Jump to content

Hvordan lader jeg batterie(ne) til min Nidelv 26 om vinteren?


Seesnake

Recommended Posts

Har tatt ut batteriene i min Nidelv for en stund tilbake og tenkte å lade de opp en gang i blant. Det sies at det er lurt. Batteriene er av typen Exide sønnak nautilus freeline/marine 12V 115ah 950A (MCA ) Har ikke så mye greie på dette men : Er det slik at jeg må åpne de stjernetrekker-formede plastproppene når jeg skal lade??? (dvs lade hjemme med ordentlig lader.) Ser det er et lite utluftningshull( ? ) ganske høyt oppe på bateriet på høyre side.tror jeg.

Håper noen kan svare meg da jeg er lit betenkt over denne ladingen. :confused::confused::confused: og hvordan ser man at det er et gel-batteri?? :rolleyes:

 

hilsen Ringnes1

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke noe behov for å lade et batteri som ikke skal brukes på en stund ?? Selv har jeg mitt batteri i båten om vinteren og det gjør jeg ingentingen med , vrir på nøkkelen og båten starter når den blir lagt ut. Det kan være forskjell på batterier når det gjelder vedlikehold og slik , men du har vel ikke noe GEL batteri tror jeg utfra hva det står på denne siden.Her er de forskjellige batteriene ..

Redigert av Beckham (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skru disse ut plastproppene og se at det er nok vann på batteriet ditt, ska være ca en centimeter over de blyplatene du ser når du titter oppi disse hullene. Det finnes eget vann til dette (batterivann) men her i landet har vi så rent vann at du kan bare bruke det du har i springen. Skru de på igjen og sett batteriet til lading, et fulladet batteri holder seg mye bedre enn et som er flatt.

Link to post
Share on other sites

Hei

Du forteller at batteriett har propp med stjerneformet spor som som da kan skrues ut. Ut fra dette har du et vanlig batteri med syre. Andre typer batteri er lukket.

Så poenget mitt: Har du aldri skrudd opp proppene med stjernespor? Da er det høy tid at du gjøre det for å sjekke om det er syre på batteriett og dermed etterfylle med avmineralisert vann.

 

Batteri trenger/må lades i vinterhalvåret for å kompensere for selvutlading.

Står batteriet i båten og dermed kaldt er selvutladingen mindre. Har du tatt batteriett hjem og lagres med høyere temp er selvutladingen større og må etterlades oftere.

Ideel lagring er vel ca 0 grader og tørt.

 

Hilsen smaapala

Redigert av Smaapala (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bruk batterivann! Koster kr 34,90 for 4 liter på Biltema.

 

Om høsten sjekker jeg alltid om det er nok vann på batteriene, etterfyller om nødvendig og setter batteriene til lading med en liten batterilader. Kobler fra kablene og lar batteriene stå i båten. Sjekker for ordens skyld tilstand på våren og siste 7/8 årene har det ikke vært nødvendig å foreta seg noe som helst med batteriene før jeg starter opp motor og begynner sesongen. Solgte en båt i sommer som jeg hadde hatt i syv sesonger. Båten, og batteriet tror jeg, var da allerede fire år gammelt og aldri hatt noe problem med det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...