Jump to content

Volvo D2-55 eller D2-75?

Akult

Recommended Posts

Det er mulig at det blir nybåtkjøp snart, og det syns uunngåelig med en Volvo ombord. Valget er D2-55 eller D2-75. At størrelsen ikke har noen betydning er vel en sannhet med modifikasjoner, og jeg tenkte først å evt. gå for en 75-hester.

Men så er det flere som mener at en "ren" 55 hester er bedre enn en turboladet 75-hester. Jeg ser poenget i forhold til "soting" hvis man ikke benytter seg av effekten, men båten blir neppe brukt til å dørge med.

Er det noen på baatplassen som har erfaringer med nevnte motorer, og har fakta eller råd som kan bidra til et godt valg?

Redigert av Akult (see edit history)

Har selv D2-55 ombord og motoren virker grei nok den, men har kun gått drøye 200 timer med den... Siden vi stort sett kun lugger avgårde i turtall rundt 2000 o/min pluss minus ett par hundre så er denne mere enn stor nok ombord i den lille båten vi har og vi tar kun en 18-20 hester stort sett på marsj 7,5 knop..

Men om en planlegger å legge seg i det øvre sjiktet av effekt uttak så er vel 75 hesteren et greit alternativ vil jeg tro, men som andre sier her... er det en "deplasementsbåt" så spørs det om en får utbytte av all effekten....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er snakk om en 44-foter, så deplasementsfart går sikkert greit med en 55-hester - i fint vær. Men når man har litt heftigere vær og vind rett i mot, så tenkte jeg at det kunne være godt å ha noe å gå på. Derfor vurderer jeg 75-hesteren, men det er kanskje unødvendig.

Dette er også et spørsmål om støynivå, driftsikkerhet osv. Men det ser foreløpig ut til at det er mindre erfaringer med 75-hesteren...

Dersom du skal bruke motoren i en seilbåt hadde jeg unngått en turboladet motor dersom jeg kunne. Vi har selv en D2-55 og min erfaring er at vi for det meste har ett turtall mellom 1600 og 2000rpm, dette har sammenheng med støybilde og forbruk dersom en skal bruke motor over lengre strekk.

Forbruket mer enn dobles fra 5L i timen til 10,5L i timen på en D2-75 ved å øke turtallet fra 2000 til 2600rpm, på en seilbåt vil dette gi marginalt bedre hastighet så rekkevidden minsker drastisk dersom en øker turtallet noe særlig utover 2000rpm.

De gangene en har bruk for mye motor kan være med mye motsjø, min erfaring er at når det blåser mye motvind og en velger å bruke motor gir dette så mye bølger at det blir ubehagelig å gå for motor mot sjøen, båten slår så mye at en må redusere hastigheten uansett.

MVH Chrian

Har D2-55 ombord i seilbåten på 44 fot. (ca. 10 tonn depl.)

Når motor brukes er den sjelden over 2200 omdr. og gir da en fart på ca. 7,5 knop. Har erfart 20-23 m/s rett i mot innaskjers på vestlandet, og farten var da nede i 2,5 til 3 knop i de verste kastene.

Det var heller ikke da et savn å ha mere power - jeg holdt meg fortsatt til 2200 omdr. (har som regel ikke dårlig tid når jeg er utpå..)

Om det da er en seilebåt på 44 fot og i tilegg en Bavarie vil du i så fall bli fornøyd UANSETT.

Har helt bevisst forsøkt å forholde meg til det motortekniske i denne tråden. Når jeg leser hvilke uoverensstemmelser det kan komme til ift. båttyper og fabrikat - så er dette i mine øyne vanvidd.

Slikt gidder jeg ikke.

:smiley:

Uoverenstemmelsen beror nok mest på misunnlese, det er svært mange som ikke takler at enkelt båtmerke selger så bra og i tillegg koster mindre enn de fleste andre merker.... slikt blir det uro av i de "kondisjonerte" miljøene

Kjøp den båten du selv liker og drit i hva de andre mener om det....om det er D2-55 eller D2-75 tror jeg er av mindre betydning med mindre båten veier mye i forhold til lengden... men kan du velge så er det ikke noen ulempe med noen ekstra gamper som kan slippes løs ved behov..

