Jump to content

Seilbåt; Skoda eller Mercedes

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Synes mange sammenlikner epler og bananer. Det er ikke relevant å sammenlikne en Bavaria med en Hallberg Rassy. Det er relevant å sammenlikne en Bavaria med en 25 år gammel Hallberg-Rassy.

<{POST_SNAPBACK}>

Når jeg var kritisk til seilegenskapene på B32 AC, så var det særlig etter at min tidligere Comfort 30 fra 1978 (konstruert i 1971!) seilte fletta av den ovenfor nevnte Bavaria en hel uke for snart 2 år siden. Skarp slør derimot var Bavaria`n raskere.

mvh

Barsk II :sailing:

Suzuki,

Jeg har ikke noe "freelance ansettelsesforhold" til Lunde Båt. Jeg har riktignok vært leiet inn som kursholder ved fire anledninger for Lunde Båt Skole, siste gang for rundt et år siden, men har ut over det ingen åpne eller skjulte ansettelsesforhold. For 5 år siden jobbet jeg for Lunde Båt i noen uker med utstyrsmontasje i en periode hvor vi var hjemme noen få måneder fra vår jordomseiling.

A. Holo

<{POST_SNAPBACK}>

Velkommen som medlem. Videre vil jeg si at du har veldig mange bra, "matnyttige" artikler.

Tilslutt vil jeg spørre om du kommer til å kjøpe Bavaria neste gang?

mvh

Barsk II :sailing::confused::flag:

Nå synes jeg på ingen måte det er opplagt hva som er å foretrekke. At en HR er en bedre båt enn en Bavaria skjønner jo de fleste.

Dealen er at jeg vurderer å bo i båt i alle fall deler av året en stund fremover. Da er ønskemålet lite mekking, ingen lekasjer og god plass til en OK pris. Er liksom litt lettere å låne på en ny båt med garanti enn en gammel båt selv om den gamle kanskje fremstår som gildere.

Vanskelig sak dette her. Skal på messen og se om jeg bli klokere av det.

Suzuki,

Jeg har ikke noe "freelance ansettelsesforhold" til Lunde Båt. Jeg har riktignok vært leiet inn som kursholder ved fire anledninger for Lunde Båt Skole, siste gang for rundt et år siden, men har ut over det ingen åpne eller skjulte ansettelsesforhold. For 5 år siden jobbet jeg for Lunde Båt i noen uker med utstyrsmontasje i en periode hvor vi var hjemme noen få måneder fra vår jordomseiling.

A. Holo

Jeg har overhodet ikke antydet at det har vært gjordt forsøk på å "skjule" noe som helst.

Jeg oppfatter ditt fohold til flere aktører i båtbransjen ( f.eks Lundebåt eller Seilmagasinet ) som "freelance" all den tid jeg vet at du henter "ditt daglige brød" annensteds.

Jeg mener selv at dette har relevans, vil neppe tro at ANDRE vil oppnå bedre servicegrad / bedre oppfølging enn du har fått til.

Til slutt vil jeg oppfordre deg til å fortsette skrivingen i SEILMAGASINET sånn som du gjør. De artikler du byr på, er de klart beste som utgis her i landet. Man behøver ikke være enig i innholdet til 100%, men det er en grundighet og en saklighet som iallafall jeg ikke kjenner maken til hertilands.

PS - dessuten, velkommen "ombord"..

Suzuki

No boat needed..

Hvor har du dette fra? Riggen er en vanlig Selden rigg, sikkert nøyaktig lik den som står på en tilsvarende Orust-båt.

Vinsjene er Harken eller Lewmar. På min 34 er det str 40 primærvisnjer, nøyaktig som på andre båter i samme størrelse.

Bryteblokker er fra Rutgerson etc etc etc

Motoren er en Volvo.

Båten er i CE klasse A

Det er ingen billige deler med 'generisk' eller ukjent merke, alt kommer fra velkjente leverandører.

Måtte bare svare på denne myten - disse argumentene dukker opp igjen og igjen, jeg skjønner ikke hvem som starter dem eller hvor de kommer fra.

<{POST_SNAPBACK}>

Skulle vært interessant å høre om du har lest nevnte artikkel i Seilmagasinet? (med fare for surprise..)

Som jeg også har nevnt, jeg tror din 34 utgave er noe av det beste som Bavaria har laget. 44 foteren til Holo er muligens ikke av samme kvalitet. Dette bekreftes vel bl.a. av at dine vinsjer er like store som på en 44 foter.

Det hjelper dessverre lite med Selden rigg når terminalene står skjevt på røstjernene.

mvh

Barsk II :flag::sailing:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...