Jump to content

Montering av støtteseil?


Tore B

Recommended Posts

Vi gjorde noe lignende på en lignende 36 fots stålbåt (11 tonn) for noen år siden. Det var ingen suksess. Spesielt ved sidevind fikk vi en merkelig stabilitet som ikke opplevdes spesielt behagelig. Den virket bra for å få baugen opp mot vinden med ved oppdregging, men ellers var den bare til plage og ble fort fjernet igjen.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

På skissen ser dette ut som en halv mesan. Min bestefar har mesan på sin marex 33 friendship, men denne er ikke for å motvirke rulling men for å ligge på været når man fisker. I sterk sidevind føles denne veldig ubehagelig! Og er faktisk skummel å bruke når vinden øker f.o.m liten kuling ville jeg ikke brukt den. Da må den legges ned på bommen.

 

Jeg ville nok anbefale deg å høre med noen som har mer peiling enn meg. Dette blir jo nesten en ombygging til motorseiler, og da regner jeg med det fort kan bli snaut med ballast...

Link to post
Share on other sites

På skissen ser dette ut som en halv mesan. Min bestefar har mesan på sin marex 33 friendship, men denne er ikke for å motvirke rulling men for å ligge på været når man fisker. I sterk sidevind føles denne veldig ubehagelig! Og er faktisk skummel å bruke når vinden øker f.o.m liten kuling ville jeg ikke brukt den. Da må den legges ned på bommen.

 

Jeg ville nok anbefale deg å høre med noen som har mer peiling enn meg. Dette blir jo nesten en ombygging til motorseiler, og da regner jeg med det fort kan bli snaut med ballast...

Enig i det du skriver. En mesan er primært for å holde båten mot vinden, gjerne når en fisker. Ett lite mesanlignende seil kan også være fint å ha på noen båttyper når de ligger for anker for å unngå "seiling".

Som støtteseil må en ha seil hvor en tenker seg midtpunktet for seilflaten ligger en smule foran midtpunktet på det en kan tenke seg som den våte flaten på båten. (Svært forenklet forklart). I praksis et eller flere seil som holder båten noenlunde i balanse (ikke skjære opp eller falle av) med vinden på siden. Dette forusetter selvfølgelig brukbar stabilitet, og jeg ser du har bygget styreposisjon på styrehustaket. Vær obs på at dette er en "stabiliteskiller" dersom en ikke bruker veldig lette materialer. Men at riktige støtteseil hjelper mot rulling er det er helt sikkert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...