Jump to content

Volvo D2-55 eller D2-75?

Akult

Recommended Posts

Hvis vi forholder oss til 55 eller 75 HK i en 44-foter: Hva med manøvreringsevnen i lav fart? Hvis vi tenker oss et eksempelvis som tilsier lav tabbekvote. Vind. Vi bakker. Det er trangt. Så lav fart at roret har begrenset virkning - og man så får behov for et "push" forover for å rette båten slik man ønsker - vil man da ha krefter nok med en 55-hester?

Jeg syns bare at 55 hester hørtes så spinkelt ut på over 10 tonn...

55 hester løfter 4125kg 1m rett opp på 1 sekund.

Hvis det er raske farts og turtalls forandringer du ser etter så vil jeg hevde de 2 motorene er rimelig identiske der.

En båt turbo er lagd for konstant belastning og turtall, den tar derfor lengre tid å spole opp til ladetrykk enn en bilmotor. Dessuten vil den ikke lade nevneverdig før nærmere 2000 rpm.

Så lav fart at roret har begrenset virkning - og man så får behov for et "push" forover for å rette båten slik man ønsker - vil man da ha krefter nok med en 55-hester?

Du har nok kraft nok men man må bruke dem.... Det vil si at en må brukte turtallet og en D2-55 gir først 55 hk ved 3000 o/min. Siden jeg har samme motoren i en noe mindre og lettere båt (9 tonn) så har jeg lært meg å bruke motoren og når man gjør det så har en krefter "nok"... Nå kjenner ikke jeg til hvilken båt det er snakk om men siden det er en 44 foter på 10 tonn så er det ikke usannsynlig at det dreier seg om en seilbåt av noe slag...

Jeg har et tålelig stort ror på min båt, og i sakte fart og med kraftig sidevind så drifter baugen raskt unna når farten blir liten, spesielt ved bakking, skal jeg ha baugen opp mot vinden så er det nødvendig med turtall godt over 2000 o/min om jeg ikke har særdeles god tid... sjekker ikke turtallet men bruker det jeg har og det er nødvendig for at vannstrømmen omkring roret skal bli stor nok til dreie baugen opp mot vinden.... Et annet poeng en bør tenke på er at båten skal stopppes også..... og med 10 tonn i siget så skal kreves det litt for at det stopper.... da er det kun stor motor som hjelper om en ikke har god tid da, noen en sjelden har når en må stoppe uplanlagt..

Hadde jeg kunnet valgt på øverste hylle, så hadde jeg nok tatt det største alternativet..... men her tror jeg også det minste er godt nok, men en må bruke de "hestene" aktivt når det er påkrevd..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Tja. Kommer an på hvordan du skal bruke båten.

Jeg forutsetter, som andre, at det dreier seg om en seilbåt.

Seilbåter har typisk et drag som er en brøkdel av tilsvarende størrelse motorbåt.

Skal du bruke båten som flytende hytte og baserer deg på bruk av motor, ville jeg valgt 75 hk. og fast trebladet propell. Selv har jeg 17 hk på 4.5 tonn og det går 7.5 knop på flatt vann. Riktignok til megen risting og skrangling. Får jeg en kuling imot, så står det nesten stille. Da seiler jeg langt raskere, og behageligere, enn jeg går for motor.

Skal du primært seile, så er 55 hk. mer enn nok. Du vil finne at manøveregenskapene til en moderne seilbåt er ganske unike. Med dyp kjøl og dypt foilformet ror snur du den på en femøring. De tar også ror med en gang båten beveger seg gjennom vannet, det være seg forover eller akterover. Med dyp kjøl og ror er det svært lite avdrift. Med S-drev er det også lite eller ingen propwalk. En god foldepropell som den nye firebladede Gori og en motor som kommer kjapt opp i turtall slik som D2-55 gir mer enn tilstrekkelig krefter for havnemanøvrer.

