Jump to content

200 nye båtplasser i Horten?

Framtia

Recommended Posts

Jeg synes det er flott at slike initiativ tas på "non-profit" basis i en tid da markedet rår omtrent overalt.

På motsatt side av fjorden har Arbeidernes Båtforening i Moss et tilbud om å gjøre innskudd i et nytt anlegg i Kurefjorden/Larkollen. Her er betingelsene slik at man må gjøre et innskudd som dekker anleggskostnaden, samt en årlig leie, men etter 10 år står en uten båtplass. En vil da få tilbud om å gjøre et nytt innskudd (trolig i samme størrelsesorden), og således blir dette på sikt en solid inntekskilde for båtforeningen. Man får ikke medlemskap i båtforeningen som innskuddsleier, det kreves bosted i Moss/Rygge samt anbefalinger fra nåværende medlemmer. At private tilbydere gjør det på denne måten er forsåvidt greit, men at båtforeninger driver på denne måten blir litt smakløst for meg.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg synes dette hadde vært helt OK hadde jeg ikke vært nødt til å gjøre et nytt innskudd etter 10 år (anlegget er da etablert, så videre kostnader bør gjenspeile nødvendige utgifter til drift og vedlikehold). At en forening driver utleie uten at alle får bli medlemmer i foreningen er også sært.

På mitt spørsmål om hvorfor foreningen krever nytt innskudd etter 10 år fikk jeg følgende svar; "Jeg registrerer dine synspunkter. Vi har valgt denne ordningen som jeg henviser til i kontrakten. End."

Redigert av ktpriv (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Ikke unormalt dette. Inskudd på 10-20000 pr breddemeter. Linjær avskrivning over 10 år.

Min 5 plass koster i leie rundt 6000 kr i året + avskrivning kr 5000,- Totalt 11000,- i året. Ingen upris det. Den som oppfører

seg bra får tilbud om å bli med videre.

Jeg ligger i ett privat havneanlegg. Eier vurderte at bryggene maatte byttes ut. Jeg er helt enig i hans vurdering der.

Tilbudet han sendte ut til leietagerne var.

Innskudd for en 4 meter 21000,- for en 4,5 meter 27000,- . Dette er kostnaddene for aa faa de nye bryggene+1000,-

Aarlig leie er snaue 3000,-. Innskuddet blir ikke avskrevet og du har anledning til aa selge plassen din til markedspris om du onsker.

Annleggets forventede levetid 20--25 aar.

Syns dette var ett kjempe tilbud saa jeg tok en 4,5 meter. Stort til Balticen, men man skal jo ha noe aa vokse i. :yesnod:

Eneste negative paa plassen er at det ikke er strom paa bryggene.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Det jeg stiller meg undrende til er hva slags helkapitalistiske "arbeidere" de har i Østfold.

Sand Marina prøvde seg på 500 000.- for en 5 m plass. Rent kjøp.

Jeg fikk tilbud i år fra Hankø, 10 000,- for en 5 M. Plassen hjemme(Akershus) koster kr 35000 i innskudd. Får igjen 35 ooo

ikke 1 øre +/-.

Jeg har ikke tenkt bare billigst, men vektet forholdene på stedet og eiernes interess for vedlikehold. Og plassering.

Kona som har utvidet ferie bruker også båten i bryggeanlegget.

Vi sees!

Hadde jeg hatt mulighet for RENT KJØP ville jeg vurdert det sterkt. Har på følesen at det ikke blir mindre jag etter plasser

fremover.

Men Bundefjorden er ikke gunstig for seilbåt etter min mening. Ble faktisk lei av å komme til Sandspollen/Son.

Men nå som den ligger i Østfold har jeg 3 min. og er ute i den flotte skjærgården. Og ut i fra de som holder til i samme

bryggeanlegg er ikke jeg alene om det. Har faktisk noen fra Lillehammer der også.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Mitt regnestykke for et innskudd i denne foreningen (4,5 meter plass) viser at den midlere årlige kostnaden for 10 år vil være omtrent 16000 kr/år (Jeg har tatt inkludert rentekostnad for det innskutte beløp).

Det blir en del båtpenger av det. Er selv en av de heldige som betaler under 2500 pr år. Nå betinger jo det at man jobber dugnad og tar nattevakter, men det er jo bra likevel. Det er jo bare hyggelig å jobbe sammen med andre i havnen.

Det blir en del båtpenger av det. Er selv en av de heldige som betaler under 2500 pr år. Nå betinger jo det at man jobber dugnad og tar nattevakter, men det er jo bra likevel. Det er jo bare hyggelig å jobbe sammen med andre i havnen.

Og dette er hva man er vant med fra før. Også fra egen hjemmehavn(bosted). Men havnen har max 36 fot. Det ligger også større båter der, men på disp. Og hvor lenge kan man forvente at man har disp.

Vi sees!

• 8 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...