Jump to content

Matoppskrifter som passer i båt

knutza

Recommended Posts

Har skal dere få oppskriften til en billig og god middag for 3 sløkkaser i liten seilbåt :flag: (Har laget oppskriften selv :cool::lol: )

Dere trenger;

2-3 billige egg.

Noen pakker tortilla levser

Masse pasta/Penne

Kokeapparat med 2 bluss

Knus eggene oppi ei panne med varme under og la dem ligge oppi der til de er blitt stive. Ta gjerne og rør rundt slik at det ikke henger sammen som en kjempeklatt.

Kom opp vann og hel oppi så mye pasta/penne som gryten har plass til.

Legg tortillalefsene oppå pannen og gryten som lokk. Da blir de varme :yesnod:

mat.jpg

Når maten er klar så skal den spises slik som folk fra Valdres spiser "kvitkakene" sine.

Altså, du legger en lefse i talerkenen, fyller den opp med egg og pasta/penne, og så skal du rive biter fra en annen lefse og bruke som "engangs skje" til å få i deg maten med. Til slutt spises den nederste lefsen. (På denne måten slipper vi og vaske bestikk, og blir ikke klissete på hendene :smash: )

Tror den ene fokkeslasken har bilde av maten ferdig servert, kan komme tilbake med det senere.

Dette er normal mat i seilbåten min så alle matroser må regne med å få en gang.. :wink:

Fristet det? :cool:

Redigert av Seilaren (see edit history)

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Pinnekjøtt (eldhus røykt selvsagt) med kålrabistappe og mandelpoter er ikke så galt det heller... enkelt å lage er det også, rekker med to bluss siden potene koker så raskt

Så bilder fra etegildet i en annen tråd - og min første tanke var dugg - masse dugg.

Min kokke og gledespike får det alltid for seg at hun skal kokkelere noe voldsomt når det er dårlig vær og kaldt ute. Naturligvis. Og er det kaldt så har man kanskje ikke så lyst å sette alt på vidt gap. Resultatet er selvfølgelig sabla høy luftfuktighet. Særlig når noe skal dampes eller kokes lenge. Antar de fleste er kjent med problemet...

Jaja - hadde ikke tenkt å spise mer i kveld. Men når jeg ser på bildene blir jeg sulten :crazy:

Det er nok et problem når man koker på gass, det blir masse kondens av det og i tillegg så kommer fordampet vann fra selve matlagingen... men dette er selvsagt løst på en praktisk måte ombord, med å åpne et vindu rett over komfyren som går innover så ledes det meste av dampen ut av båten på en effektiv måte.... så det blir lite kondens om bord i en skikkelig designet båt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

På lengre turer er det grilling av større forsyninger. biff, sommer koteletter, pølser, grill ribbe osv. med potet salat, vanlig salat og noe som er utrolig godt, stekt løk og sopp. Tilbehør er ketchup, div dressinger, rekesalat, hvitløks smør, og fortsatt grønne danske som drikke.

Høres godt ut. Men sunt? Skal komme med en liten brannfakkel, ikke for å provosere, men håper det er noen tanker som kan oppfattes konstruktivt. Snakket med en tidligere kollega som i mange år hadde båt og var på båtturer i helgene hit og dit. Men ikke lenger. Vi snakket litt om dette og da kom han med følgende innspill: "Å sitte i en båt og nesten ikke røre seg time etter time er da veldig passivt og ikke spesielt sunt". Har han et poeng - er båtfolk mer stasjonær og usunne enn snittet av befolkningen? Og om vi på toppen av å sitte i båten også stapper i oss all verdens gode, men ofte usunne retter, så er det kanskje grunn til litt ettertanke.

Om vi i tillegg sitter der med tobakken, noen flasker øl og en ankerdram i ny og ne så er vel ikke dette akkurat det sunne liv. Ja, vet at dette er generalisering og at folk er forskjellig. Vi kan absolutt leve sunt ombord, kanskje også ta noen fine turer når vi legger til havn. Eller hva med å ha men sykkel ombord for benyttelse når vi skal på land et eller annet sted. Og vi kan selvsagt trimme og leve så sunt som bare det ellers, når vi ikke er i båten.

I disse tunge etterjulstider var dette noen tanker som slo meg når jeg så denne "mat-tråden". Ja, vi skal kunne nyte og glede oss over god mat ombord men samtidig være bevisst på at båtliv med mye mat og rolige dager ikke er den beste kombinasjonen.

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Høres godt ut. Men sunt?

Det er vel med dette som alt annet i livet. Blir det for mye - så blir det galt - uansett hva det gjelder. Man kan drikke seg i hjel på vann.

Å bekymre seg for mye om helsen er jeg overbevist om at også er galt. Å være glad - ha det godt med både seg selv og sine - det er helsebringende det.