Propellerwalk er nå ganske markant på min båt, faktisk så mye at jeg er nødt til å ta hensyn til det ved manøvrering, dette gir meg både fordeler og ulemper, noe som kommer an på hvordan man ser på det... dog har jeg en en relativt stor diameter og fast 3 blader propell på båten..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har en 44 foting på 9.5 tonn med 50hk, fast aksel og fast propell på 22 tommer om jeg ikke husker aldeles feil. Har ikke savnet krefter noen gang men det hender jo av og til at en må dra på max et kort øyeblikk under manøvrering i havn.

Høres jo ut som om der er seilbåt på gang og du får nok betydelig bedre kontroll over den enn "gamlebåten". En seilbåt har jo stort vindfang i masten men kombinasjonen av vekt, kjøl og ror gir likevel bedre kontroll. Du skal ikke ha store farten bakover før roret gjør en god jobb...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Hvis vi forholder oss til 55 eller 75 HK i en 44-foter: Hva med manøvreringsevnen i lav fart? Hvis vi tenker oss et eksempelvis som tilsier lav tabbekvote. Vind. Vi bakker. Det er trangt. Så lav fart at roret har begrenset virkning - og man så får behov for et "push" forover for å rette båten slik man ønsker - vil man da ha krefter nok med en 55-hester?

Vi har 42 fot med D2-55 HK. Ved Bakking gis det gass, til du har fått fart i skuta. Gassen slippes helt og du styrer dit du vil.

I tilegg har vi montert baugpropell, nettopp for bruk i trange havner. Gassen brukes aktivt.

har stor 3 bladet foldeprop.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Høres jo ut som om der er seilbåt på gang og du får nok betydelig bedre kontroll over den enn "gamlebåten". En seilbåt har jo stort vindfang i masten men kombinasjonen av vekt, kjøl og ror gir likevel bedre kontroll. Du skal ikke ha store farten bakover før roret gjør en god jobb...

Ja vi snakker seilbåt, men foreløpig er ikke noe avgjort. Jeg må gjøre ting i riktig rekkefølge. Og en båtplass med minimum 5-meter "lysåpning" er en av de tingene som må sikres først.

Vi har sett på veldig mange båter. Selv om vi ikke svømmer i penger, så er ikke prisen det avgjørende for det vi evt. velger. Så veldig store forskjeller er det ikke. Til noens glede og andres vrede, så er Vision 44 en av båtene vi vurderer. Jeg har bevisst unnlatt å nevne det, for ikke å dra fokus vekk fra det jeg egentlig spør om.

Prisforskjell på 55 og 75 er i utgangspunktet på vel 47.000,- Nok en god grunn til å velge 55-varianten. Ekstra for 3-bladet foldepropell er ca. 17.000,-

Mht. manøvrering, så står det også en 9 HK baugthruster på listen. Det finnes en del trange havner, og de fleste har vel opplevd at ting ikke gikk helt etter planen. Da kan det være greit å ha.

Men som sagt, ingen ting er endelig bestemt enda...

Prisforskjell på 55 og 75 er i utgangspunktet på vel 47.000,- Nok en god grunn til å velge 55-varianten. Ekstra for 3-bladet foldepropell er ca. 17.000,-

Mht. manøvrering, så står det også en 9 HK baugthruster på listen. Det finnes en del trange havner, og de fleste har vel opplevd at ting ikke gikk helt etter planen. Da kan det være greit å ha.

3 bladet folder ville jeg valgt. Sleipner SP95(med funkjon innebygget i håndtaket) har vi fungerer veldig ok, så lenge

ikke det er store bølger. Men til havnemanøver helt topp.

Når det gjelder nemte" spaceship", synes jeg den virker flott. Tittet faktisk litt i høst selv. Møter nemte båt-type veldig ofte.

Vi sees!

Mange snakker om hestekrefter pr. tonn båt.

