Jump to content

Retur av diesel.


Kotnes

Recommended Posts

Skal nå montere min nye Vetusmotor og lurer på følgende. Fra motoren går det en returslange for diesel som normalt skal tilbake til tanken. Kan man koble denne slangen til diesel inn slangen ved hjelp av en T skjøt og la det bli med det. Har elektrisk pumpe som sitter på motor så man skulle tro det gikk greit så lenge skjøten kommer mellom tank og pumpe. Lurer veldig på om jeg er helt på jordet eller kan det gjøres på den måten da jeg ikke har mer en ett uttak på tanken.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Dieselen som går tilbake fra motoren er varm. Kanskje såpass varm at den - eller deler - fordamper og danner bobbler. Dersom du får disse inn i innsprøytningssystemet er du i trøbbel. Du vet hva luftbobler i drivstoffsystemet betyr. Derfor føres overskuddsdieselen tilbake til tanken hvor den kan blande seg med kald diesel.

 

Alternativt finnes det diesel-kjølere, men det er vel noe uvanlig for mindre motorer.

 

At dieselene KJØLER PUMPEN, det har jeg ennå ikke hørt. Men det er vel bare en annen side av samme sak  :confused:

Link to post

Kan bare råde deg å  :yesnod: IKKE  :smiley: skjøte returdieselen innpå inn-slangen. Dette går sikkert greit en stund, men plutselig får du uforklarlige luftproblemer med dertil følgende "hikkas" i motoren.

 

Hadde nettopp dette problem på min 2-syl Yanmar. Dieselreturen gikk tilbake til motorens dieselfilter. Ble ikke kvitt mitt luftproblem, luften samlet seg i toppen på filteret. Meget lite av gangen, men hver 4. til 5. motortime måtte jeg lufte filteret.

 

Dette skapte problemer for meg i flere uker, og holdt på å ødelegge hele sommeren.

 

Ukjent som jeg var med motoren, og diesler generellt, skiftet jeg alt av slanger, slangeklemmer, pakninger, vannutskiller, banyo'er, kobberringer, etc. fra tank til dieselfilter - likevel fikk jeg luft i systemet.  :confused: Da var det bare én ting igjen, og det var returen. Kappet samlerøret og ledet dette tilbake til tank, og VIPPS, så var problemet borte. Har ikke luftet filtert / systemet en eneste gang siden!

Lykke til!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Noen motorer, bl.a. Vetus-Deutz og Detroit Diesel, har STOR retur som benyttes til kjøling av dyser. Min Detroit Diesel sender over 90% av tilført diesel tilbake til tanken og denne har samme temperatur som motoren og går derfor gjennom en kjøler først.

 

De fleste motorer, mener det også gjelder de små Vetusene (Mitsubishi?), har svært lite retur. Om en skulle få luft i systemet er der en viss sjangs for at luften følger returen tilbake til tank og skaper dermed ingen problem.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Kan man koble denne slangen til diesel inn slangen ved hjelp av en T skjøt og la det bli med det.

Hei Kotnes

 

Det er mulig jeg oppfatter spørsmålet ditt feil, ettersom alle de foran meg tydelighvis oppfatter det til å være dieseltilførselslangen, men slik jeg leser det er "diesel inn" det samme som fylleslangen.  

Er det denne du mener, så går det helt greit med T-stykke og retur inn på denne, og det er uansett løsningen om du ikke vil bore et nytt hull i tanken. :flag:

Det som ikke er greit er å kople seg inn på dieseltilførselslangen til motoren :flag:

 

 

Mvh

Link to post

Hei Kotnes

 

Det er mulig jeg oppfatter spørsmålet ditt feil, ettersom alle de foran meg tydelighvis oppfatter det til å være dieseltilførselslangen, men slik jeg leser det er "diesel inn" det samme som fylleslangen.  

Er det denne du mener, så går det helt greit med T-stykke og retur inn på denne, og det er uansett løsningen om du ikke vil bore et nytt hull i tanken. :yesnod:

Det som ikke er greit er å kople seg inn på dieseltilførselslangen til motoren :nonod:

 

 

Mvh

Det var dieseltilførsel jeg hadde i hodet mitt. Det har jeg nå fått :smash: ut.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Men du behøver vel ikke bore nytt hull.  kan du ikke legge returen inn på fylleslangen med et T-stykke?

 

Mvh

Tror ikke jeg får kjøpt T stykke med så stor forskjell i diameter som det er på de to slangene. Fylleslangen er 1,5 toms tror jeg og returslangen er vel 6 eller 8 mm innvendig.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Tror ikke jeg får kjøpt T stykke med så stor forskjell i diameter som det er på de to slangene. Fylleslangen er 1,5 toms tror jeg og returslangen er vel 6 eller 8 mm innvendig.

Man tager en 1,5 tom rørstump. Borer et 10 mm hull. Trykker inn et ditto rør og sveiser rundt. Kvarters jobb og helt brukbart. Behøver ikke være i sofistikerte materialer, mal det utvendig og jernet overlever innvendig i dieseldampen. Slikt noe har vi gjort mange ganger med strålende resultat.

Link to post

Man tager en 1,5 tom rørstump. Borer et 10 mm hull. Trykker inn et ditto rør og sveiser rundt. Kvarters jobb og helt brukbart. Behøver ikke være i sofistikerte materialer, mal det utvendig og jernet overlever innvendig i dieseldampen. Slikt noe har vi gjort mange ganger med strålende resultat.

Det hørtes bra ut. Går muligens for den løsningen. Takk for all hjelp til alle. :cheers:

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...