Jump to content

Hvordan krysser vi hekkbølger?


Frøken Fryd

Recommended Posts

Først gjør jeg en vurdering om jeg i det hele tatt skal passere. Det vil avhenge av flere ting blant annet hvem som er om bord. Er jeg alene så synes jeg det er gøy med litt bevegelse når jeg krysser hekkbølgen. Så da kan jeg ta den veldig skrått på. Jo mer følsomme passasjerer og større bølger jo nærmer 90 grader.

 

Men i utgangspunktet ville jeg ikke ha ligget i kjølevannet til han foran. Så problemstilling er ikke noe som oppstår så ofte.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg forsøker å unngå denne situasjonen. Jeg får ikke selv noen nevneverdige vansker - har tung båt, over 12 tonn. Jeg vil få en kortvarig "broaching" på hekkbølgen til den jeg seiler forbi. Den jeg seiler forbi vil derimot få langt større ubehageligheter i form av kraftig rulling. Jeg har sett så mye av dette på "europaveien" mellom Strømstad til Gøtebord opp gjennom årene, så jeg tror at jeg nå har tillagt meg en seileform hvor jeg ikke innhenter og seiler forbi en annen båt i trange sund, men mindre jeg seiler i skrogfart.

Link to post
Share on other sites

Jeg er generelt svært varsom med å nærme meg andre båter i fart. Skal jeg krysse hekkbølgen til en forankjørende båt, blir det i så fall temmelig langt bak, og ikke i trangt farvann. (Da gjør jeg det om mulig FØR vi kommer i trangt farvann).

 

Måten jeg krysser på er nok litt som tjeh i innlegget over.

 

Generelt forsøker jeg hele tiden å tenke flere trekk framover, slik at jeg slipper å krysse nært andre båter.

 

En situasjon som jeg ser ofte er at en som nettop skal krysse en annen båts hekkbølge er for opptatt av båten foran og IKKE ser båten bak ham selv som er i ferd med å krysse hans egen hekkbølge. Når han da brekker ut for å krysse, skaper han et problem for båten bak.

Link to post
Share on other sites

Er leia smal med hytter eller brygger langs vann så hadde jeg heller slakket av og blitt liggende bak. Hadde det ikke vært noen form for gjenstander eller brygger som kan ta skade av bølger langs land så hadde jeg gjort som i bil, sjekket om det kom båter i mot og vis det er klart så hadde jeg lagt meg med god klaring fra båten jeg skal forbi og passert.

 

Det jeg som regel pleier å gjøre er hvis jeg ligger i 30 knop og tar sakte innpå en annen planende båt er at i det jeg skal krysse hekksjøen og kjøre forbi, så gir jeg på opp til ca 38-40 knop. Kanskje litt ”overkill” men jeg gjør det for å komme fort forbi og for å ha et godt argument mot kona for å få ”blåst” i fra seg litt(Litt moro må man jo ha) :wink: .

Link to post
Share on other sites

Din planende båt følger etter en annen planende båt og har høyere fart en den forann. Det er sånn passe trangt i leden.

 

Hvordan planlegger dere "forbikjøringen" ?

Er det ikke kun Politibåten og andre utrykkningsfartøy som ville gjort en slik manøver i et trangt led?

Noe annet ville vel vært idioti.

Så med hjernen innkoblet ville man ligget bak til man kom ut i mer åpent farvann, og kunne da ha kjørt forbi uten å risikere noe farlig både for seg selv, og den som skal kjøres forbi, og passert med god avstand som seg hør og bør.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Har hatt en litt dårlig erfaring i Frøken Fryd's hekkbølger.

Vi kjørte samme retning og jeg befant meg litt aktenfor FF og på utsiden av sjøene i fra båten hans. Litt uoppmerksomhet i fra min side førte til at jeg fikk litt av FF hekksjø inn under hekken, aktenfor tvers. Vips så lå båten min med 40 til 45 grader slagside i 25 knops fart, dette førte også til at baugen på båten min begynte å jage etter hekken på FF. Å svinge ut i fra dette ville føre til ende mer krengning i båten min og dertil enda mer skremt blondine. Å sakke på var eneste som dugde. I ettertid har jeg pløyet ut gjennom hekksjøen i større fart enn at jeg akkurat siger gjennom dem og da går det fint, tar dem også litt mere tvers slik at jeg ikke ender opp på siden. Ruller bølgene mot meg så er det ikke noe problem i det hele tatt.

Link to post
Share on other sites

Har hatt samme skumle opplevelse som Hydrox, men om det var FF sine hekkbølger vites ikke. Lå i vel 22 knop og registrerte ikke en planende båt som kom opp på siden og forbi, ganske så nære båten vår.....det var snakk om kanskje 4-5 meter. Vi datt på fb i en Skilsø vi hadde da, og opplevde en kraftig krengning, og baugen som begynte å jage etter hekken på forbipasserende. I ettertid er jeg blitt mer obs på dette fenomenet.

 

Men tråden gjaldt vel hvordan vi skulle planlegge forbikjøringen, ikke hvordan vi skulle forholde oss dersom vi blir offer for en slik forbikjøring.

Link to post
Share on other sites

Det jeg som regel pleier å gjøre er hvis jeg ligger i 30 knop og tar sakte innpå en annen planende båt er at i det jeg skal krysse hekksjøen og kjøre forbi, så gir jeg på opp til ca 38-40 knop. Kanskje litt ”overkill” men jeg gjør det for å komme fort forbi og for å ha et godt argument mot kona for å få ”blåst” i fra seg litt(Litt moro må man jo ha) :wink: .

 

Den var morsom :wink::flag_sw::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...