Med 5 hk. pr. tonn lastet båt mener jeg du har rikelig med kraft. Maks skrogfart på flat vann tipper jeg du med 10 tonn oppnår med ca. 28-30 hk. på flatt vann. Slik beregnet seilbåtprodusentene motorstørrelse tidligere..!

De siste 10-20 årene har det blitt mer vanlig å legge på et par hk. ekstra pr. tonn. Dette for mer kraft i skikkelig motsjø, og delvis som du nevner ved hurtig oppbakking.

Min Comfortina på 4,8 tonn har en nyere japse-hollender med 25 hk. (Dvs. 5 hk. pr. tonn). Og det holder i massevis, selv med 2 bladet foldepropell. (aldri gitt full gass!!)

I september seilte jeg på en Grand Solei på ca. 13 tonn, den hadde en VP på 54 hk. Det holdt i massevis i frisk bris, og bakket som bare det i brygga, men den hadde fast 3-bladet.

Men propell er viktig, skal du brøyte sjø 0,3 knop fortere en toppfarten (høy pitch) eller skal du vektlegge større kraft mot sjø/bølger.(lav pitch) ?

Har hørt veldig mye bra om Autoprop, regulerer seg automatisk. Ja takk begge deler....Kinderegget

Uansett lykke til.

Mvh.

Barsk II :sailing:

Redigert av Barsk II (see edit history)

Har selv D2-55 på båt i samme størrelse. Fungerer utmerket. Manøvering i havn fungerer helt fint. Men så har jeg naturlig nok ikke prøvd D2-75 så jeg kan ikke sammenligne. Har som andre har nevnt, også hørt at Turbo ikke anbefalses for seilbåt, spesielt når man bruker motoren en del til lading. Vet egentlig ikke nok om dette til å være sikker, men uansett vil jo en turbo være en ytterligere mekasnisk "dings" som KAN svikte.

Du er vel i ferd med å gjøre omtrent samme "transition" som jeg gjorde Akult. Fra Scand Baltic til 10,5 tonn Bavaria...

Når det gjelder det du spør om så har jeg aldri opplevd noen problemer med det du nevner her med min D2-55. Jeg ligger nord/syd med "raua" inn i en bås med lysåpning på 4,35 hvor vestavinden står rett i siden så det er relativt mye finmanøvrering som må til for å treffe riktig. Bruker hele tiden teknikken du beskriver med et "rykk" forover for å justere bakstussen. Båten reagerer kontant med et kraftig byks sidelengs etter en liten forsinkelse som man venner seg til. Har aldri opplevd å måtte bruke maksimal motorkraft. Jeg har en tre blader fast propell. Jukser litt (så lite som mulig :wink: ) med baugpropellen når det kniper. Ville absolutt brukt de 45.000 du sparer på en D2-55 til å putte inn en SP95 baugthruster. 9.5 Hk på tvers foran gir langt mer for pengene enn 20 ekstra i hekken....Det er helt sikkert.

Forresten så dreier båten nokså kraftig mot styrbord med hekken ved reversering selv om det er seildrev. Det er derfor ingen god ide å dreie båten mot styrbord med mye sidevind.

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Snekka mi har dessverre turbo. Med det gamle vridbare anlegget, som jeg rev ut i fjor, så var det aldri aktuelt med over 2200 omdreininger. Forrige eier gikk med denne løsningen i ni år, jeg i en halv sesong før jeg la om. Problemet mitt nå er soting soting og atter soting når jeg prøver å belaste motoren med over 300 omdreininger (maks 3600). Mistenker sterkt at turboen er årsaken, og sånn sett skulle jeg gjerne vært foruten. Båten hadde klart seg fint med versjonen uten turbo på ca 50 hk. Mao, velg uten turbo om du ikke skal belaste motoren maks særlig ofte.

Motoren min er forøvrig en Yanmar 4JH-HTXE (X for at den i sin tid ble levert uten gir) og er på 63 hk, hvor noen av de hestene nok har permisjon pga sotingen.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...