Vi skal være realistiske og bevisst. Men verden består i dag av alt for mange dommedagsprofeter. Den slags selger.

Okey - la meg heller komme med et bidrag som handler om mat:

Banandessert

En banan pr person. Og så må vi ha sjokolade. Krokanrull er godt, men firkløver- eller melkesjokoladebiter er også helt fint.

Så lager man et dypt kutt i bananen fra ende til ende. Så stapper man sjokoladebiter i hele sprekken, tett i tett.

Legges på grillen, som nå er begynt å roe seg og er passe varm etter grilling av hovedretten.

Bananskallet blir nokså svart, og når sjokoladen er tilnærmet helt smeltet, er desserten ferdig. Deilig!

Man kan også gjerne toppe med litt iskrem attåt….

Sunt? Det er foreløpig ikke dokumentert noen bivirkninger annet enn at de fleste smatter på tunga etterpå … :smiley:

Sist jeg var på en kulinarisk vellykket seiltur med egen båt måtte jeg kjøres på sykehus få timer etter turens avslutning, skikkelig innleggelse, hysterisk kjæreste, førerkort inndratt av helseårsaker og noen måneders forbud mot alt som er gøy. Seilingen er nok sunn i seg selv, spesielt i min lille båt hvor man må være rimelig fysisk aktiv, men har man klart å svekke kroppen nok gjennom andre aktiviteter i forkant kan seilingens anstrengelser bli for mye.

:headbang: Å så er vi fult igang med å ødelegge en fin tråd igen "Tullinger"!!

Jeg blar da for pokker ikke opp i en kokebok for å lese kokkens sykehistorie.

Til trådstarter "Jeg koset meg med begynnelsen av tråden".

Mitt bidrag er eggeomlett med masse gott i.

kylling, potetbiter, sjampinjoner,reker,asparges + + + + +.

på loff. Øl gjerne lett nytes ved sidenav.

Den som venter på noe godt kan gjerne vente litt til.

Jeg liker å lage mat både hjemme og i båten. det er spennende å bare ha to bluss i båten. Det vil si når jeg ligger med strøm har jeg to bluss, en elektrisk plate og mikro. Jeg har amerikansk båt mikro er tull skal ut. Tilbake til saken. Du kan lage det meste på to bluss. Jeg liker nok best å tilberede sjømat på sjøen. Noe så enkelt som fersk stekt makrell. Det er vel fantastisk. Litt rømme og strandløk, himmelsk. Jeg gleder meg til å få vann under kjølen igjen.

CBK 538

LE5871-EINARSEN

Tja, sunt og sunt, får rikelig med proteiner og noe mineraler i salater, men blir da noe fettprosent økning matmessig.

Jeg går idrettslinjen og har om dette omtrent hver dag, pluss alt annet om kropp og helse.

Selv jogger jeg 3 ganger i uken kl 7 på morgenen, og trener styrke 5-7 ganger i uken. Så kose seg med litt sommer mat på båttur er ikke noe problem. Skal kose oss med litt variert mat i ny og ne.

MEN, skal si det smaker med fisk i aluminumsfolie med salt og pepper også. Helt sheriff det :cheers:

En av våres favoritter er laksefilet i form og ha den på grillen eller i stekeovn:Man har en alminiums form med litt olje i legger laksefileten i forma,sammen med finskjært purreløk og gullrot,salt og sitronpepper og litt smør eller olje på toppen og så lokket på og la den steke i ca. 15-20 min..Serveres med kokte potete og et glass vitvin eller hva man ønsker seg.

En av våres favoritter er laksefilet i form og ha den på grillen eller i stekeovn:Man har en alminiums form med litt olje i legger laksefileten i forma,sammen med finskjært purreløk og gullrot,salt og sitronpepper og litt smør eller olje på toppen og så lokket på og la den steke i ca. 15-20 min..Serveres med kokte potete og et glass vitvin eller hva man ønsker seg.

Nam, Nam. :flag:

Samme ingrediser.

Pakk laksen inn i folie. Brett folien sammen paa oversiden. saa det blir tilnaermet tett. . behover ikke noen stekeovn. Rett paa grillen gaar helt fint. bor vaere folie av en viss kvalitet. ellers kan det bli mye griseri.

Beholder mye mer av fiskens fuktighet enn ved ren grilling/steking.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Nam, Nam. :flag:

Samme ingrediser.

Pakk laksen inn i folie. Brett folien sammen paa oversiden. saa det blir tilnaermet tett. . behover ikke noen stekeovn. Rett paa grillen gaar helt fint. bor vaere folie av en viss kvalitet. ellers kan det bli mye griseri.

Beholder mye mer av fiskens fuktighet enn ved ren grilling/steking.

Henger meg også på denne!

