Jump to content

"Gammeldags" vs. moderne dieselmotor


MS Taifa

Recommended Posts

Hei,

Holder for tiden på å velge motor til en 36" motorseiler (trebåt) på 13 tonn.

 

I denne sammenheng har jeg kommet over noe som jeg ikke helt skjønner.

For å få behagelig liv om bord bør en slik båt ha stor propell, og lavt turtall på akslingen.

Så langt er alt greit.

 

Spørmålet er; Hvorfor må en motor til en slik båt tilsynelatende ha 4-6 liter og veie 500 kg.

Jeg tenkte litt på VP D3-110 som er laget for displ. båter, samt VW 100-5. Begge disse er 2,5 l motorer med 2600-3000 rpm, og høyt dreiemoment.

Likevel får jeg stadig høre at dette ikke er noen motor for en slik skute.... På tross av at de ikke er "hurtigløpende", og samtidig har de kanskje like høyt eller høyere dreiemoment enn tilsvarende store "gammeldagse" motorer. (Eks. perkins 130C)

 

Er det noen som har et svar, tuftet på vitenskap, ikke gammeldags magefølelse?

 

JI

Link to post
Share on other sites

Med riktig reduksjonsgir ser jeg ikke noe i veien for å bruke moderne motor. Mye av kraften i moderne motorer ligger i turboen, så mulig du kan få problem ved lave turtall (når turboen ikke slår inn) i forhold til konvensjonelle motorer med stort sylindervolum.

Redigert av Stillheden (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg husker all verdens fra skolen, men definisjonen på dreiemoment er forholdsvis greit gitt på wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Dreiemoment Ser du nederst der brukes eksempelet med og løsne en mutter med en fastnøkkel, en eldre og større tyngre osv. motor har lengre arm på nøkkelen og dermed samme kraft på dreiningen som en ny motor med kortere fastnøkkel men større kraft på nøkkelen. fastnøkkelen vi da kunne sammenlignes med veiven.

I praksis min 10 HK sabb med tau i propellen ødela ror og propell men ble ikke kvalt, forde armen var så lang at det krevde liten kraft og "lage" dreiemomentet. Min nåværende turboladede motor med mye høyere dreiemoment sa kjapt takk for seg med tau i propellen.

Helt vitenskapelig er det vel ikke, men det er jo lørdag :drink:

Link to post
Share on other sites

Er ikke sikker på momentet til Perkinsen, men at det er betraklig høyere en D3, er jeg rimelig sikker på. At Perkinsen vil overleve 3-5 D3er, er jeg også rimelig sikker på. Det blir litt som en liten "dopet" kropp som skal bære det samme som halvparten av maksimal vekt for en stor bamse. Den klarer det en stund, så er det slutt. Høy ytelse ved lav vekt, er hovedsaklig for båter som er følsomme på vekt. De med litt "pondus", som kan bære en "bamse" som Perkinsen, får en motor som tåler kontinuerlig drift og lave driftsutgifter.

En større motor, orker større propell ved lavere turtall, som gir en behagligere motordur, og bedre fremdrift. Da skyver du en vannsøyle med større diameter og lavere hastighet som gir et mere effektivt skyv. Perkinsen er langt mere driftsikker pga mindre dikkedarer som turbo, ladekjøler, elektronikk, reimdrevet vannpumpe. Hvis du går opp en størrelse (185) får du jo turbo og kjøler på Perkins og da. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...