Jump to content

Kobling av BEP 220 volt strømbryterpanel


roaldbj

Recommended Posts

Nimbuster og jeg har hatt en god båtprat i båten i dag. Nimbuster skal montere et ekstra strømbryterpanel etter hovedstrøminntaket slik at han kan ha separat frakobling av vanrmtvannsbereder og to andre kurser. Jeg hadde med kamera og legger uty noen bilder av BEP palenet han skal montere. Først et bilde av fronten - den ser helt grei ut. 3 brytere for tre kurser.

 

bepfront.jpg

 

Det er to sikringstyper, en har denne spesifikasjonen:

 

bepside.jpg

 

 

Slik ser panelet ut fra baksiden. Det er nå spørsmålene kommer.

1) Det er en tykk rød ledning som forbinner de tre sikringene. Jeg skulle anta at L-leder eller N-leder føres frem til denne røde ledningen som dermed fremfører 220 volt til de tre sikringene. Deretter kan man på den andre siden av sikringen ta ut 220 volt til de tre kursene, hvorav den ene er til varmtvannsbereder. Kommentar til det første spørsmålet?

2) Fra hver av de tre sikringene går det en noe tynnere ledning til printkort for bryterpanelet, antar at disse er for å tenne lys som viser at kursen er i bruk - men for å lyse må jo printkortet få strøm fra den andre fasen - eller fra jord. Ved E (hvor det er tilkoblet en grønn ledning) er det tilkobling for jord, vil jording av panelet gi tilstrekkelig strøm til å tenne lampene som indikerer at en kurs er aktiv? Altså: det er ikke nødvendig å fremføre både L-leder og N-leder til bryterpanelet, men PE, dvs jord?

3) Det går blå kabel til og fra den øverste sikringen (denne er satt sammen av to enheter). Hva er funksjonen til sikringsenheten som har tilførsel av blå ledninger. Jeg antar at det er et selektivt jordvern for denne kursen som tilsvarer den øverste bryteren på forsidebildet av bryterpanelet?

 

Revidert: Jeg overså at det er separat 12 DC tilførsel til selve instrumentpanelet.

 

bepbak.jpg

 

 

 

 

Det er ikke så mye hjelp å finne i koblingen av mitt BEP panel. Det har tatt en stund før jeg har forstått disse koblingene. Men det virker.

 

 

swanbep.jpg

Link to post
Share on other sites

Følger det ikke med skjema da?

Slik jeg ser det, må det bli som følger:

1. Tilførsel L1 på den røde.

2. Tynn rød for lysindikering.

3. L2/N leder på den blå på samme side som rød tilførsel. Da har du L2/N videre til de to enpolede bryternes lys, og til den første bryterens lys når den er på. Jordingen er kun til jord.

:smiley:

 

Personlig ville jeg hatt topolet brudd på alle forbrukerne.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei, det fulgte ikke med et oppkoblingsskjema...syns jo det var litt snodig egentlig.

 

ER det ingen her inne som har peiling på 220 V, og på BEP-paneler, og kan komme med en enkel oppkoblingsansvisning? (bortsett fra Gullfisk....har ikke fulgt oppsettet ditt ennå, men takk.) Kan jo være greit å få en bekreftelse på det, eller om det er andre forslag?

 

Er dette panelet med 2-polede eller 1-polede brytere?

Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg kan se av bildene, inneholder panelet fire stk en-polte sikringsbrytere. Hvis dette er riktig, er det imot forskriftene for 230 VAC, og kan ikke anbefales benyttet i båt. Da vil du nemlig ha ca 115 Volt mot jord på varmeelementene i varmtvannstanken selv om bryteren er avslått, og det må da være høyst betenkelig av flere grunner! Tillegg kl 22.25: Etter å ha studert bildene nok en gang, ser det ut som om bryterpanelet er beregnet for et nett der man i stedet for to faser har fase og nøytral. Da ligger nøytral på jordpotensial, og det skal kun være sikring i faseledningen.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har i dag vært i kontakt med importøren av disse BEP-panelene, Flak AS i Kristiansand. De sier at de selger slike paneler, men har ikke kjennskap til at de blir benyttet til landtilkobling i båt. De har ikke spesiell kompetanse på sterkstrøm, kun svakstrøm. Jeg finner grunn til å minne om at installasjon av 230 VAC skal foretas av autorisert installatør. Dette gjelder også i båt. Bruk av feil utstyr kan - som alle vet - resultere i tæringer. Men det verste er at man utsetter seg selv og familien for en betydelig risiko når det gjelder brann og berøringsfare. Jeg vil derfor anbefale at man ved bruk av elektrisk utstyr som er produsert i utlandet, får utstyret kontrollert av fagfolk for å sikre at det er egnet for bruk i Norge.

PS! BEP-panelene kan også leveres med to-polte brytere.

Redigert av Dreamer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enig med Dreamer om godkjenning av utstyr, og hvem som skal utføre innstallasjonen. Hvis jeg har forstått deg riktig, har du allerede landstrømssentral med sikkring og jordfeilbryter, og skal kun bruke panelet som brytere/fordeling, og da er det jo allerede forankoblet riktig sikkring med topolet brudd. Den første brytern på panelet er topolet. Her skal det være L1 og L2 som kobles inn på den siden den tykke røde er. Den tykke røde fordeler videre L1 til de to andre bryterne som har enpolet brudd. Ut av den topolede første bryteren, kobler du kabelen til vv tanken din, så har du hvertfall topolet brudd på denne. Litt usikker på om reglene sier det skal være topolet brudd på alle brytere for 230V i båt, men jeg vil ikke ha annet selv.

Alternativt, har du plass til å bytte fra to enpolede til en topolet på det panelet, om du greier deg med to brytere (ser Roald sine er topolede).

:smiley:

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skal kun bruke panelet som et ordinært bryterpanel. Fra før av har jeg ny landstrømsentral med sikring og jordfeilbryter.

 

En av kabelene derfra går ned i motorrommet og slutter i en stikkontakt. Denne brukes til å koble til varmtvanntank og h.h.v. 2 batteriladere i dag.

 

Tanken er da å ta den kabelen som går til denne stikkontakten opp til BEP-panelet, og derfra videre ned igjen til disse 3 forbrukerne, slik at de får hver sin bryter oppe på akterdekket, under tak.

 

Hensikten med dette er å unngå å krype ned i motorrommet hver gang jeg ligger i land og ønsker å slå på batteriladeren eller varmtvannstanken.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden du ønsker separate brytere på akterdekket for hver av dine tre forbrukere i maskinrommet, er det bare en god løsning: Maskinrommet må betraktes som et fuktig / vått rom og skal derfor ha topolt brudd. Du må derfor ha 3 stk to-polte sikringsbrytere, en for hver kurs. I tillegg kan du ha hovedbryter/sikring, men dette er ikke påbudt hvis du har passende sikring i skapet for landtilkobling.

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Som produkttekst til panelet i katalogen (kjøpt av Aktiv Marin AS på Lillestrøm):

 

"220V panel med 3 brytere/sikringer. Ideell ved tilkobling til landstrøm eller ved bruk av inverter ombord".

Beskrivelsen som fulgte med var mildt sagt ubrukelig.. Den var generell for BEP, og omhandlet ikke i det hele tatt et slik panel, eller koblingsskjema for dette.

 

Men det sier vel ikke mer enn det bildet av panelet sier.

 

Blir det feil, eller på en måte smør på flesk dersom jeg oppmonterer et slikt panel?

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Panelet ser helt greit ut det.

1 stk topolt sikring øverst. 2 stk enpolte nederst.

Vil du har 3 stk topolte sikringer er det vel bare å bytte panelet inn hos forhandleren ?

 

Men jeg er usikker på om det er lurt å montere dette panelet ute under taket på akterdekket.

Det er nok beregnet på montering inne.

Hva er ip graden ?

 

Selv har jeg ikke fjernbryter på laderen, den går normalt på når landstrøm koples til.