Største fordelen med motor uten turbo er jo en ting mindre som kan feile....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Faktisk så tenkte jeg meg litt om før jeg skrev min kommentar om at du ville bli fornøyd uansett om du valgte en Bavaria. For jeg også tolket det dit hen at det varen mere ren motorteknisk forespørsel, og derfor bevist fra din side og ikke nevne båt merke. For det har jo blitt slik her på forumet at vi som har valgt dette merke blir hetset av flere forumdeltagere. Så resultatet blir jo da som jeg hadde en bang anelse om at folk gidder og nevne båt typen for og slippe disse idiotene som ikke har noe annet og gjøre en og produsere negativitet om båt merke Bavaria. Se bare på tråden som omtaler mest solgte seilbåt.

Så jeg ser godt poenget ditt om og ikke gidde og nevne båt merke/type. Slik har det blitt her og det er beklagelig.

Personlig har jeg noen negative erfaringer med turbomotoren til vp 70 og ville derfor gått for 55. En turbomotor krever et litt mere bevist kjøre mønster med tanke på turtall.

Det er jo en "regel" om at en turbomotor skal kjøres hardt! Om dette er gammel overtro, evt gjaldt for mindre moderne motorer enn den du vil få vet jeg ikke.

Du har sikkert spurt leverandøren om dette. Hva anbefaler de? Jeg vil tro de har meste erfaring med disse to motorene i den aktuelle båten. Kunne vært interessant å høre om dette er en problemstilling en bør ha med også på nye motorer. Jeg skjønner jo forsåvidt ikke dette helt da bilmotorer med turbo ofte går på lave turtall og sjelden må yte maks, men det er kanskje ikke relevant å sammenlikne?

Vet at Yanmar hevder at deres turbomotorer bør kjøres mot maks jevnlig...

Personlig ville jeg nok valgt uten turbo sålenge det var "godt nok", men blir det snaut hadde jeg valgt turbomotoren og heller passet på hatt pinnen i veggen jevnlig... Jeg kommer nok til å kjøre min nye sugemotor også på fult av og til, har tro på at det er bra og at evt feil kan komme frem ved å presse motoren av og til. Bedre at feil oppdages når det "passer"... enn den ene gangen det kniper og motoren må gå for full pinne over lengre tid...

Lykke til med valg av motor, det er en moderne og flott motor uansett 55 eller 75 hk.

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei Akult

Stod selv overfor det samme valget som deg og vurderte en del frem og tilbake. Har vel omtrent samme båt med samme tyngde og og bredde.

Endte til slutt på D2-55. Angrer i grunnen ikke på det. Jeg marsjer i ca.17-1800 omdreininger i 7 knop som er en meget behagelig hastighet med meget komfortabel gange. I kraftig motvind og sjø øker jeg gjerne turtallet til rundt 2200 men det fører igjen til at båten kan slå og "vibrere" nokså kraftig i mellom bølgene slik at dette blir såpass ubehagelig at man heller reduserer noe igjen. Med andre ord ser jeg ikke at jeg hadde kjørt noe hardere selv om jeg hadde hatt 75.

En annen ting er at en ren sugemotor er å foretrekke fremfor turbo av vedlikeholdsmessige grunner som flere har påpekt.

En tredje ting er at jeg vil vil tro at det er temmelig enkelt å ettermontere turbo i en D2-55 og dermed oppgradere den til D2-75 dersom man skulle ønske det ved et senere tidspunkt. Har en bror som jobber som dieseltekniker og driver mye med Volvo båtmotorer. Han mente at det skulle være enkelt å ettermontere turbo og justere opp pumpen og dermed ha en D2-75 dersom man skulle ønske det.

