knutza Startet 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Januar.2008 Å lage mat i båt er en utfordring, jeg tenkte derfor å starte en tråd hvor vi deler våre beste oppskrifter. Det bør også fremgå hvor mange bluss (event. stekeovn) som kreves. Da jeg er trådstarter bestemmer jeg herved at det ikke er tillatt med Bavaria/ orust-båt diskusjoner her :nono: . her kommer min enkle, men gode skalldyr suppe. Her trenger man kun ett bluss. Den bør serveres med en god hvitvin (men har selv sett at noen drikker cola til den) Kutt 1 løk i små biter Knus 2 fedd hvitløk (regelen her er: desto mer hvitløk, desto bedre) Surres i 4 ss. olivenolje til de er blitt gyllen. Tillsett 10 dl fiskekraft, 1 boks (400g) hermestiske, hakkede tomater. 1 gullerot i strimler (Jouliene) 1 purreløk i strimler (Jouliene) smak til med salt og pepper Kok opp og la trekke i 8-10 min. Deretter kan man tilsette alle typer fisk og/eller skalldyr. Smaker helt fortreffelig med blåskjell og reker. Har man et godt brød til suppen er lykken gjort. Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Vår PIZZA blir slik: Pita brød Ketzhup/sennep på bunnen krydre pepporoni pølse fra pølsesnabb ost rett i ovnen Nydelig Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 En litt annen variant av Skages pizza: Halvstekte baguetter deles på langs. Smør på pizzafyll fra hermetikkboks. Ost på toppen og stekes som på baguettepakken (pleier å være omtrent 200 grd i 9-10 minutt). Lynkjapt og knallgodt og alle ingrediensene er langtidsholdbare. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
nimbuster Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 (redigert) En av mine favoritter er en sommerlett "Ovnsbakt makrell": Fersk makrell, 1 middels stor pr. pers. Løk, rød eller vanlig Poteter, helst mandel... Smør Rømme /lett-rømme Agurk Sitronsaft Sitronpepper, slat og pepper Rødvin Beregn 1 stor eller 2 mindre makreller til hver. Fileter fisken, pakk inn 1 og 1 filet i folie tilsatt løk (gjerne rødløk), smør, salt og pepper. Stek filetene i ovnen på ca. 180 gr i ca. 20 minutter. Serveres med mandelpoteter, agurksalat tilsatt litt sitronsaft og en god dash rømme. PS: I stedenfor ovnsbakt, kan selvfølgelig makrellen grilles i folie eller stekes. Bon Apetit! Redigert 6.Januar.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Røykt hamburgerrygg på en seng av pasta med fløte. Ferdig kokt hamburgerrygg varmes i lettsaltet vann. La det ligge i det varme vannet mens du koker pasta tilsetter fløte, hvitløk og det som måtte behage. Anrett pastaen og hamburgerryggen på tallerken og sprett vinen. To panner og en gassbluss er alt som trengs. Sitér dette innlegget Link to post
Player 311 Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Det enkle er ofte det beste http://www.aapnespis.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Pee49 Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Kjøpte dette koke, steke og grill apparatet for noen år siden. Gassdrevet og kan stå på dekket. Bruker nok wokpanna mest, men er også fint å grille med. Woking av blåskjell er udmerket. Litt hvitvin i bunnen sammen med hvitløk og gjerne litt løk også. Prøv strandløk den smaker virkelig godt. Oppå med blåskjell. Når de åpner seg er de ferdig. Hvitvin i glasset og baguetter er herlig til dette. Sitér dette innlegget CBK 538 LE5871-EINARSEN Link to post
Patnyg Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Jeg som ikke har annet enn grill eller bærbar gassovn, foretrekker på korte turer å spise pølse i brød, med potet salat. Utmerket. Pølser på grill er nydelig, med en grønn dansk en ved siden av:D Jeg er bare unggutten så vin og slikt er ikke min greie enda, men det kommer. På lengre turer er det grilling av større forsyninger. biff, sommer koteletter, pølser, grill ribbe osv. med potet salat, vanlig salat og noe som er utrolig godt, stekt løk og sopp. Tilbehør er ketchup, div dressinger, rekesalat, hvitløks smør, og fortsatt grønne danske som drikke. Hvis jeg er med familien på båttur har vi muligheten til å lage det meste vi kan lage hjemme, så lenge kjøleskapet er stort nok.;) Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Anbefaler deg å prøve å ha taffel sticks på pølsa Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Sydvesten Svart 6.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2008 Pinnekjøtt (eldhus røykt selvsagt) med kålrabistappe og mandelpoter er ikke så galt det heller... enkelt å lage er det også, rekker med to bluss siden potene koker så raskt Ser egentlig ikke behovet for lavere kvalitet på maten ombord enn i heimen.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
oddgeir Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Hei Sydvesten, jeg ser ikke akevittglasset!! Pinnekjøtt uten akevitt er en statsforbrytelse. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