Som tilbehør kutter jeg gulrøtter, rødløk og fennikelknoll i fine strimler og freser dette litt i stekepanna. Dessuten lager jeg en hvitsaus med fiskebuljongterning og tørket basilikum pluss en "skvis" sitronsaft. Laksefileten serveres med dette tilbehøret samt kokte "pastabånd". En god hvitvin til og festen er i gang! :wink:

Mye godt her, prøver meg med en Lun salat

Til 4:

Stek/grill en laks eller ørret filet ca. 1/2 kg, når ferdig stekt del opp i stykker

Lag couscous etter anvisning på pakken.

Kutt opp løk, vårløk, paprika, agurk, tomat, avocado, ruccolasalat, hjertesalat

Bland fisk, couscous og grønnsaker sammen

Server med dressing:

en del hvitvinseddik, tre deler olje, et fedd knust hvitløk, en del dijonsennep, en klype salt og sukker.

Hvitvin, pils eller vann som følge.

Laks, makrell eller annen fisk kan også stekes/kokes oppå potetene, for de av oss som ikke har stekeovn ombord. Vi pleier å krydre fiskefilèene med salt, sitronpepper, dill og litt smør, pakke dem inn i posjonspakker av folie, la dem gjerne ligge i kjøleskapet over natta og trekke i seg smak av krydder. De legges så oppå potetene i kasserollen mens de koker. Har du bare et bluss kan jo gullrøtter også kokes med i samme kasserolle. Serveres så med vanlig tilbehør f.eks salat, rømme eller godt smør.

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Noe som er svært populært ombord spesielt til lunch er alle typer lette salater, gjerne med varme rundstykker til dersom det er mulig.

Av salater kan jeg nevne:

- skalldyrsalat / rekesalat

- eggesalat

- kyllingsalat

- tunfisksalat

- fruktsalat

- grønnsaksalat

Enkelt og raskt å lage, men må jo forberede mht ingrediensene. Alle som er glad i å lage mat ombord, gjør sine innkjøp basert på en hvilke måltider som skal inntas.

Eller gjør det enkelt å godt på to bluss

1 aubergin

1 Squash

1 pakke tagleatelli

1 pakke med finskåret spekeskinke spekeskinke

Noen fedd hvitløk

1 stk forpakning med phamesan ost.

Olivenolje

Putt grønnskakene sammen med litt olivenolje i en panne med lokk. La de stå ca 15 minutter.

Kok tagleatelli separat. Når begge er ferdig blander du dette sammen i en kjele, å tilsetter revet parmesan og finstrimlet skinke.

Sammen med en god rødvin og solnedgang, blir det helt perfekt. :smiley:

Redigert av Rastløs (see edit history)

balja mi er fullstendig uten mulighet for å lage mat. Eneste jeg kan tenke meg er rett-i-koppen med kjølevannet, men det blir vel en helle lunken opplevelse tenker jeg.

Forøvrig er jeg pendler og er opptatt av et variert og godt kosthold med minimalt arbeide på hybelen. Regner med alle de deilige oppskriftene under enkelt kan kokkeleres i hop på båt, da med bruk av ett bluss.

- Pølse, bacon og tomatbønner

- Bacon, pølse og tomatbønner ( må ikke, jeg gjentar ikke forveksles med baconpølse )

- Tomatbønner, bacon og pølse

- Tomatbønner, pølse og bacon

Dette er grunnoppskriften, når man blir litt lei kan man variere med

- Bacon, tomatbønner og ekstra pølse

Eller min favoritt

- Pølse, tomatbønner og ekstra bacon ( Nam ! )

Dersom det er en stund siden bunkringen kan man absolutt prøve seg på

- Pølse og bacon uten tomatbønner

Det frarådes på det sterkeste å prøve

- Tomatbønner uten bacon og pølse

Erfaringsmessig har jeg kommet frem til at gode råvarer gir det beste resultat.

- Mydlands festpølse passer helt aldeles utmerket

- Aron mat tørrsaltet bacon er ypperlig

Når det gjelder tomatbønner er Heinz en slager.

( For mer avanserte kokker må jo Bacalao være en slager på ett bluss, har dog litt koketid, men kan kokes hjemme og varmes på skuta )

- anders m.

Selvskutte ryper,rypebryst og hjertet.Stekes hardt og kort.Tilbehør er viltsaus og fløtegratinerte poteter.(toro for enkelhetens skyld),og grønnsaker.Serveres med en god flaske vin eller øl(Dahls selvsagt).

Men det skal vel innrømmes at 99% av maten er pølser,pasta og grillmat.........men ett par ganger lager jeg ett skikkelig gourmetmåltid. :yesnod:

Anbefales :smiley:

Grillet pinnekjøtt ( ferdig kokt )

Servert med lun bønne og linsesalat

Bønnesalat

1 kinesisk hvitløk

1 stor rødløk i terninger

freses i panne med olje ( ikke oliven ) til gyllen

tilsett 1 bx. røde bønner ( skylte )

1 pk. chic erter ( kokte )

1 dl. røde linser

1 dl. gule linser

1 dl. grønne linser

1 buljongterning

ca. 5-6 dl. vann

hvis ønskelig kan en tilsette litt spisskummin, koriander og chili

la småkoke under lokk til linsene er møre.

spe event.med mer vann

Smak til med salt og pepper.

