Jump to content

Wallas 3200 tenner ikke


Elmer

Recommended Posts

Jeg prøvde for noen dager siden å fyre opp wallasen i båten. Ute var det 5-6 kalde. Jeg kjente svak parafinlukt fra eksosen, men apparatet tente ikke, og det kom ingen varme. :cryin: Jeg sjekket at det var parafin, og at slangen lå fritt i tanken. Hva kan jeg prøve for å få den igang? Er det en restarter på pumpa, kan det holde å rikle på slangen? :confused:

Sikkert noen andre som har et slikt varmeapparat. Håper det finnes enkle ting jeg kan prøve ut selv først før den eventuelt må sendes på service. Forøvrig ble pumpa skiftet før 2006-sesongen.

Link to post
Share on other sites

Saa du om det kom noe parafin i returslangen?

Har hort at ofte hvis det er en stund siden wallasen har vaert i bruk, saa er de plundrete aa faa startet. Er vist pumpa som ikke yder all verden.

 

Ett par tips som jeg har plukket opp gjennom aarene.

Om du har mulighet for aa lofte tanken saa pumpa ikke trenger aa suge saa mye.

Alternativ ta ei flaske med parafin og sett slangen i den. plaseres i hoyde med varmeren.

Hvordan er det med spenning paa batteriet?

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde Wallas i en tidligere båt. Jeg hadde store problem med å få den til å virke. Byttet kretskort, overhaling osv.

 

Problemet viste seg å være at eksosutløp var vertikalt på dekket(det hadde en quick coupling for stenging), slik at det kom inn vann når det regnet. det førte til at det kom inn vann som rant gjennom hele systemet og ned i parafinkanne.

 

Jeg la opp eksoskontakt i skuteside og da var problemet løst.

 

Det er vel ellers en generell regel at varmeapp. som brukes ofte virker, mens de som står mye er tyngre å starte. Det er også viktig at du har nok strøm på batteriet.

 

:nono:

Link to post
Share on other sites

Jeg prøvde for noen dager siden å fyre opp wallasen i båten. Ute var det 5-6 kalde. Jeg kjente svak parafinlukt fra eksosen, men apparatet tente ikke, og det kom ingen varme.

 

Hadde samme problemet når jeg monterte min.

Det viste seg at spenningen på batteriet var litt lav, ladet batteriet, alt o.k.

Krever godt med strøm i oppstarten.

Link to post
Share on other sites

Som andre her skriver: Hva er spenningen frem til apparatet? Som oftest er startproblemer på varmerene nå på vinteren grunnet for lav spenning pga. "svake" batterier. Ved oppstart trekker alle varmere mye strøm og da kan det butte imot. De fleste større bensinstasjoner har syremåler eller digitale måleinstrumenter (159kr.)som vil avdekke hvor mye strøm du har på batteriene dine.

Har du mulighet så start motoren og la den gå på "hurtig tomgang" i 10-15 minutter og start så varmeren pånytt for å se om det er forskjell. Husk å sjekke at du lader på batteriet som varmeren er tilkoblet. Står båten på land ville jeg ha koblet til en batterilader med bra kapasitet og latt den stå på natten over og så prøvd.

Det med å løfte tanken opp i høyde med apparatet er og noe som Wallas Norge i sin tid anbefalte ved første gangs oppstart etter lengre tids stillstand.

Vær og obs på at det kan ha dannet seg fuktighet i koblingspunktene på varmer og pumpe som sørger for dårlig kontakt. Ikke dumt å åpne opp eller ta de av og spraye med CRC 556 eller tilsvarende og så prøve om det er noe endring.

De fleste båtforeninger har som oftest en elektriker/bilelektriker eller tllsvarende som kan bistå hvis du er usikker.

Hjelper ikke noe av dette er det å vurdere om du skal levere den inn for service eller om du kan ta servicen selv...evt. få noen bekjente med kunnskap om dette til å hjelpe deg.

 

Jeg ser f.eks. http://www.malfix.no/ i Oslo selger servicesett til litt over 300 kroner. Finner det på side 15 i katalogen.

 

Her er en monterings/bruksanvisning fra Wallas:

 

http://www.wallas.no/links/18002400_svensk.pdf

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for alle svar, og skal prøve å besvare de fleste. Båten står i hagen og batteriene er ladet opp to ganger på landstrøm siden opptak i slutten av oktober. Den sto koblet til landstrøm da jeg prøvde å fyre den opp. Eksosen er montert lodrett i skutesiden, så det skal ikke være noe problem.

Jeg skal prøve å løfte tanken og lytte etter tikkelyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem, og fant ut etterhvert at enkelte Wallaser låser seg etter å ha blitt prøvd startet 2-3 ganger uten å få fyr. Jeg måttet nappe av rekkeklemmen på hovedstrømmen for å nullstille den. Etter at jeg koblet den inn igjen, startet den uten problemer.

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for god hjelp. Det er svært positivt at det er så mange som er raske til å hjelpe med erfaringer og kunnskap. :smiley: Jeg var nettopp ute i båten. Jeg har ikke mulighet til å løfte opp tanken, men jeg rikset litt på pumpa og prøvde. Sannelig startet den!! :cheers: Er nok lurt med litt kontaktspray. Nå har den fåyy gått en times tid og gitt god lunk i båten. Nesten så jeg fikk lyst til å ta med kaffen ombord og leke at det var blitt vår! :lol:

Link to post
Share on other sites

Flott at den virker igjen!!!!

 

Ofte er det ikke så mye annet en en litt dårlig kontakt som lager surret...

Blir ofte litt fuktig i mottorrommet og da er det ikke så mye som skal til før det stopper opp.

 

Du får nok ta kaffepausen i båten litt oftere så får du sjekket at varmeren virker...

Trenger jo en unnskyldning for å forsvinne av og til, eller? heheheheh

har du kokeapparat av samme merke bør du starte det og......Så kan du jo koke kaffevannet først :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for det! Skal sørge for å kjøre den innimellom for å holde den frisk og rask til sesongen starter.

 

har du kokeapparat av samme merke bør du starte det og......Så kan du jo koke kaffevannet først :wink:

 

Heldigvis har jeg origo 6000 - kombinert kokeapparat og stekovn. Har bare positivt å si om den. Herlig med et prinsipp som er så enkelt at det ikke kan gå noe galt. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...