Men som sagt, tror du vil bli fornøyd med 55 i den båten.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

En turbo motor har et voldsomt mye bedre moment enn en sugemotor, spesielt i området som brukes mest, altså 2000 rpm +/-.

I realiteten har du et hav av kraftoverskudd her som aldri blir benyttet, motoren blir lavt belastet. Om dette er ønskelig eller ikke kan jeg ikke uttale meg om.

Personlig slipper jeg dette valget, min båt leveres ene og alene med D1-20 :-) Kunne jeg valgt ville det vært et hakk større. Skjiit på, vi skal da komme frem med den også.

Det er jo en "regel" om at en turbomotor skal kjøres hardt! Om dette er gammel overtro, evt gjaldt for mindre moderne motorer enn den du vil få vet jeg ikke.

Du har sikkert spurt leverandøren om dette. Hva anbefaler de?

Jeg har ikke forespurt leverandør (av motor), og min eneste lille erfaring med Volvo er fra puberteten da Nidelv 24 m/25hk Volvo Penta var på topp. Får håpe Volvo er blitt bedre enn den gang. Representant for båtprodusenten anbefaler 55-hesteren. Han har lik båt med denne motoren selv, og det er vel gjerne slik at de fleste anbefaler (forsvarer) sine egne valg.

Nå har jeg Yanmar, og representanter derfra hevder at de har flere reparasjoner som følge av "daukjøring" enn hardkjør. Det er kanskje fiskere som går lenge på lavt turtall som danner grunnlag for dette? Videre definerer de turtallsområder som bør unngås med turbomotorene deres. Prinsippet er jo det samme, så da gjelder vel dette Volvo også.

Det er kanskje vel så behagelig å slippe å ta slike hensyn, som det er med noen hester ekstra.

Ellers syns jeg argumentene til Chrian er ganske informative og tungtveiende.

Nå er vel ingen av de aktuelle motorene et rent Volvo produkt, men fra japanske Shibura eller Shibura/Perkins som de også kalles, så en kan jo leve i håpet om at dette er bedre enn de rene Volvo produktene. D1 og D2 serien kommer fra Shibura, samnt noen av de gamle 20xx serien mener jeg å huske. Men eventuelle drev er nok av Volvo fabrikat.. Det kan tenkes det skrives Shiabura, husker ikke helt..

Når det gjelder de to aktuelle motorene så bruker de nok like mye drivstoff for å drive en og samme båt fremover i samme fart, så forbruket vil nok ikke være forskjellig om en går like fort med båten uansett hvilken motor en velger

Forbruket blir det samme ved lik fart, men D2-75 vil kreve en del bruk av turbo dersom en ønsker at denne skal leve noen år. Turtall under 2000rpm vil ikke gi noe særlig ladetrykk som igjen fører til sotavsetninger på turbinen, så denne motoren bør kjøres en del med turtall over 2000rpm noe som gir økt forbruk og støy.

Har selv eid flere båter med Volvo Penta motorer som har turbo, ingen av dem har likt lengre perioder med lavt ladetrykk. Ser at noen sammenligner dieselbiler med båter når det gjelder nedsoting/koksing av turbo, her er det stor forskjell. Nyere biler har en helt annen turbogeometri enn de fleste båtmotorer, de gir ladetrykk på ett mye lavere turtall og har en styring av dieselmengde og innsprøtningstidspunkt som ikke finnes på mange båtmotorer og unngår dermed soting.

MVH Chrian

Nå er vel ingen av de aktuelle motorene et rent Volvo produkt, men fra japanske Shibura eller Shibura/Perkins som de også kalles så en kan jo leve i håpet om at dette er bedre enn de rene Volvo produktene.

Hjelper vel lite at andre lager rå-motorene all den tid det er Volvo som lager mariniseringen samt bestemmer effektuttaket!

De har som kjent hatt en forunderlig evne til å underdimensjonere varmevekslerne på tidligere modeller!

D2-og D3 serien har kanskje likevel klart seg bra sammenlignet med den mediestormen som D4 og D6 har forårsaket?

Redigert av rogeri (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...