Godt brød hører til.

Hei Knutza, her er oppskriften - mengdene av det enkelte vs. det andre er litt etter smak og behag og hva man haver i skabet. Når jeg vinner 2 mill. i lotto og henter en Paragon 25, Askeladden commuter, Targa 25.1 eller lignende med kokemulighet skal jeg lage bacalao som anvist under.

1. kg. utvannet og rensket klippfisk ( mer, helst ikke mindre etter smak og behag )

1. kg. potet i skiver, gjerne tynne skiver - potet i tomat koker sakte, sakte

1 kg. løk i skiver

Så mye olivenolje som du liker, jeg bruker "1 dæsj ybarra"

1 el. 2 boks hermetisk tomat

1 liten boks tomatpure

1 boks syltet paprika

( noen liker veldig olivensmak på bacalaoen og bruker extra virgin olje, andre tilsetter oliven i skiver - det går helt greit her men jeg liker det ikke )

masse, masse - jeg mener masse hvitløk (hvitløk er en grønnsak, ikke krydder som enkelte forveksler den med )

så mye chili som du tør og liker, jeg bruker ikke mye - typisk 1 medium chili uten frø

brenn av oljen først ( varm til den ryker og avkjøl )

legg alt lagvis i en kjele, varm opp forsiktig og la det hele småkoke minst 1,5 time. En god bacalao har aldri hatt vondt av å stå på plata lengre.

Serveres med kjølig pils og gjerne en akevitt til - er ganske smakfulle greier dette så vin er litt vanskelig å finne. En god fersk loff har aldri skadet ved et ekte bacalao måltid.

lages greit på ett bluss - god apetitt !

ps. dersom dere skulle komme over en stortorsk nå på vinteren er det enkelt å lage sin egen klippfisk gitt at man har en kjølig plass å salte den og en grei plass å henge den opp en 3-4 ukers tid. Mye billigere og utrolig mye bedre enn masse av den "klippfisken" som selges i butikken

pps. vann klippfisken skikkelig ut - det er kanskje mulig å vanne en klippfisk for mye ut men jeg har ikke klart det. Dersom den derimot vannes for lite ut er det bare å kaste bacalaoen - uspiselig - klippfisk er utrolig utrolig salt. Min siste produksjon av klippfisk måtte vannes ut i tre døgn i rennende vann, tro det eller ei. Men det var skikkelig vinterskrei på 10 kg. så det er tykt med fisk på nakkestykkene der.

Grei test er å skjære en liten flik av den midterste fisken der fisken er tykkest - det skal ikke merkes saltsmak - alt annet blir for salt, tro meg!

- anders m.

Under sjøgang foretrekker jeg å lage maten i gassovn. Et ildfast fat i gassovnen reiser ingen steder.

Hakket løk

Hvitløk etter snak og behov

Oppskåret purre

Evt. rosenkål

En boks hermetisk skinke kappet i terninger

Oppskåret champinong

ca. 2 dl. fløte

Alt blandes i et ildfast fat

Dekkes med et godt lag med ost (etter din smak)

Ved land, 2 bluss:

Kok ris på det ene blusset,

Smørkok asparges på den andre.

Når apargesen er ferdig,

lag en Hollandaisesaus (pose)

Ha scampiene oppi Hollandaisesausen ca. 3 minutter.

Nå er risen ferdig.

Velbekomme.

Hundevaktsuppe:

En eller annen suppe på kraftbein med grønnsaker og kjøtt etter smak og behag. Når suppa er ferdig moser jeg den med en stavblender og vamer opp små mengder til å drikke av et krus.

Når noen skal imponeres skikkelig (madammen, kjæresten, svigers eller svigerinnen i sin Vindö 50 uten stekeovn):

La det dufte fersk bakverk over hele havna.

På kvelden lager man en deig av en finere ferdigbrødmelblanding. Former alt til enten rundstykker eller brød (eller hva man nå liker) og hiver det på platen med det samme.

Bakeplaten/langpanna/formen stilles kjølig natten over. Tildekket med større plastpose som holder seg litt i form og ikke ligger ned på deigen.

Neste morgen kan rundstykkene pensles med egg eller melk og stilles i kald ovn. I midten.

Fyr opp stekeovnen på 200 gr. og sett på kaffen.

Ta morgenbadet/sjekk teina under båten/få med deg soloppgangen/se dagen våkne

Etter 25 min. er bakverket ferdig :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...