Jump to content

Seilbåt; Skoda eller Mercedes


M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Har med interesse fulgt denne tråden.  Er også interessert i å konvertere til seilbåt, men har ikke 1,5 mill å bruke.  Men 350.000.- kan være innen rekkevidde.  Kan noe gi eksempler på hva man kan få i denne prisklassen?  

Har du tenkt på å kontakte en seilforening - komme inn i miljøet, bli litt kjent med båter den veien? Ellers: Hvor stor båt tenker du deg?
Link to post

Har med interesse fulgt denne tråden.  Er også interessert i å konvertere til seilbåt, men har ikke 1,5 mill å bruke.  Men 350.000.- kan være innen rekkevidde.  Kan noe gi eksempler på hva man kan få i denne prisklassen?  

 

Som du ser av tidligere innlegg, så er båtvalg, spesielt seilbåter et følsomt tema !!

Jeg kjøpte for noen år siden ei bok ifra Sverige. Den heter : 300 segelbåter i test. Den inneholder alle testene til Curt Gelin, kjent båtskribent de siste 30 år.

I denne boken kan du i fred og ro finne båten med de egenskapene du ønsker, og siden begynne å se deg om på nettet. Du vil også finne bilder av alle båtene i boken, syns selv at utseendet på en båt har mye og si (mens andre ikke bryr seg).

Boka får du kjøpt på nettet,ifra Nautiska forlaget.

Link to post
  • 3 uker senere...

Har bavaria 38 selv, her er mine prioriteringer:

 

* den har trimbar brøkdelsrigg, (har aldri hørt om noen som har brukket),

Der tar du dessverre feil;

 

Sitater fra Seilmagasinet nr. 4 2003:

 

"Mistet masten midt i Atlanteren" "Etter to broacher i rotete sjø røk forstaget tvers av, og masten falt som på sakte film bakover sideveis. Det var helt uvirkerlig at noe sånt kunne skje, og noe stort verre sted i hele verden kunne det vel heller ikke skje, enn midt i mellom to kontinenter?"

 

"I ettertid har de funnet ut hva som var årsaken til uhellet: Forstaget var noe underdimensjonert, og det hadde oppstått et tretthetsbrudd på profilen under rulletrommelen."

 

 

Båt: Bavaria 41H fra 1996.....

 

Det endte heldigvis bra med bommen som nødrigg....

 

mvh

 

Barsk II :cheers: (som fortsatt må få lov til å ha sin subjektive skepsis til Bavaria!)

Link to post
Guest Sparky

Vil du finne den rette båten uten at kronebeøløpet tydligvis ikke spiller noe rolle, bør du og dine medseilere starte med å stille dere følgende spørsmål :

 

Hvilke fartsområde skal båte seile i?

 

Hva vil jeg ha av komfort?

 

Hva skjer hvis jeg dauer under seilasen?

 

 

Svarene på disse vil kanskje tvinge frem videre spørsmål....og svar.

 

 

Å kjøpe båt ut fra pris alene virker mer som en innvestering enn båtglede.

 

 

Lykke til

 

mvh jan

Link to post

Jeg nevnte romslig turbåt, men kan godt spesifisere nærmere:  Prisklasse rundt 1,5 mill.   Her bør man få endel båt for pengene, og det ser jeg jo på finn.no og baatnett.no, men kvaliteten kommer ikke helt frem i annonsene. :wink:

 

Å sammenligne en Bavaria med Moscowich eller Skoda? -Nei, den går jeg ikke med på! Pr i dag tror jeg knapt du får "mer båt for pengene" i NY båt, enn hvis du velger Bavaria. Kvaliteten er i massevis GOD NOK! De holder seg utrolig godt i pris, og vil trolig gjøre det fremover også. For 1,5 mill. ville jeg sett på hvilken Bavaria du får, etter at du har oppgradert ett hakk på seilgarderobe ("standard" er for dårlig) og dessuten få båten med *blykjøl.

 

På bruktmarkedet er utvalget i denne prisklassen ganske rått. Tildels enorme båter går for denne prisen. Likevel tror jeg ikke fot-pr-tusenkroner er noe mål på hva du får for pengene. Du kommer sikkert opp i en størrelse hvor stor er stort nok. En seilbåt på 40 fot er rett og slett mye mer sjødyktig enn en like stor motorbåt. Og den står heller ikke tilbake når det gjelder innvendig komfort. Kikk litt rundt, men styr for all del langt unna ukurante merker.