VannTro Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Pinnekjøtt bør hels dampes i min. 4 timer(vi østlendinger er lurt til å tro det holder med 2), ser for meg at det blir en langdryg affære med mye etterfylling av vann om det skal gjøres på gassbluss. Ellers er jo Pinnekjøtt enkelt når det gjelder tilbehør. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 4 Timer var da droyt. Pinnekjott av lam holder 2 - 2,5 timer. jeg pleier forovrig aa la det faa 5-10 minutter i ovnen paa 200 grader rett for servering. Da setter fettet seg litt og ogsaa personer som i utgangspunktet ikke er saa glad i pinnekjott. elsker det. Pinnekjott i baat: Ferdig dampet hjemme, nedkjolt. Dampe opp igjen ombord. syntes det hortes svaert saa enkelt ut. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sydvesten Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 (redigert) Vel siden vi har seilbåt så har vi ikke dårlig tid når vi er på sjøen eller i havnen, så at det tar noen timer å lage middag er ikke noe problem i det hele tatt.. Når det gjelder brændevin ombord, så er det djevelens munnvann og det kommer nok ikke nærmere enn til ripa... Er maten så dårlig at den må skyldes ned dårlig brændevin så er den ikke verdt å spise etter mitt syn.. Redigert 7.Januar.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Enkelt, damp det ferdig hjemme før turen og gi det en rask oppdamping Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 4 Timer var da droyt. Dampet pinnekjøtt på søndag og da lot jeg det dampe i 3 timer, 2,5 hadde sikekrt holdt. Som sydvesten skriver så er litt ettersteking i steikovnen noe enkelte foretrekker, blant annet fruen. En annen måte å gjøre dette på er å fylle vann slik at det står overkjøttet og la det dampe tomt (nesten da) i stekeovnen på 140 grader Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
oddgeir Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Pinnekjott av lam holder 2 - 2,5 timer. jeg pleier forovrig aa la det faa 5-10 minutter i ovnen paa 200 grader rett for servering. Da setter fettet seg litt og ogsaa personer som i utgangspunktet ikke er saa glad i pinnekjott. elsker det. Pinnekjott i baat: Ferdig dampet hjemme, nedkjolt. Dampe opp igjen ombord. syntes det hortes svaert saa enkelt ut. Dette kan du Mariell. Skulle nesten tro at du var vestlending. Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Dampet pinnekjøtt på søndag og da lot jeg det dampe i 3 timer, 2,5 hadde sikekrt holdt. Som sydvesten skriver så er litt ettersteking i steikovnen noe enkelte foretrekker, blant annet fruen. Naa var det jeg og ikke sydvesten som nevnte det da. Har party til 25 personer hjemme i Desember hvert aar. Ett av aarets hoydare. da staar kjelene paa i droye 2 timer og dras til side. oppi kjelene ligger kjottet og gogjor seg mens kaalrabin skal bli mor til aa lage mos av. Naar kaalrabistappa og potetene er ferdig .Gaar kjottet en rask tur inn i ovnen for servering. Nydligt. PS. Pinnekjottet fra Spekeloftet i Hemsedal er det som faller best i smak hos oss. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Dette kan du Mariell. Skulle nesten tro at du var vestlending. Er ekte Ostlending, men har kokkelert i droye 30 aar, og hatt mye vestlendinger blandt mannskapet. Har ogsaa laert noen Sor og vestlands kokker aa lage komler i aarenes lop. De var kun vant til Toro Posene Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
VannTro Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Det å la Pinnekjøttet får 10min i stekeovnen før servering kalles "Skjerping". Foretrekker helst "Fjord"-årslam selv, da det er både maritimt og har litt mer kjøtt enn års-lam. Der bør det benyttes 4 timer damping synes nå jeg da. Pinnekjøtt kan aldri bli for mørt ! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 De var kun vant til Toro Posene Ikke flir AV KOMPISEN MIN, JEG OG toro LAGER MYE GOD MAT SAMMEN. Jeg og han laget kålrabistappe tilsammen på søndag. Brukte 3dl kraft fra pinnekjøttet, 5 poteter av middels størrelse og 2 gulroter . Mengde veske 0,5-1,0 dl mere en det som skulel være på 2 poser. Dette er mikser som kan gjøre ting enklere i båt og. Bruker og Toro sin ertesuppe slik den er til saus over. Peppersausen innblandet stekesyen fra pannen er og suveren. Orientalsk gryte tilsatt mere papirika og ferdig brokkoli blanding duger og Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Mariell Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 (redigert) Toro er en god venn aa ha det. er alltids noen toro poser av ymse slag i baaten. greit aa bruke som base hvis det ikke er grill vaer. Mat som passer i baat? Har ikke saa mange oppskriftene aa komme med. blir mer matlaging av typen, "man tager det man haver". Saa en dash av ditt ogsaa en dash av datt. saa ble det middag i dag ogsaa. Noe som er enkelt er: Hel indrefilet okse eller svin. Er det mokkavaer gaar det fint i stekeovnen. Tilbehor: folie dampet fersk Champiniong(Champ. scharlottlok,hvitlok,smor en eller annen grillkrydder blanding). Pakkes inn i foilie. legges paa grillen i en 5-10 minutter. Bakte popoteter eller Hasselback poteter. Blandet salat. Saa her trenger man ikke kokemulighet i baaten i det hele tatt. en grill holder. Og du imponerer andre rndt deg som holder paa aa brenne noe grill flesk eller polser. Tilbake til Kaalrabi stappa. Kok kalrot til godt og mor, trenger dobbel saa lang tid som poteter. Hel av vannet hiv oppi en klump med SMOR. Ikke margarin. Kjor massen i kjokkenmaskinen til det er blitt en mos. Kryddre med salt hvit peppr og litt muskat nott. Tilsett noe kokekraft fra pinnekjottet og noe Matflote. stappa skal naa vaere litt tynn. Tilsett potetstappe pulver (Gjerne TORO Jon Kaare) til den er passe tykk. Bedre stappe faar dere ikke. Redigert 7.Januar.2008 av Mariell (see edit history) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
m/s draugen Svart 7.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 SPETTI Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 7.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 (redigert) Spetti :nono: Redigert 7.Januar.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 7.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2008 Ser egentlig ikke behovet for lavere kvalitet på maten ombord enn i heimen.. Liker innstillinga di til mat, men personlig mener jeg at mate skal være bedre i båt. Det er noe med hele opplevelsen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.