Kotnes Startet 18.Februar.2004 Del på Facebook Startet 18.Februar.2004 Skal nå montere min nye Vetusmotor og lurer på følgende. Fra motoren går det en returslange for diesel som normalt skal tilbake til tanken. Kan man koble denne slangen til diesel inn slangen ved hjelp av en T skjøt og la det bli med det. Har elektrisk pumpe som sitter på motor så man skulle tro det gikk greit så lenge skjøten kommer mellom tank og pumpe. Lurer veldig på om jeg er helt på jordet eller kan det gjøres på den måten da jeg ikke har mer en ett uttak på tanken. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Lady H Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Dieselen brukes også til kjøling av dieselpumpen, vil fraråde denne løsningen du mister kjøling på pumpe og dyser. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Dieselen som går tilbake fra motoren er varm. Kanskje såpass varm at den - eller deler - fordamper og danner bobbler. Dersom du får disse inn i innsprøytningssystemet er du i trøbbel. Du vet hva luftbobler i drivstoffsystemet betyr. Derfor føres overskuddsdieselen tilbake til tanken hvor den kan blande seg med kald diesel. Alternativt finnes det diesel-kjølere, men det er vel noe uvanlig for mindre motorer. At dieselene KJØLER PUMPEN, det har jeg ennå ikke hørt. Men det er vel bare en annen side av samme sak Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 En del mindre dieselmotorer har retur av diesel tilbake på f.eks filteret. Har kun sett dette på små motorer som VP MD5. Ville nok tatt meg bryet med en ekstra slange tilbake til tanken så du er på den sikkre siden. Event. kontaktet produsenten, Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Kan bare råde deg å IKKE skjøte returdieselen innpå inn-slangen. Dette går sikkert greit en stund, men plutselig får du uforklarlige luftproblemer med dertil følgende "hikkas" i motoren. Hadde nettopp dette problem på min 2-syl Yanmar. Dieselreturen gikk tilbake til motorens dieselfilter. Ble ikke kvitt mitt luftproblem, luften samlet seg i toppen på filteret. Meget lite av gangen, men hver 4. til 5. motortime måtte jeg lufte filteret. Dette skapte problemer for meg i flere uker, og holdt på å ødelegge hele sommeren. Ukjent som jeg var med motoren, og diesler generellt, skiftet jeg alt av slanger, slangeklemmer, pakninger, vannutskiller, banyo'er, kobberringer, etc. fra tank til dieselfilter - likevel fikk jeg luft i systemet. Da var det bare én ting igjen, og det var returen. Kappet samlerøret og ledet dette tilbake til tank, og VIPPS, så var problemet borte. Har ikke luftet filtert / systemet en eneste gang siden! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Kotnes Svart 18.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Mange vettuge svar her så da blir boring av nytt hull i tanken for montering av returdiesel. Takker for all hjelp. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
SveinHa Svart 18.Februar.2004 Del på Facebook Svart 18.Februar.2004 Noen motorer, bl.a. Vetus-Deutz og Detroit Diesel, har STOR retur som benyttes til kjøling av dyser. Min Detroit Diesel sender over 90% av tilført diesel tilbake til tanken og denne har samme temperatur som motoren og går derfor gjennom en kjøler først. De fleste motorer, mener det også gjelder de små Vetusene (Mitsubishi?), har svært lite retur. Om en skulle få luft i systemet er der en viss sjangs for at luften følger returen tilbake til tank og skaper dermed ingen problem. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.Februar.2004 Del på Facebook Svart 19.Februar.2004 Kan man koble denne slangen til diesel inn slangen ved hjelp av en T skjøt og la det bli med det. Hei Kotnes Det er mulig jeg oppfatter spørsmålet ditt feil, ettersom alle de foran meg tydelighvis oppfatter det til å være dieseltilførselslangen, men slik jeg leser det er "diesel inn" det samme som fylleslangen. Er det denne du mener, så går det helt greit med T-stykke og retur inn på denne, og det er uansett løsningen om du ikke vil bore et nytt hull i tanken. Det som ikke er greit er å kople seg inn på dieseltilførselslangen til motoren Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Kotnes Svart 19.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2004 Hei Kotnes Det er mulig jeg oppfatter spørsmålet ditt feil, ettersom alle de foran meg tydelighvis oppfatter det til å være dieseltilførselslangen, men slik jeg leser det er "diesel inn" det samme som fylleslangen. Er det denne du mener, så går det helt greit med T-stykke og retur inn på denne, og det er uansett løsningen om du ikke vil bore et nytt hull i tanken. Det som ikke er greit er å kople seg inn på dieseltilførselslangen til motoren Mvh Det var dieseltilførsel jeg hadde i hodet mitt. Det har jeg nå fått ut. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 19.Februar.2004 Del på Facebook Svart 19.Februar.2004 Men du behøver vel ikke bore nytt hull. kan du ikke legge returen inn på fylleslangen med et T-stykke? Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Kotnes Svart 19.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2004 Men du behøver vel ikke bore nytt hull. kan du ikke legge returen inn på fylleslangen med et T-stykke? Mvh Tror ikke jeg får kjøpt T stykke med så stor forskjell i diameter som det er på de to slangene. Fylleslangen er 1,5 toms tror jeg og returslangen er vel 6 eller 8 mm innvendig. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 20.Februar.2004 Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Hmmm... Tror ikke det skulle være noe problem, men du må nok kansklje til med en overgang eller to. Sving innom en rørlegger og hør med han om ikke han har noen deler liggende. Husk å gjøre oppmerksom på at det er til diesel. Mvh Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2004 Del på Facebook Svart 20.Februar.2004 Tror ikke jeg får kjøpt T stykke med så stor forskjell i diameter som det er på de to slangene. Fylleslangen er 1,5 toms tror jeg og returslangen er vel 6 eller 8 mm innvendig. Man tager en 1,5 tom rørstump. Borer et 10 mm hull. Trykker inn et ditto rør og sveiser rundt. Kvarters jobb og helt brukbart. Behøver ikke være i sofistikerte materialer, mal det utvendig og jernet overlever innvendig i dieseldampen. Slikt noe har vi gjort mange ganger med strålende resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 21.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2004 Man tager en 1,5 tom rørstump. Borer et 10 mm hull. Trykker inn et ditto rør og sveiser rundt. Kvarters jobb og helt brukbart. Behøver ikke være i sofistikerte materialer, mal det utvendig og jernet overlever innvendig i dieseldampen. Slikt noe har vi gjort mange ganger med strålende resultat.Det hørtes bra ut. Går muligens for den løsningen. Takk for all hjelp til alle. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.