Jump to content

Spinnakerstrømpe


per-pusling

Recommended Posts

Eg kjøpte meg ein seilbåt for ei tid sida. Fra før av hadde eg omtrent ingen erfaring med seiling, men etter nokre måndar har eg lært meg ein del.

Eg sjekka salgsannonsa for litt sida. Der stod det at det fulgte med spinnaker med strømpe.

Eg hugsar at selgar skrøyt over strømpa, da den gjorde det enkelt å heise/ta ned spinnaker. Problemet er at eg ikkje heilt forstår korleis strømpa fungerer. Strømpene eg har sett på internett lignar ein lang sokk med ein ring i botn, samt ei trinse øverst og ei lang line for opphal/nedhall av line.

Strømpa som eg har er ein vanleg seilsekk med ein ring ved opningen, ingenting anna.

Eg ser ikkje for meg at det er mulig å bruke seilsekken som strømpe, sjølv om det kanskje er mulig med eit sinnrikt tausystem.

Korleis riggar eg det i såfall til om eg skal bruke denne ombygde seilsekken?

Sjølvsagt er det selgar som bør svare meg på dette, men eg tenkte eg ville ha innspel frå andre før eg tek kontakt.

Redigert av per-pusling (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke slik at denne modifiserte seilsekken skal stå i nedgangsluken, evt, fordekksluken? Jeg kan se at det kan være en fordel at den holdes åpen når den tas opp/ned, men dette er noe annet enn en strømpe, som jeg bare kjenner slik som på bildet fra Patnyg i forskjellige varianter.

 

At det i teorien kanskje kunne funke å heise hele sekken opp tilsvarende som strømpen, å håpe at spinnakeren pakker seg i sekken når den tas ned er jo mulig dog. Blir en kort strømpe. Men det må da være noe eget nedhalstau som festes i ringen for å trekke ned?

Link to post
Share on other sites

Det er et eget nedhal til strømpen ja, og så kan du senke strømpen ned i seilposen i le av storseilet. Ha posen mellom mast og akterstag. Ganske lettvint ser det ut til, bare ha halshjørnene klare til heising av strømpen med spinnaker, heis opp, dra av strømpen med opphal, samtidig som en strammer inn skjøtet, og la luften ta tak i spinnakeren.

 

Og pakke den inn er motsatt vei, gå til platt lens, slik at seilet ikke får mye vind pga storseilet, slik at det blafrer litt, dra ned strømpen med nedhalet og pakk den pent inn..:)

 

Redigert; du må selfølgelig heise spinnakeren med fallet, og ha skjøtene festet på skjøte hjørnene, strømpen trekkes av med egne opp/nedhal, som ikke er på spinnakeren.

Redigert av Patnyg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Masse flotte bskrivelser av vanlige strømper...som er flotte greier. Men her er altså "strømpen" en modifisert seilsekk, og ikke en strømpe/snuffer som har omtrent lik lengde som forliket.

 

Jeg ser ikke bort fra at det kan virke med en kort strømpe, men spinnaker fallet må på en eller annen måte være festet i selve seilet, dvs. strømpen som sådan er ikke en pose, men en "tunnel" som wire/tau, evt. topp spinnaker kan tres igjennom.

 

Hvis det bare er en helt ordinær sekk, med spiler som holder den åpen, tror jeg det må være en misforståelse at dette kalles en strømpe. Men det kan altså være en fordel ved normal heising av spinnaker.

 

Når det er sagt anser jeg strømpe seiling kun egnet for turseiling. Ved regattaseiling er ordinær opp/nedtaking å foretrekke. Iallefall med fullt mannskap.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...