 

Reis og se på minst 5 båter! Kom tilbake til forumet og fortell hva du så. Så kan vel vi som er oppvokst i seilbåt sikkert formidle noen flere inntrykk vi sitter med av de båtene du har sett på.

 

 

* Bavaria leverer nesten alle sine båter med stålkjøl som standard. Velger du bly får du vesentlig bedre seilegenskaper/fart, og dessuten tåler båten en grunnstøting mye bedre med blykjøl enn med stål! Det siste er egen erfaring, fra da jeg som 19 åring dundret på i 5 knop med fattern's Comfortina 32 (5,5 tonn), som hadde.....BLYKJØL! (Takk og pris!)

Link to post

dessuten tåler båten en grunnstøting mye bedre med blykjøl enn med stål! Det siste er egen erfaring, fra da jeg som 19 åring dundret på i 5 knop med fattern's Comfortina 32 (5,5 tonn), som hadde.....BLYKJØL! (Takk og pris!)[/i]

Hvorfor tåler en båt med blykjøl bedre å grunnstøte, enn en med stål?

 

Og det er vel ikke bare hvilket materiale kjølen er laget av, som bestemmer hvor godt en båt tåler en grunnstøtning??  :nonod:

 

Jeg har blykjøl selv, og vil helst ikke ha noe annet, men da med tanke på vedlikeholdet.

Link to post
Guest Sparky

En langkjølet båt fordeler støtet over hele kjølen /bunnstokk.

 

En båt med kortere kjøl bikker ofte opp i bakkant (hvis du går på grunn under fart).

 

Mener også det har noe å si hvor godt kjølen er festet i bunnstokk.

 

Se spesielt etter dette området ved kjøp av båt.

 

mvh jan

 

 

Hvorfor tåler en båt med blykjøl bedre å grunnstøte, enn en med stål?

 

Og det er vel ikke bare hvilket materiale kjølen er laget av, som bestemmer hvor godt en båt tåler en grunnstøtning??  :nonod:

 

Jeg har blykjøl selv, og vil helst ikke ha noe annet, men da med tanke på vedlikeholdet.

Link to post

Bavaria leverer nesten alle sine båter med stålkjøl som standard. Velger du bly får du vesentlig bedre seilegenskaper/fart, og dessuten tåler båten en grunnstøting mye bedre med blykjøl enn med stål! Det siste er egen erfaring, fra da jeg som 19 åring dundret på i 5 knop med fattern's Comfortina 32 (5,5 tonn), som hadde.....BLYKJØL! (Takk og pris!)[/i]

I følge innlegg på det svenske bavariaforumet tåler de med jernkjøl grunnstøting best, da anleggsflaten mot skroget er større, og "momentarmen" kortere.

 

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...sp?VarMsgID=642

 

Generelt absorberer naturligvis bly støt bedre enn jern/stål.

 

GeirKS

Link to post

I følge innlegg på det svenske bavariaforumet tåler de med jernkjøl grunnstøting best, da anleggsflaten mot skroget er større, og "momentarmen" kortere.

 

http://www.bavaria-sweden.org/forum_view_m...sp?VarMsgID=642

 

Generelt absorberer naturligvis bly støt bedre enn jern/stål.

 

GeirKS

 

 

Hvis Bavaria har laget stålkjølbåtene annerledes en de med blykjøl så kanskje. Men det høres veldig rart ut!

 

Stål sender nesten all energi rett-i-fletta på skroget, med store belastninger spes. i bakkant på kjølen. Bly er og blir mykt sammenlignet med stål, og absorberer absolutt mye energi ved deformering i grunnstøtingspunktet.

 

Jeg holder på min påstand om at blykjølbåt tåler grunnstøting bedre enn stålkjølbåt  :nonod:

 

Link to post

jeg har kontor vegg i vegg med et firma som reparerer en stor del av grunnstøtte båter.

så langt har de med blykjøl vært de verste jeg har sett.

