Jump to content

Over Skagerak


Trinn II

Recommended Posts

Vi planlegger en tur til Gøteborg for å gå Trollhættan og Gøtakanal. I den forbindelse må vi krysse Skagerak fra Arendal. I den forbindelse lurer jeg på hvordan en går frem for om mulig å org. en "konvoi". Seilingsdag er ikke bestemt. Vil det å ta seg en tur på brygga i Arendal og spøre om flere skal den veien være en måte, og eller, vil en posting på dette forum være veien å gå?? Mvh. Trinn II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Skagen ligger jo "midt i leia" på vei til Gøteborg fra Arendal. Om sommeren er det ganske stor trafikk over dit fra Arendal. Ta opp igjen tråden når tiden næmer seg så kan det godt hende en eller annen Arendalitt ihverfall kan slå følge til skagen.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Link to post
Share on other sites

heisann, jeg bor selv i Arendal og har seilt over til Skagen flere ganger, aldri til gjøteborg. men har tenkt å gjøre det, men jeg anbefaler en pitstop i Skagen.

med seilbåt bruker jeg ca 12 timer til skagen og har hørt de regner ca 6 timer over til gøteborg fra skagen med seilbåt.

dersom du har vhf og flåte med deg er jo mange båter i skagerak dersom du skulle trenge hjelp til noe hjelp.

jeg har aldri følgebåt uansett hvor jeg seiler

Skagen er en herlig by....

Redigert av mik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har hørt de regner ca 6 timer over til gøteborg fra skagen med seilbåt.

Skagen er en herlig by....

 

Riktigt Skagen er en fin by. Og paa veien til Goteborg. saa tar du ett pit stop paa Laeso. Du maa gaa mer eller miindre rundt den oya alikevell.

Kjemplass. kritt vite strender og ett behaglig liv. Om osterby eller vesterby er best strides de laerde om. Men personlig saa liker jeg meg i Osterby.

Er vel ogsaa den havnen som er naermest din kurs over til Gotenborg.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Strekningen Arendal - Skagens Rev er ganske så nøyaktig 72 nm. Dybden er ukoplisert hele veien, men når dere kommer til Skagens Rev (se kartskissen under) er det lurt å følge godt med. Her er det enkelte sanddyner som vandrer noe. Har selv gått på en slik sanddyne. Det er ytterst fasinerende å se på spissen av Skagen hvor Skagerakstrømmen møter den Baltiske strømmen.

 

skagensrev.jpg

Link to post
Share on other sites

helt enig med vad roaldbj skriver......grenen strekker sig langt ut !

 

i tillegg skulle jag oxo råda til litt försiktighet hvis man angör nattetid....det er mycket "tung trafikk" der

o dom kommer i allt fra 8-9 knop til langt over 20 knop. o alle skall dom runt "hjörnet" !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Gunga Din, du har sikkert seilt mellom Gøteborg og Skagen flere ganger enn meg. Jeg ser at Trinn II ønsker seg hurtig til Göteborg for å komme seg opp mot Trollhetta. Mitt råd er at det vil være en unødvendig omvei å gå fra Skagen via Læsø. Dersom man skal ha glede av Læsø bør man sette av noen dager, leie sykkel og sykle omkring på øya, bl.a. til Byrum. Mitt råd er å seile direkte fra Skagen til Trubaduren. Hva synes du?

 

skagengteborg.jpg

Link to post
Share on other sites

helt enig....o gå ner til Laesö er en omvei.....

 

O er man på Laesö, bör man definitivt sette av ett par dager....leie sykkler (hvis man ikke har ombord)

Laesö er en stor Öy.....det tar några timer o sykkle runt.

 

nej har man ont om tid så hade jag gått Skagen direkt t Gbg !

 

Skagen däremot bör man ikke 'missa' :smiley:

 

har man en dag til övers skulle jag hellre gått Skagen - Marstrand vilket er lite kortere, o lagt en dag i Marstrand,

därifra kan man sedan gå inomskärs ner til Gbg !

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

du får skaffe dig en riktig båt med pinne Roaldbj......så känner du ikke av Trubadurens våger :wink:

 

på tal om Trubaduren......

 

förr låg der ett fyrskip, "Vinga" her...som ersattes av denne Kasunfyren....fikk givetvis sitt navn av den store

skalden o poeten som tillbringade sina förste år på Vinga.....(Evert Taubes far var den förste fyrvaktmästaren på Vinga)

 

när Trubaduren utrustades med Radiofyr......innan GPS'ens tid.

 

alla radiofyrar hade en morsekod....og Trubaduren hade AT ..vilket kan tyckas vara litt merkligt

fyren hette Trubaduren....då döpte man radiofyren efter konan istellet.....Astrid Taube....

 

litt 'värdelöst vetande' så her på kvällskvisten :lol::smiley:

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...