knutza Startet 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2008 Hadde dette innlegget under en annen tråd, men fikk ikke noen svar. Prøver herved igjen: Har vær borti noe stoff som man maler rett på rusten slik at det dannes et svart hinne. Biltema kaller det for rusteter??? (art.nr.36-189) Biltema selger også noen greier som vistnok skal fjerne rust effektivt (art nr. 36-1823). Er det noen som vet om noe slikt kan brukes, og om disse produktene virker ? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Har testet noe slikt, tror jeg kjøpte det på Biltema. Det så flott ut i starten, men etter hvert kom rusten tilbake. Det beste du kan gjøre er fremdeles å pusse bort rusten, prime og male godt. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Har også forsøkt et liknende produkt - organisk rustmiddel. Er forsåvidt fornøyd med dette, men noen mirkelkur er det ikke. Likevel syntes jeg det greit å bare smøre middelet på og at en slipper sliping, pussing og sparkling. Etter å ha lagt på flere lag med det organiske rusmiddelet, har jeg hver gang malt over med flere strøk to-komponent primer. Jeg vil si at en i alle fall holder rusten i sjakk på denne måten, men behandlingen må nok gjentas etter et par sesonger. Det siste ser jeg egentlig ikke på som noe problem, siden denne arbeidsprosessen er svært enkel og lite tidkrevende. Forøvrig ble det nevnt zink-anode i tråden du viser til. Det tror jeg i alle tilfelle er en god ide. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Jeg har forsøkt alle triks jeg har blitt tipset om. Sandblåsing, syrevasking og sliping. Klorkautsjuk og epoksy primer. Like forbannet kom rusta tilbake. Fant at uansett hva jeg gjorde så ble jeg ikke kvitt rusten. Nå har jeg blykjøl og skal aldri ha noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Rustmelk, Ferro-bet, Owatrol... bare for å nevne noen. Virker OK alt sammen om en følger oppskrifta nøye. Felles for dem alle er at all løs rust må børstes av. Ikke slip. Jeg er inne i en periode hvor jeg bruker Owatrol. Mindre arbeid enn med Ferro-bet. Det aller beste er sandblåsing med fortløpende priming. Det er det mest "varige". Uansett hva du bruker må det primes. Minimum tre lag. Tokomp gir best mekanisk styrke. Enkomp av enkelte fabrikater er billigere og gir like god rustbeskyttelse. Godt nok på en kjøl. Banker du i bunnen skrapes det til bart metall uansett styrke på primer. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Jo, det er greit. men dette er støpejern hvor gjerne litt av sanda sitter igjen og hvor det også er skall fra støpingen. Jeg fikk faktisk best resultat med enkomponent klorkautsjuk, men den er omtrent umulig å slipe vekk igjen. Den er ufattelig seig. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Ovatrol har jeg ikke forsøkt, kanskje den kan være bedre. Har brukt zink primer med godt resultat, men da må stålet være ganske rent for rust. Den må primes over med enkomponent eller tokomponent for å få godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Hei! 1. Sandblåsing og metalisering (Aluminum blir sprøytet på) da blir overflaten ru. Så overflaten må males og poleres. Dette er holdbart, men det foruttsetter at en ikke dunker boti noe. 2. Sandblåsing Sink. Jodamastik og Hardtopp i rett tykkelse på alle lag. Dette er holdbart, men det foruttsetter at en ikke dunker boti noe. 3. Som foreslått før skifte til BLYKJØL er Best. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ask Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 "3. Som foreslått før skifte til BLYKJØL er Best." Nei. I denne samanhengen er det betre å ikkje ha ballastkjøl i det heile. Dvs. fleirskrog. Ask Sitér dette innlegget Link to post
MortenK Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Jeg slipte ned kjølen min og primet umiddelbart (innen 20 minutter etter sliping) med TAR2 2-komponent primer. Bruker VC17 bunnstoff. Dette ser ut til å funke kjempebra. Tidligere forsøk med enkomponent primer og andre ruststoppere som Ferro-bet, zink o.l. ga ikke like bra holdbarhet. Men man skal være klar over at rust dukker opp før eller siden enkelte steder på en jernkjøl, og da er det bare å følge opp med flekking der det dukker opp. Ingen vei utenom det, nei .....! Sitér dette innlegget s/y "Arnegrut", Asker Link to post
"Mathilde" Svart 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2008 Skal i gang med montering av offeranoder på kjølen, men ble plutselig litt i tvil. Jeg borer hull og gjenger opp disse slik at jeg kan feste anodene med skruer. Spørsmål: Er det ok å bruke skruer av syrefast stål her (tenker syrefast visa støpejern...kanskje ikke noen god idè?)? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2008 Slik skal det gjøres: Bakfra: Skruen gjennom er syrefast. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
"Mathilde" Svart 15.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2008 Dette var en greit måte å gjøre det på, Jeanneau. Takk. Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Låner denne tråden jeg... Som fersk seilbåteier av en First 24 fra 1986 har det nå dukket opp noen spørsmål. Båten står nå på land for første gang og da dukket det opp et par ting. På kjølen er det ikke montert noe zink. Det var tydelige rustbobbler flere plasser på kjølen som jeg nå har slipt bort. Jeg tenkte å gi disse flekkerne minst et par strøk 2. komp "antipest" primer fra jotun før jeg smører bunnstoff på. Så vurderer jeg å montere zink anoder på kjølen som vist på denne tråden. For at skroggjennomføringer skal bli best mulig beskyttet bør en da kople alt sammen ned på en av kjølboltene? (Påhengsmotoren har zink på seg) Setter pris på svar :o) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Nå er jeg litt på tynn is; men jeg tror ikke det er vanlig å "jorde" skroggjennomføringene slik du beskriver. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 23.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2008 Vis du bruker VC17 eller liknende bunnstoff for du en liten overraskelse næste gang du tar opp båten vis du skrur anoder på kjølen. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Storskarv Svart 24.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2008 Vis du bruker VC17 eller liknende bunnstoff for du en liten overraskelse næste gang du tar opp båten vis du skrur anoder på kjølen. Hvilken overraskelse? Jeg hadde tenkt å bruke opp noe Jotun "nonstopp" som jeg har stående. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 Jeg har vært innom båter med enorm begroning på kopperbasert bunnstoff omkring anoder på kjøl, flere kvm felt. Vis kjølen er stengt med primer kan anoden ikke beskitte någenting og i utgangspunkten ingen grunn til å montera den. Vis man har dårlig tid kan anoden være midlertidlig løsning men sandblåstning og bra primer er altid best. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
bolla Svart 25.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2008 den beste primeren jeg har vært borti er "primer for plast og metall" fra STAR..2-komp epoxy. dette har jeg hatt på både jern rustfritt og aluminium som har vært dykket i saltvann...det har fungert over all forventning-strøkent etter 3 år.. Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 28.Juli.2008 Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2008 (redigert) Vis kjølen er stengt med primer kan anoden ikke beskitte någenting og i utgangspunkten ingen grunn til å montera den. Har nå montert anoder på kjølen slik bildet til Sun Flyer viser. Primeren er selvsagt pusset vekk under der anoden er montert, slik at det har blitt kontakt mellom denne og jernet. Monteringen gikk greit. Om dette har noe for seg, det vil jeg først vite når jeg tar opp båten til høsten. Skal bli spennende å se..... Redigert 28.Juli.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
"Mathilde" Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Da er båten oppe og resultatet er: NULL RUST. Anodene har tæret noe så det er tydelig at de har ofret seg for kjølen. Dette kan anbefales....... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.