Den ene hadde grunnstøtt i nærmere 7 knop. Kjølen var lite bøyd (kjølfeste hadde gitt etter før kjølen bøyde seg utifra hva jeg kunne se) men inni så båten forferdelig ut.

Den dempende effekten hadde her vært marginal utifra hva jeg kan skjønne og det blir ikke som en airbag men vedlikeholdsmessig og seilegenskapmessig så skjønner jeg valget mtp. blykjøl.

 

Følgende er en riktig fremstilling på generell basis?

 

jernkjøl: rimeligere, generelt sett mer langkjølt og bedre innfesting, tåler bedre grunnstøtinger i lav hastighet uten å ta skade (bøy) Når man feks. sniker seg inn på grunnt farvann.

 

Blykjøl: mykere og da bedre absorberende effekt, mindre vedlikehold (om man ikke dunker borti her og der) og bedre seilegenskaper

 

Flere momenter?

Link to post

Bavariabåtene leveres standard med grunn jernkjøl. Ved å legge til noen kroner kan man

få blykjøl. Blykjølen har en annen form og er dypere, vanligvis 30-40 cm på de minste båtene.

Med en dypere kjøl får man bedre bidevindegenskaper, som regel ved at man kan gå høyere opp mot vinden. Mao. det er utformingen av kjølen som bestemmer seilegenskapene og ikke så mye matrialet.

Ved grunnstøting vil også skrogformen spille inn. En båt med et god V-form i baugpartiet vil "fjære" dvs. at ved grunnstøting vil baugen dukke ned og på den måten ta opp noe av kreftene som frigjøres. Dagens moderne båter med relativt flatt baugparti klarer dette dårlig og får mye mer av kreftene i bakre kant av kjølen - med de skader det medfører.

Imidlertid har dagens båter kjølfester/oppheng som er beregnet til å ryke ved ekstreme belastninger som grunnstøting er. Dette for å hindre at skroget skal revne, men holde seg noenlunde helt - iallefall flytende.

Kostnadene ved å fikse en slik skade er min. 200.000,-.

 

Hovedregelen må være - UNNGÅ GRUNNSTØTING, VIS SJØMANNSKAP OG NAVIGER SKIKKELIG.

Det er forskjell på å subbe nedi sandbunn i sakte fart enn når du renner på moder jord - i 6 knobs fart i form av solid fjell 3/4-meter under havflaten.

Link to post

M/Y Ellen.

 

Jeg vet ikke hvor aktuelt det er for deg og andre her inne å velge ny seilbåt men jeg tror mange har nytte av diskusjonen. Om noen blir skremt så er det kanskje bedre at de blir skremt nå enn etter at de har kjøpt båten.  

 

Begge typer kjøl har sine fordeler og jeg/vi ønsket kun å belyse disse sidene.

 

mtp. sammenligningen med biler: De fleste ønsker en god airbag til tross for at man ikke har planer om å krasje.

 

Tidligere har vi belyst komfortmessige aspekt osv. Noen bryr seg mest om volum mens andre er opptatt av nyttige detaljer.

 

Hva du skal bruke båten til og hvilke egenskaper du vektlegger blir helt avgjørende for hvordan vi skal kunne rådgi deg videre.

Som det har blitt nevnt flere ganger på båtplassen så må man trives i båten enten den er stor eller liten.

 

Om du vurderer ny båt så kan du ihvertfall få et godt utgangspunkt ved å ta en tur til Lillestrøm i slutten av uken.

 

Velg evt. ut noen modeller du liker og sjekk om prislappen er i stil med hva du vil prioritere til båt.

Sjekk ut disse aktuelle modellene etter behov og foreta et valg basert på færrest mulige kompromiss.

 

Noen velger jo båt utifra hva kona liker da "mannen" er gira uansett.

 

Atle

Link to post

Hmmm.... Hva er det med seilbåtfolket og alt dette snakket om grunnstøting?  Er det ikke best å holde seg med vann under kjølen, da?

Når en uvitende om seilbåt som meg spør om kvalitet på seilbåt, så ender det opp i en diskusjon om hvilken båt det er best å grunnstøte med :nonod::smiley::nonod:

Hadde du sammenlignet en vanlig finnekjølet seilbåt med din motorbåt i profil fra siden hadde du skjønt det...

