig, om produktomtalen nettopp ble lagt ut på "Leverandør-annonser". Kommunikasjon om "... vi er på utstilling" og annen ren markedsføring/kundekontakt hører vel bedre hjemme der? Den ville også være mere synlig en her.

 

Så kunne man delta i diskusjonene på et fritt grunnlag, utfra båter og utstyr som konsept, ikke med mere eller mindre promotering av egne båter (og sverting av andres). :smash:

Link to post

Hei TMS! Glimt i øyet, eller en snert? :smash:

 

Listen min har jeg hatt til grunn da jeg kjøpte båten vår. Jeg la den ut her uten å anbefale min båt, det var et forsøk på å gi en klar og kort begrunnelse for kriterier jeg mener er viktig. Når jeg siden har snakket om båter, viser jeg til en kategori båter, og spesielt fire merker som jeg mener er verdt å ta en titt på.

 

Jeg har ikke ment å ergre noen. Det er ingen som behøver å forsvare sitt eget valg av båt, det kan vi vel være enig om?

 

Jeg har aldri hørt at noen "glassveranda" på båter som Najad, Malø, eller Hallberg Rassy har blitt knust. Kjenner du til noe konkret tilfelle? I vind og sjø opp til 20 m/s har jeg aldri opplevd å annet enn lett/moderat sprut av sjø over dekk mot "glassverandaen". Fordelen med glassverandaen er at sikten (synes jeg) er mye bedre gjennom enn slik enn ved en vanlig sprayhood. Og med årene setter man pris på et godt le. Jeg må også tilføye at jeg aldri har hatt det minste av dugg under dekk!

 

Du sier at din Bavaria 38 har motor-ressurser til å gå i mot vind på 20 m/s. Jeg mente egentlig vind og den sjøen man får ved 20 m/s.

 

Tok en titt her http://fgadcms.bavaria-motorboot.de/bavari...nt=04&boot_id=3

 

 

Det fremgår at en Bavaria 38 har en standard motor VP 2030 på 29hk. Den er vel ikke nok til å drive båten frem i vind og sjø ved 20 m/s?

 

Det er fint at Bavaria'n er kevlar forsterket i visse områder, det tror jeg også at den trenger.

 

Anker-utrustningen min skal etter tabeller jeg har funnet på nettet holde for et vindpress opptil Beafort 12, eller opp til ca. 32 m/s når holdebunnen er sand og jeg ankrer på svai. Jeg bruker da et 45 lbs ploganker på en 31 fots båt, og har kjetting hele veien. Kunne vært artig å vite hva slags anker-utrustning du har. :cool:

Får jeg lov å svare?

Motoroppgradering til Volvo D2-55 koster en brøkdel av båtverdien på denne modellen. Solid anker og kjetting koster også peanuts i denne sammenheng.   Uansett blir mange detaljer totalt en del penger og har man råd til å prioritere mercedes med samme størrelse så er det få som er imot dette.

Link to post

Jeg ønsker ikke lage en stor diskusjon utav dette men jeg tror fortsatt du misforstår meg.

 

Alle som leser tråden vet ihvertfall nå at jeg er selger for Beneteau og da bør det ikke være noe problem å la være å lese det jeg skriver om man skulle oppfatte det som negativt at jeg belyser viktige elementer for noen ved valg av båt.

Ja, belys gjerne viktige elementer, og la være å sverte ned andre båter slik du har gjort.

 

Legg ut produktene dine under Leverandør-annonser, gjerne informasjon om messer hvor folk er velkomne, men hold markedsføring og selvros borte herfra!

 

Vel har jeg blå øyne, men blåøyd er jeg ikke!

Link to post

på hvilken måte svertet jeg en annen båt? I det jeg hevdet at en svensk 32 foter også vil være ubehagelig i uvær? Det har ikke med modellen eller nasjonalitet å gjøre men størrelsen å gjøre. Ikke det at en 40 foter vil være behagelig i det som kalles uvær i atlanterhavet.

Eller var det noe annet du tolket som sverting?

Link to post

på hvilken måte svertet jeg en annen båt? I det jeg hevdet at en svensk 32 foter også vil være ubehagelig i uvær? Det har ikke med modellen eller nasjonalitet å gjøre men størrelsen å gjøre. Ikke det at en 40 foter vil være behagelig i det som kalles uvær i atlanterhavet.

Eller var det noe annet du tolket som sverting?

Hadde det nyttet å påkalle høyere makter hadde jeg sagt: Å, herregud!!!

 

Les ditt svar #25 på denne tråden og tenk gjennom hva du har skrevet.

Link to post

Må innrømme at jeg også lurer på dette.

 

Nå har vi i lang tid forsøkt å få leverandører med i diskusjonene her.

Interessen har vært liten for å bruke et forsiktig uttrykk.

 

Da synes jeg det er viktig å ta vare på de får hederlige unntak som finnes.

En eleverandør må selvsagt kunne omtale de produkter vedkommende selger.

Tror de fleste har en magefølelse hvor grensen går mellom informasjon og tekst-reklame.

Personlig kan jeg ikke se at den er brutt i denne tråden..  :smash:

Når man har meldt seg på som medlem av dette forum, har man samtidig akseptert Ingar som moderator. Moderator har ingen betenkeligheter med at Stavanger Seil deltar i denne debatten slik den føres. Da burde ikke vi andre ha noen problemer med det heller, derfra til å like det, er noe annet, så kan man meddele det, og bli ferdig med den delen av debatten.

 

Stavanger Seil er klar på hvor han står, og jeg har ikke oppfattet at han har "rakket ned" på andre båttyper. Skal jeg til Stavanger ved noen anledning (født der) skal jeg jammen sende en IM til Stavanger Seil og invitere meg selv på prøvetur med en av båtene han selger, pluss en kopp kaffe :-) Det blir sikkert hyggelig.

 

Personlig har jeg ingen vanskeligheter med meningsforskjeller, eller at leverandører deltar i debatter.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post

Prima at leverandører deltar i debatten og anbefaler sin egne produkter. Vel og merke så lenge det skjer under full offentlighet. Hører jeg en Bavairadealer snakke pent om Bavaria og rakke ned på Hallberg Rassy så er det hans ord og jeg mener mitt om det.

 

Hvis Bavariaselgeren derimot heter Ole og skriver på forumet under navnet Ole og anbefaler Bavaria og sin egen sjappe er det derimot ikke fullt så greit men ingen vil vite om det og kunne reagere.

 

Ser ikke problemet her, synes vi skal være glade for alle leverandører som gidder å delta på baatplassen. Desverre ser det ut til at de fleste velger å boikotte baatplassen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...