Jump to content

Rustfjerning på kjøl

knutza

Recommended Posts

Hadde dette innlegget under en annen tråd, men fikk ikke noen svar. Prøver herved igjen:

Har vær borti noe stoff som man maler rett på rusten slik at det dannes et svart hinne. Biltema kaller det for rusteter??? (art.nr.36-189)

Biltema selger også noen greier som vistnok skal fjerne rust effektivt (art nr. 36-1823). Er det noen som vet om noe slikt kan brukes, og om disse produktene virker ?

Har også forsøkt et liknende produkt - organisk rustmiddel. Er forsåvidt fornøyd med dette, men noen mirkelkur er det ikke. Likevel syntes jeg det greit å bare smøre middelet på og at en slipper sliping, pussing og sparkling. Etter å ha lagt på flere lag med det organiske rusmiddelet, har jeg hver gang malt over med flere strøk to-komponent primer. Jeg vil si at en i alle fall holder rusten i sjakk på denne måten, men behandlingen må nok gjentas etter et par sesonger. Det siste ser jeg egentlig ikke på som noe problem, siden denne arbeidsprosessen er svært enkel og lite tidkrevende.

Forøvrig ble det nevnt zink-anode i tråden du viser til. Det tror jeg i alle tilfelle er en god ide.

Rustmelk, Ferro-bet, Owatrol... bare for å nevne noen. Virker OK alt sammen om en følger oppskrifta nøye. Felles for dem alle er at all løs rust må børstes av. Ikke slip. Jeg er inne i en periode hvor jeg bruker Owatrol. Mindre arbeid enn med Ferro-bet. Det aller beste er sandblåsing med fortløpende priming. Det er det mest "varige". Uansett hva du bruker må det primes. Minimum tre lag. Tokomp gir best mekanisk styrke. Enkomp av enkelte fabrikater er billigere og gir like god rustbeskyttelse. Godt nok på en kjøl. Banker du i bunnen skrapes det til bart metall uansett styrke på primer.

Hei!

1. Sandblåsing og metalisering (Aluminum blir sprøytet på) da blir overflaten ru.

Så overflaten må males og poleres.

Dette er holdbart, men det foruttsetter at en ikke dunker boti noe.

2. Sandblåsing Sink. Jodamastik og Hardtopp i rett tykkelse på alle lag.

Dette er holdbart, men det foruttsetter at en ikke dunker boti noe.

3. Som foreslått før skifte til BLYKJØL er Best.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg slipte ned kjølen min og primet umiddelbart (innen 20 minutter etter sliping) med TAR2 2-komponent primer. Bruker VC17 bunnstoff. Dette ser ut til å funke kjempebra. Tidligere forsøk med enkomponent primer og andre ruststoppere som Ferro-bet, zink o.l. ga ikke like bra holdbarhet. Men man skal være klar over at rust dukker opp før eller siden enkelte steder på en jernkjøl, og da er det bare å følge opp med flekking der det dukker opp. Ingen vei utenom det, nei .....!

s/y "Arnegrut", Asker

• 6 måneder senere...

Låner denne tråden jeg...

Som fersk seilbåteier av en First 24 fra 1986 har det nå dukket opp noen spørsmål. Båten står nå på land for første gang og da dukket det opp et par ting.

På kjølen er det ikke montert noe zink. Det var tydelige rustbobbler flere plasser på kjølen som jeg nå har slipt bort. Jeg tenkte å gi disse flekkerne minst et par strøk 2. komp "antipest" primer fra jotun før jeg smører bunnstoff på. Så vurderer jeg å montere zink anoder på kjølen som vist på denne tråden. For at skroggjennomføringer skal bli best mulig beskyttet bør en da kople alt sammen ned på en av kjølboltene?

(Påhengsmotoren har zink på seg)

Setter pris på svar :o)

Jeg har vært innom båter med enorm begroning på kopperbasert bunnstoff omkring anoder på kjøl, flere kvm felt. Vis kjølen er stengt med primer kan anoden ikke beskitte någenting og i utgangspunkten ingen grunn til å montera den. Vis man har dårlig tid kan anoden være midlertidlig løsning men sandblåstning og bra primer er altid best.

Vis kjølen er stengt med primer kan anoden ikke beskitte någenting og i utgangspunkten ingen grunn til å montera den.

Har nå montert anoder på kjølen slik bildet til Sun Flyer viser. Primeren er selvsagt pusset vekk under der anoden er montert, slik at det har blitt kontakt mellom denne og jernet. Monteringen gikk greit.

Om dette har noe for seg, det vil jeg først vite når jeg tar opp båten til høsten. Skal bli spennende å se..... :confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...