Jump to content

Salona 34


Kosmix

Recommended Posts

Var en anmerkning om Salona 40 i Seilas nr 9 2004. Husker artikkelen godt for det var i et blad med test av X-37 :yesnod:

Den gang ble det pekt på at brannslukningsapparatene var plassert bak sofaryggen (altså bortgjemt), feil type gassbeholder og svært vanskelig å få fjernet lokk som skjulte nødstyringen.

 

Men, dette er jo over tre år siden, så forhåpentligvis ordnet opp i forlengst?

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Hvor brannslokningsapparatene er plassert ville ihvertfall for meg være revnende likegyldig , det er bare snakk om et brannslokningspparat og er man ikke fornøyd med hvor det er plassert så tar det somregel max 2minutter å flytte dette.

Gassbeholdere ? regner med dette er gassflasken , den koster noen få 100lapper og er heller ikke noe å bry seg om for folk flest , de fleste vil vel når de kjøper båt gjøre små personlige endringer og slike smådetaljer er ihvertfall i min verden å regne som ubetydelige detaljer som man lett endrer selv.

At nødstyrings lokk/beskyttelse er vanskelig å fjerne er derimot litt verre men det har de vel rettet på skulle man tro.

 

Altså er vel dette å regne som bagateller , hadde vært verre om båtene ble levert med ubrukelig dekksutstyr osv , slike ting koster kroner å endre.

Jeg synes forøvrig Salona 37 er knallfin.

Link to post
Share on other sites

Bagateller ja, men sikkerhet er viktig. Det er sikkert lett å flytte branslokningsapparat, men ikke alltid like lett å gjøre det pent -hvorfor kan de ikke plassere utstyr riktigere fra verftet? Det jeg stusset mest på var kommentaren fra importøren: "Jeg har slitt med å få tak i riktig beholder for beholder for gasstanken". Hvordan er det mulig å slite med dette? Er det fordi han må bytte koblinger/slanger eller plassproblemer for riktig beholder?

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Ot, men mår du snakker om å bytte koplinger; Mon tro hvorfor vi ikke kan bruke euro-løsningen i Norge? Et firma, jeg husker ikke navnet, forsøkte å introdusere dette bl.a. på en boligmesse i Sandefjord for noen år tilbake. Dunken sendes til vedlikehold en gang i året i stedet for hver gang den er tom. Resultat: 8(?) kg gass = 80 kr om jeg husker riktig. Har en 11 kg hjemme, og den koster i underkant av 400 kr å fylle pga. vedlikeholdet! Hva slags vedlikeholde er det på en sånn dunk/beholder? Sjekke at slangeklemmene er stramme = frakt, timepris for arbeid, administrasjon....?

 

Hvis levrandøren sliter med å få tak i riktig flaske, kan det hende at norge-varianten har en annen fasong enn den som brukes i resten av europa.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Ja, dette med ulike varianter av gasskoblinger og flasker er ikke lett. Selv har jeg nå dansk system ombord fordi flaske gikk tom halvveis i Limfjorden i fjor, og dermed forlangte mannskapet at jeg skiftet slangekobling etc. Hadde bare liten camping-flaske og ingen i reserve :blush:

 

Men, for å komme litt inn på tråden igjen må jeg jo også si at Salona-båtene er flotte da. Skjønt, blir det aktuelt å bytte båt vil nok kona forlange en større utgave enn 34fot...

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...