Jump to content

Kalkbelagt zinkanode, hvorfor er det blitt slik?


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg ble svært undrende til hvordan tilstanden til hovedzinken var i da båten ble tatt på land i november.

 

zink_before.jpg

 

zink_after.jpg

 

Bildet øverst med et nærmest heldekkende kalkbelegg(?) ble tatt umiddelbart etter opptak.

Det andre bildet er tatt etter en omgang med høytrykkspyleren. Og anoden er spist mindre

enn normalt.

 

Den eneste endringen fra tidligere år er at jeg har fjærnet en slepekontakt (blåfarget) på

propellakslingen som koblet den elektrisk til hylsen rundt, og dermed videre til anoden.

 

kullborste.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, men hva er så følgene? Som jeg nevnte synes jeg anoden er redusert mindre enn vanlig, selv om jeg ikke har brukt akkurat dette fabrikatet. Den var ny av året. Har den gjort jobben som beskyttelse mot galvanisk tæring på de metallene den er tilkoblet? Jeg kan ikke se noen tæringsskader. Og hvorfor i all verden har anoden fått dette oksydbelegget? Noe slikt har jeg ikke sett tidligere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg var litt rask med å si at dette var nytt for meg. Jeg fant derfor frem en tidligere utskiftet zinkanode, og på baksiden, altså inn mot (det kobberholdige) bunnstoffet var det oksyd på den anoden også.

 

zink_gammel_fremside.jpgzink_gammel_bakside.jpg

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har sett det samme hos meg. Det varierer fra år til år. Finner ikke noe som peker seg ut som årsak, men i året som gikk ble båten benyttet vesentlig mindre enn normalt. Mulig sinken må utsettes for mekanisk påvirkning for å holde oksyden borte?

 

Oppe til venstre på anoden var det hull i oksyden og bakom var det et større hulrom med "normal" tæring.

 

sink1s.jpgsink2s.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg har i hvert fall ikke brukt båten mindre enn vanlig i år, snarere tvert imot. Og jeg har samme båtplassen som jeg har hatt siden 1987.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

OK, men hva er så følgene? Som jeg nevnte synes jeg anoden er redusert mindre enn vanlig, selv om jeg ikke har brukt akkurat dette fabrikatet. Den var ny av året. Har den gjort jobben som beskyttelse mot galvanisk tæring på de metallene den er tilkoblet? Jeg kan ikke se noen tæringsskader. Og hvorfor i all verden har anoden fått dette oksydbelegget? Noe slikt har jeg ikke sett tidligere.

 

Lars H.

 

Hvorfor den ikke har blitt tæret før må du spørre Orakelet i Delfi om. Den beskytter seg selv. Den beskytter de skruene du har skrudd den fast med. Vi kan ta en preik om det på havna, Hulda forsvinner 01.05.2008. Kopper i bunnstoffet, den beskytter bunnstoffet. Det er fordi den er tæret! Jeg vil tro det er helt normale, udramatiske årsaker.

 

Det er enklere med disse spørsmålene: "Hvordan kan fugler sitte på høyspenten uten å bli grillet".

 

Vi kan ta en prat?

Link to post
Share on other sites

Da prates vi.

 

Det er enklere med disse spørsmålene: "Hvordan kan fugler sitte på høyspenten uten å bli grillet".

I min enfoldighet vil jeg svare så enkelt som at det er på grunn av at de ikke sitter som en del av en sluttet strømkrets!

 

Men nå er det natti, natti. . . :sleep:

Men lurer på hvordan jeg skal få sove, har så mange prosjekter rumlende rundt under det gråsprengte (og det er ikke sinkodid) på toppen.

- hvordan få installert Firefox på en Linuxpartisjon på en gammel PC?

- hvordan få delt opp c: parisjonen på laptop'n i en c: og en d: partisjon?

- hvordan bestemme seg for sentertapp, jording av en fase, flytende jord . . . . for skilletrafoen i båten

- hvordan få blitslyset til å lyse opp hele langbordet på en fest jeg skal på (taket er mørkebrunt så jeg kan ikke rette blitsen mot taket)

-

-

-

 

Lars H. :sleep: :sleep:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...