 

mvh

Barsk II :nonod:

Link to post

Hmmm.... Hva er det med seilbåtfolket og alt dette snakket om grunnstøting?  Er det ikke best å holde seg med vann under kjølen, da?

Når en uvitende om seilbåt som meg spør om kvalitet på seilbåt, så ender det opp i en diskusjon om hvilken båt det er best å grunnstøte med :smiley::nonod: :nonod:

Sant nok, men det kan faktisk være et element som bør taes med i vurderingen når man velger båt. Det fleste skader med seilbåter skyldes grunnstøting, og noen båter  tåler det langt bedre enn andre.

 

Man kjøper ikke ny bil for å bulke heller men ....

Link to post

Tja. Jeg har ikke orket å lese alt sammen. Dessuten har tasturet mitt delvis kvelda. Det har vært snakk om sjokoladevirus. Mitt har papegøyevirus. Doris' gøyalste er å sitte sammen med pappan' til Hulda å drikke pils og drite i tastaturet. Etter et par år vil det ikke mer. Tastauret, har bestilt nytt.

 

Postulat: Bavaria er noe dritt. Det samme kan sies om en rekke andre båter. Det er ikke Hulda som sier det, men en av vår mer kjente plastbåtreparatører som får dem til reparasjon etter velter på land og grunnstøtinger. Nå produserer Bavaria og andre en rekke forskjellige modeller med forskjellige egenskaper. Så det handler vel litt om bruksområde og interesser.

 

Hulda's pappa: Har hatt en rekke båter. Caroline: Pinnebåt, gikk inn til land, folk sto og hoiet og pekte. Men det var akkurat der jeg ville inn. Seg inn, bomp, ga langsomt forover og admiralen kunne spasere i land med tampen. Mens folk sto forundret og ristet på hodene sine, "sikkert høl i båten". 15 år etter at jeg solgte båten ringte en fyr som hadde hevet den i Paddehavet og skal på jordomseiling. Caroline seilte ikke fort. Sylfiden: Oppkalt etter Admiralen i ungdomstiden. 14 knop på slør. Tur retur Son Skagen Son, november, værmeldingen: "Svært hav ved Færder". Sylfiden gikk som helvete, røde lykter på Skagen havn. Skjøtevinsjene ble operert en halvmeter under vann og Sylfiden banka inn, alt var bare vann. Sylfiden har vært i Magdalenafjorden etter at hun ble solgt. Gå på grunn med Sylfiden? Garantert synkeferdig hvis hun traff moder jord i tre knop, garantert! Men Hulda? Langsom. Motor: Kan mobilisere 165 Hk på svinghjulet, med depl. 12 tonn. Ligge utenfor le eller lo kyst? Ikkeno' problem. Is? Bare gøy. Treffe moder jord i 7 knop? Overlever mannskapet, så har ikke båten de store problemene. Veier j**la mye? Tja, 13 meter lang, 4 meter bred, stikker 2 meter. Hvor mye veier en plastbåt med 5 tonn kjøl? Båten er konstruert for å kunne droppes opp ned og komme opp minus mesteparten av 17 meter rigg (over dekk). Hvorfor? De siste av mine 20 år skal jeg utforske alle krinkelkroker fra Lesø til Lillesand. Spesielt alt nord for Lysekil. Elsker den "Røde Kysten", fra Lysekil nord til Nevlunghavn. Sommer er ikke tema. Derfor er Hulda bygget.

 

Skoda eller Mercedes: Det driter jeg rett og slett i. Noen liker å kjøre Morgan med treramme og tregølv. Jeg liker Jeep Grand Cherokee. Kunne greid meg med en Maserati hvis noen spanderer. Men nå seiler jeg Gråtass. "Seiler" har vært ombord og sagt: "Duverden", godt nok for pappa'n til Hulda.

 

Men nå glemte jeg å se hva denne tråden startet med. Solid og romslig turbåt som tåler alt. Rimelige båter er gjerne de som ikke er "motebåter". Få igjen pengene? Kjøp en båt som er motebåt når du skal selge den. Ellers blant "tupper ware" er eldre svenske, tyske og engelske båter ok valg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...