Geirh Startet 4.Januar.2008 Del på Facebook Startet 4.Januar.2008 Autopilot Raymarin ST 8001 Norsk bruksanvisning??finnes det? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Jeg har aldri sett det. De som kjenner best til dette er Belamarin, se: http://www.belamarin.no/ og spesielt denne 16 siders brosjyren om autopiloter fra Raymarine http://www.belamarin.no/prod/autopil/autopiloter_2007.pdf Den siste versjonen har "autolearn" som gjør at den stort sett kalibrerer seg selv. Når det gjelder å velge ruter, kvittere for nådde veipunkter osv, kan vi sikkert svare på endel ting her på tråden. Det er endel BP-medlemmer som bruker denne autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 jeg satt og trykte på autopiloten så forsvant RUDDER altså rorutslaget nederst på skjermen og finner ikke det igjen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Da vil jeg gjøre to ting i følgende rekkefølge. Først en kaldstart (dette regner jeg med at du allerede har gjort). Deretter sjekke strømforsyningen til rorgiverenheten og til kontrollboksen ( i tilfelle noen ledning kan sitte dårlig). Virker ikke noe av dette ville jeg tatt en telefon til Belamarin. Jeg har aldri opplevd det du nevner, og jeg kan ikke huske at dette har vært omtalt i manualen. Kan du kanskje ha kommet deg inn i oppsettet for kontrollenheten? I så fall skal strømbrudd og strømtilførsel føre deg tilbake til vanlig operasjonsmodus. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 4.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Da vil jeg gjøre to ting i følgende rekkefølge. Først en kaldstart (dette regner jeg med at du allerede har gjort). Deretter sjekke strømforsyningen til rorgiverenheten og til kontrollboksen ( i tilfelle noen ledning kan sitte dårlig). Virker ikke noe av dette ville jeg tatt en telefon til Belamarin. Jeg har aldri opplevd det du nevner, og jeg kan ikke huske at dette har vært omtalt i manualen. Kan du kanskje ha kommet deg inn i oppsettet for kontrollenheten? I så fall skal strømbrudd og strømtilførsel føre deg tilbake til vanlig operasjonsmodus. Takk for svaret jeg ringte bellamarine og fikk hjelp med en gang,det var bare et par tastetrykk så var det gjort. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Siden vi først er inne på autopilot. Ser ut fra avataren din at du holder til i Møre og Romsdal. Det ligger lenger nord enn hvor jeg ferdes. Har du autopilot med rategyro? Dersom ikke: har du problemer med stabiliteten på rategyroen. Jeg har S2G, hvor G innebærer at den har innebygd Raymarines rategyro. Båten går rett som en strek i nesten all slags vær og kursavviket i form av XTE i rutene jeg legger opp et så lite at det er umulig for meg med håndstyring å klare tilsvarende presisjon. Men båten girer litt forskjellig med autipiloten i forhold til hvorledes jeg styrer manuelt når sjøen kommer inn aktenfor tvers. Jeg ser du har en FLEM 350. Husker du hvor stor styresylinder og autopilotpumpa du har? Hva er forøvrig erfaringene dine med autopiloten? Sitér dette innlegget Link to post
Coast Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 (redigert) Her er link til ST8001 og her finner du den på svensk Redigert 4.Januar.2008 av Safrane (see edit history) Sitér dette innlegget Vestlandskutter Fairline Nidelv Marex Hansvik Manzanita Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11, First 40.7 NB 8700 Link to post
roaldbj Svart 4.Januar.2008 Del på Facebook Svart 4.Januar.2008 Ja, jeg tenkte at Geirh kunne ha trykket litt lenge (mer enn 4 sekunder) på strandby tasten og ikke deaktivert denne funksjonen ved antall trykk på "disp" og kommet seg ut av funksjonen med "standby" - men jeg tok ikke sjansen på å skrive dette i mitt første innlegg. Jeg mener at alle kontrollenhetene til Raymarine har denne funksjonen - den er etablert for å lese softwareversjon og tid den har vært i bruk. Dette er noe av dilemmaet med utstyr ombord: et tastetrykk er ikke alltid et tastetrykk. Har forøvrig hørt følgende historie fra virkeligheten fra en person som jeg mener har stor faglig integritet: En person skulle seile fra England til Norge med ny båt. Han hadde radar ombord. Han syntes at radaren fungerte godt. Det ble i ettertid registrert at han under hele seilasen hadde kjørt med radaren i simulerings-modus. Ja, ja, slik blir det vel sikkert enda mer av fremover. I morgen skal jeg ha meg en time forran kartplotteren i båten. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Januar.2008 Del på Facebook Svart 5.Januar.2008 Jeg antar at Geirh kom inn i oppsettet av autopiloten eller i overvåking av modell, versjon og brukstiden for autopiloten. Her er bilde av brukstiden for min autopilot etter 2 års bruk. Antar at tiden vil tilta fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Geirh Svart 6.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Januar.2008 Siden vi først er inne på autopilot. Ser ut fra avataren din at du holder til i Møre og Romsdal. Det ligger lenger nord enn hvor jeg ferdes. Har du autopilot med rategyro? Dersom ikke: har du problemer med stabiliteten på rategyroen. Jeg har S2G, hvor G innebærer at den har innebygd Raymarines rategyro. Båten går rett som en strek i nesten all slags vær og kursavviket i form av XTE i rutene jeg legger opp et så lite at det er umulig for meg med håndstyring å klare tilsvarende presisjon. Men båten girer litt forskjellig med autipiloten i forhold til hvorledes jeg styrer manuelt når sjøen kommer inn aktenfor tvers. Jeg ser du har en FLEM 350. Husker du hvor stor styresylinder og autopilotpumpa du har? Hva er forøvrig erfaringene dine med autopiloten? Autopiloten er jeg fornøyd med men jeg må få korigert den slik at kursen stemmer.Dette forandrer seg så jeg må prøve og få ombord en fagmann og hjelpe meg med dette. Har også en kartmaskine Raymarin C80 og på den så går båten sidelengs under fart fremover. Av og til så er den nesten helt rett så jeg tror jeg må til med fagfolk på dette. Alt utstyr ble påmontert fra fabrikk så jeg er ikke sikker på om det er rategyro på den. "Husker du hvor stor styresylinder og autopilotpumpa du har" Har ingen anelse.... Båten er mye brukt og jeg bruker ikke annet en autopiloten når jeg ferdes langs kysten så jeg er godt fornøyd med den. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 8.Mars.2008 Del på Facebook Svart 8.Mars.2008 Jeg hadde en prat med Belamarin i dag om autopiloten min fra Raymarine. De fortalte at det er foretatt betydelige oppgraderinger av autopiloten som kan programmeres inn i kontrollenheten dersom Belamarin får enheten tilsendt. Selve oppgraderinegn tar ca 20 minutter. De som kan reise til Belamarin kan visstnok få utført oppgraderinen mens de venter. Jeg er ikke sikker på hva oppgraderingen omfatter, men den gjelder bl.a. hvor hurtig man kommer inn på neste veipunkt. Dette er i så fall velkomment for meg. Jeg synes det har vært for mye dansing fra ett veipunkt til neste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.