Varmekolben i gassbereder/varmeapparatet har eget bryterpanel.

900W/1800W strøm, eller 2000W/4000W/6000W gass, eller kombinert strøm gass opptil 7800W.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på bryteren dere ser i innlegg # 1, bilde nr tre, dvs bryterpanelet bakfra. Bildet vises også under. Det er ingen tvil om at den øverste sikringen bryter P eller N.

Hvilken funksjon sikringen under har er jeg noe mer usikker på. Disse to henger riktignok sammen. Men legg merke til den grønne ledningen. Den kommer fra et jordingspunkt. De blå ledningene er interessante. Kan det tenkes at en eventuell jordfeil mellom jord og fasen som legges til rød ledning vil løse ut sikringen? Hvilke funksjon skulle de blå ledningene ellers ha?

 

bepbak.jpg

Link to post
Share on other sites

Men jeg er usikker på om det er lurt å montere dette panelet ute under taket på akterdekket.

 

Synes heller ikke dette ser ut til å egne seg til utendørs montering.

 

De blå ledningene er for å bringe fas L2 til printkortet for å gi lys til diodene når bryter er på.

Hva den grønne jordledningen gjør på printkortet, klarer jeg ikke å se, men det er vel regnet som en ledende del printkortet også, slik at det må utjevnes. :smiley:

Link to post
Share on other sites

På BEP Marine sin webside står følgende informasjon om dette bryterpanelet:

 

Product Details:

Ideal for AC Shore Power installations and On Board Inverter installations.

 

Size (HxWxD): 115x127x65

Label Sheet: Set - 5

Buss Bar:No. Supplied with a 2 way insulated stud. (IS-6MM-2).

Volts: 230V or 110V .

Meters: N/A

 

Single Pole

2 x 10amp

Double Pole

1 x 20amp AC mains breaker.

Includes reverse polarity indicator. Circuit breaker ratings indicated are for 230V and are adjusted if 110V is requested.

 

Den 2-polede bryteren fremstår som hovedbryter.

 

Jeg har 2 batteriladere, den ene er på 20 ah og den andre på 30ah. Tanken var å ha en bryter for hver av laderne, da den minste stort sett brukes som vedlikeholdslader i hjemmehavn. Jeg prøver å finne et panel som består av 3 stk 2-polede brytere på websiden, men har ikke lykkes ennå.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De to øverste sikringsbryterne på dette panelet er koblet sammen mekanisk og danner en to-polt bryter. At betjeningsknapp nr to ovenfra er fjernet viser også dette. Denne bryteren er ment som hovedbryter. Fabrikken markedsfører panelet som beregnet på 2 kurser, hvilket er de to enpolte bryterne. Husk at dette er både sikring og bryter i ett. Den norske teksten om at panelet egner seg for landtilkobling, er direkte oversatt fra fabrikantens engelske tekst. Det passer for landtilkobling i USA og en del andre land, men ikke i Norge! Som fortalt i et tidligere innlegg, har ikke importøren kompetanse på sterkstrøm. Elektronikk-kortet har som oppgave å forsyne rød og grønn innebygget lampe i hver bryter. Mitt råd til Nimbuster er derfor det samme som i innlegg nr 10, bytt til et panel med to-polte sikringsbrytere. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Det høres jo svært så riktig ut i mine ører det du sier Dreamer. Jeg skal forsøke å finne et panel med 3 stk 2-polede brytere.

 

Er den 2-polede kun ment som en hovedbryter for de to 1-polede kursene? Trenger jeg et panel bestående av 3 st 2-polede og ingen 1-polede brytere?

Link to post
Share on other sites

Mulig Flak AS kan spesiallevere/montere 3 stk 2-polede brytere på ett og samme panel, men jeg finner ingen standard paneler på noen av hjemmesidene. Det er kun kombinasjoner av 2-3 stk 2-polede og 4-5 1-polede.

 

Alternativt må jeg krype til korset, og finne andre bryterløsninger ser det ut til.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...