Jump to content

Maxsea 3-D data fra ekkolodd. Erfaringer?


VRT

Recommended Posts

Noen her på forumet som har erfaring med bruk av Maxsea med 2D/3D-funksjon?

 

Har kjøpt ekkolodd med NMEA-utgang for å registrere dybden i Maxsea. Jeg lurer på hvordan dette egentlig fungerer i praksis.

Blir dybden lagret i Maxsea slik at tidligere dybderegistreringer blir stående når en så slår på 2D/3D-funksjonen?

Eller er det slik funksjon at en "bygger bunnen" etterhvert som en beveger seg over nye sjøområder, og tilslutt har man bygd opp topografien grafisk i Maxsea over de områder båten ferdes?

 

Maxsea er et dyrt program så det bør være noe en får igjen for pengene.

Noen som har erfaring med andre programmer for kartlegging og presentasjon av havbunn? f.eks OLEX?

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt Maxsea med PBG, så bygger den opp en database av dybder etterhvert som du beveger deg. Dette er data redusert for tidevann. Den erstatter dybdene fra kartet der den har nok data. Det som er no herk med Maxsea, er at det ikke går å lese dataene ut av maskina.

Jeg logger derfor eksternt, og bruker Winsurfer og CAD for kartvisning.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har Maxsea med PBG og skal bruke denne til å bygge en database med bunndybder.

Mitt spørsmål er om disse data ligger klare til bruk etterhvert, altså når jeg har vært en gang f.eks på en god fiskeplass, så

blir dette liggende i Maxsea til neste gang, eller til jeg eventuelt kan kikke på bunnkartet når jeg er kommet i havn?

 

Er det noen som har "screenshots" å vise fram fra Maxsea med 2D evt 3D bunn som dere selv har logget?

Link to post
Share on other sites

Ja, dette blir liggende i Maxsea til neste gang og vil vises om du vil. Dette er ordentlige digitale kart, og ikke scannede/tracede kart som vi ellers bruker.

Grunnen til at du ikke kan lese dataene ut som rådata er at Maxsea også lager sine egne kart de ikke vil ha spredd.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...