Jump to content

Liten interesse for å seile regatta?


hei

Recommended Posts

Tja, er det helt riktig da? De siste årene så har jo deltakelsen i regattaer økt kraftig. Men, i forhold til økningen i båtsalget så burde det kanskje økt enda mer?

I vår lille seilforening har antall båter i regattaer doblet seg de siste 7 årene.

Selv tror jeg mange turseilere godt kunne tenkt seg å delta, men føler nivået blir for høyt (utstyrshysteri, regattaregler, mannskapsmangel, etc).

Jeg vil likevel oppfordre turseilere til å prøve. Det gir en helt annen dimensjon på båtlivet å bruke den til sport av og til -også om man blir siste båt i mål. Adrenalinbruset får man selv om man ikke vinner (jeg blir visst heller ikke helt til å kjenne igjen når startskuddet går :lol: )

Heller lite, men lekkert laget

Link to post
Share on other sites

Fordi når vi er i båten skal vi kose oss og ha det gøy.

 

Vi vil vekk fra miljøet der det er kamp om det beste og dyreste utstyret, noen skal være bedre enn andre og noen skal premieres. Jeg har aldri klart og se gleden i konkurangser. Det er for mange dårlige tapere og elendige vinnere. Det finnes alltid noen i alle miljøer som satser og gjør alt de kan for å være bedre enn de andre. De vinner hver gang og sa er det ikke gøy for andre og delta. og skulle disse en gang komme på 2. eller 3. plass så er det jo rett for de griner.

 

Nei, la oss heller seie i konvoi :yesnod:

 

 

(I morgen er det nyttårseilas i Stavanger Sentrum, og jeg kommer til å stå på land med en optimistjolle og informere om seilskolen hvis noen vil ta turen bortom :smiley: )

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler regatta for å bli en bedre seiler. Jeg tror at en lærer fortest der isteden for å måtte prøve seg fram.

Det er jo litt greit at en kan stramme i en tamp å få båten til å gå en knop fortere. Litt lettere med riggtrim for en har mange erfarne å spørre om slikt.

Nå er det riktignok ganske så mye turmodus mens mine regattaer pågår. Jeg bryter hvis det blir så dårlig vær at kosen forsvinner. Det er ingen risikosport vi deltar i.

Jeg sammenligner meg ikke med de beste men føler at vi er fler som er med for kosens skyld.

Link to post
Share on other sites

Det var da veldig mange negative følelser til å seile regatta som jeg ikke helt forstår? Kanskje noen av seilforeningene bør gå i seg selv. - Prøver de som seiler regatta å leke litt elite eller er det andre ting ute å går? Etter min mening burde alle som ha seilbåt seile litt regatta. Arrangeres det på rette måten (og av det rette personene) er det kjempemorsomt og utrolig lærerikt. Jeg vil hevde at en blir aldri en god seiler ut å ha seilt regatta.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror mye av årsaken ligger i tidsbrist. Gjennomsnittstørrelsen på båtene øker, og det kreves flere hender i en regatta. Mange har små barn og/eller krevende jobber. Det siste ofte for å finansiere de stadig større båtene. Å skulle samle et lag på 5-7 mann for jevnlig trening, kan defor være utfordrende. Den økende opplslutningen om short-handed-regattaer sier jo kanskje noe om at det ikke nødvendigvis er interessen som mangler, men heller at det kan være vanskelig å få tidskabalen til å gå opp jo flere som skal involveres.

 

I tillegg er mye av innsatsen i seilforeningene basert på frivillig innsats. Kanskje ikke alle seilforeninger har like god tilgang på ressurser ift å arrangere regattaer, seminarer etc, og dermed uteblir også interessen blant medlemmene?

 

Til dere som ikke er så interesserte i å seile regatta, men bare skal "kose" dere på sjøen, vil jeg anbefale å delta en gang i en tur-regatta. Det er ikke det samme som Volvo-ocean-race eller Americas Cup. Og hvis man er interessert i å lære mer om seiling, vil jeg hevde at læringskurven ved å delta på en håndfull regattaer, tilsvarer maaange måneders "kose"-seiling. Ikke misforstå, det er overhodet ikke noe galt i å kose seg på sjøen, men for min egen del er det det å få båten til å gå best mulig, lese vindskift, strømskift etc som gjør seiling så spennende. Man blir aldri fullt utlært. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Helt enig. Det er alltid noe å lære i denne fantastiske blandingen av bryting og sjakk.

Jeg har seilt regatta siden jeg var en neve stor, men i det siste er det blitt mindre og mindre av det.

Som nevnt, det er svært vrient å få mannskap, og jeg er helt sjanseløs med båten min rundt stolpene alene.

Jeg tror at en singlehanded klasse i Onsdagsregattaen hadde blitt braksuksess.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...