Jump to content

Motorbelastning, maks /crusing - fart


Lett match

Recommended Posts

Jeg har en seilbåt på ca 5.500 kg med en VolvoPenta MD 2020. (18 HK) Max turtall er oppgitt til 3200 -3600 rpm.

 

En tommlefinger regel er vel at man kan belaste motoren med 80% av maks.

Har noen synspunkter om hvilken belastning denne (eller tilsvarende) motorer kan utsettes for over lengre tid.

 

Og er det ting en da bør overveie:

Hyppige service intervaller

Motorolje

Levetid på motor

Variere turtall

 

Å ja - jeg seiler når det er vind, men i Oslofjorden er ikke alltid forholdene slik at en rekker tilbake en søndag kveld bare med seil oppe.

Link to post
Share on other sites

Har samme motor og cruiser på mellom 2500-3000. I dette området virker det som om motoren trives. Kan selvsagt dra på litt mer, men ser ingen hensikt med det. Lite å hente på fart i forhold til det man utsetter motoren for av slitasje...og ikke minst økt brennstoff forbruk.

 

Min båt veier ca 4000 kg. Med turtallet som nevnt ovenfor, holder jeg en hastighet på et sted mellom 6-7 knop.

Link to post
Share on other sites

Da jeg var sleggemaskinist for ca 100 år siden gikk det meste på intuisjon som sies å ha grunnlag i sanseopplevelser som lukt, hørsel viberasjoner mm. :diving: Det kan faktisk være nytting i dag også. Arbeider motoren lett uten viberasjoner? Hva er egentlig max. turtall for din motor & båt? Dersom det er på 3500 o/min bør vel marsfarten ligge mellom 2500 og 3000 skulle jeg tro. Kanskje står det noe i bågen også?'

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder service intervall, står det litt å lese om dette i håndboken. Det meste kan du gjøre selv ganske enkelt.

 

Jeg skifter olje en gang pr sesong - om høsten.

 

Drivstoff filtre skal nok iht. boken skiftes hvert år, jeg mener det holder med 2. hvert. Det samme intervallet for impeller.

 

Kjølvæske skifter jeg litt hvert år. D.v.s. at jeg tømmer ekspansjonstanken og fyller opp med ny 50%. Da har jeg vel skiftet ut bortimot halvparten (?). Over tid skiftes da væsken ut jevnlig på en enkel og grei måte.

 

Så gjelder det å etterstramme drivremmen, rengjøre luftfilteret, rense sjøvannsfilteret ....sånn jevnlig.

Link to post
Share on other sites

MD2020 har jeg i min Dufour 34.

Max turtall i boka sier 3200-3600 , min båt maxer på 3600 i følge turteller , jeg kjører på rundt 3000.

Ifølge boka skal marsjturtall settes 3-500omr under max turtall.

 

Kan ikke tenke meg at det skulle være noen unormale belastninger på motoren ved normal bruk sålenge du ikke kjører den på høyere turtall enn anbefalt hele tiden

Link to post
Share on other sites

Om en ser på produktdatabladet for denne motoren så tar en ut 11 hk ved 3000 o/min noe som vel er så vidt over 50% av maks.... kan ikke se for meg at dette skulle være noe dramatisk høyt effektuttak... Ved 3200 er det 13hk og ved 2800 er det 9hk...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ser på vel på samme diagram formoder jeg, men en må bruke propellakseleffektkurven som er den stiplede linjen og ikke motoreffektkurven når en ser på hva en tar ut av motoren ombord i båten.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er dette den 35 Matchen som ble levert med heftig seil/utstyr. Som Lunde/Elvstrøm hadde litt som visningsbåt. Jeg mener den het Lett Match.

Det stemmer, jeg kjøpte den i fjor sommer, riktignok ikke med alle seilene.

I mye motsjø kunne den ha hatt større motor, men da seiler en jo som regel. Så motoren er grei, men på lenger "transport etapper" blir det å komme frem noen ganger viktigere en turen og da ønsker en "Full speed ahead."

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...