Jump to content

VHF og jordingsplate?


bjoris

Recommended Posts

Dette har muligens vært oppe i en av de flere VHF-debatten som har gått nylig, men jeg klarte ikke i farten å finne noe om det.

 

Jeg har til nå planlagt å montere VHF-antenne selv. Det koster kr. 7.000 å få det levert fra fabrikk noe jeg syns er for dyrt. Fabrikkmontert løsning har jordingsplate. Snakker vi da om egen plate montert gjennom skroget eller er det bare tilkoblet jordingsplaten som også landstrøm er koble til? Antar landstrøm er koblet til jordingsplate, er ikke det et krav?

 

Leverandøren sier at det er vanskelig å trekke kabelen med masten stående på båten så jeg lurer jo på om jeg skal bite i det sure eplet og bare etterbestille (fortsatt mulig, men snart går fristen ut)

 

Men jeg klarer ikke å fri meg fra at nesten en netto ukeslønn er mye for denne fordømte antennen, spesielt siden jeg så for meg å gjøre dette samtidig med montering av TV-antenne... Sistnevnt står det ikke pris for i prislisten, men jeg kan få det levert av en underleverandør. Antakelig blir dette totalt gått over 10.000 så jeg hadde tenkt å spare meg noe kroner altså... Vel, innser vel at jeg ber om litt trøbbel her, det er jo ikke så veldig lett å jobbe fra riggstol...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

hej Bjoris

 

du behöver ingen jordningsplate til VHF'n......det funkar utmärkt utan !

(det er SSB-radior som krever dette!)

 

sen skall du ikke göra detta VHF/TV-antenn fra riggstol....plocka ned riggen istellet det er 10 ggr enklare

det er ett 'typiskt' vinterjobb för dig neste år.

 

ta hem båten o gör sådant i lugn o ro !

 

du kan rigga en nödantenn ifall du skulle behöva vhf'n

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg har til nå planlagt å montere VHF-antenne selv. Det koster kr. 7.000 å få det levert fra fabrikk noe jeg syns er for dyrt. Fabrikkmontert løsning har jordingsplate. Snakker vi da om egen plate montert gjennom skroget eller er det bare tilkoblet jordingsplaten som også landstrøm er koble til? Antar landstrøm er koblet til jordingsplate, er ikke det et krav?

 

Er antenna ei halvbølgeantenne, trenger den ikke jordplan.

 

Leverandøren sier at det er vanskelig å trekke kabelen med masten stående på båten så jeg lurer jo på om jeg skal bite i det sure eplet og bare etterbestille (fortsatt mulig, men snart går fristen ut)

 

Antenna bør jo monteres i mastetoppen, og det er et poeng at koakskabelen går inni og ned til VHFen. Jeg har en skjøt i kabelen under dekk, og da kan den korte delen som sitter i VHFen eventuelt koples til en nødantenne dersom masta skulle gå over bord.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Det litt for dumt å kjøpe båt til nesten 1 mill og ikke ha skikkelig VHF antenne på hjemturen. Jeg har gitt høye løfter overfor mannskap og deres bedre halvdeler om at det ikke skal tas unødvendig risiko.

 

Nå tror jeg nok det er lett å få montert denne antennen hvis jeg vil. Underleverandøren der ned har kraner og mannskap som går fulltid på montering av utstyr på Hansen, men de har ikke lov til å gjøre dette siden verftet tilbyr det (de skal ikke trø hverandre på føttene, greit nok)... Men det lar seg nok ordne om antennen ikke er på plass og båten er levert, det blir nok ikke så billig, men de kan jo ikke ta 7 lapper for å montere antenne og trekke kabelen... hvis det lar seg gjøre med masten på da... Vi har flere dager på oss før mannskapet kommer så vi får først se litt på det selv og så evt søke hjelp... Greit å vite at det ikke er nødvendig med jordingsplate iallefall...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

hej Bjoris

 

 

sen skall du ikke göra detta VHF/TV-antenn fra riggstol....plocka ned riggen istellet det er 10 ggr enklare

det er ett 'typiskt' vinterjobb för dig neste år.

 

ta hem båten o gör sådant i lugn o ro !

 

du kan rigga en nödantenn ifall du skulle behöva vhf'n

 

Hvis monterer nå, smekk en ¨VHF antenne på pulpit. Husk og sjekk alle koblinger nøye. Normalt bør det måles da VHF har 25 w ut. Ellers kan trinnet gå på VHF.

Ha en håndholdt(Gungas fav ICOM) rundt halsen eller i lomma.

 

Jeg bruker begge deler, men selvfølgelig med antenne til topps. Kabel er alfa omega. FOr mange monterer med "høytaps-kabel". Nød ant. er kjekt å ha på pulpit

uansett. Spes hvis rigghavari skulle forekomme.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

På de fleste båtene er jo batteriets negative side koplet til motor og helgjern. Normalt gir dette god nok jord for alle typer av vhf antenner. Et annet lite tips De fleste VHF'er er levert med en poverkabel med pluss og minus kabel. I tillegg er det gjerne en jordskrue bak på apparatet. Denne bør trekkes som en separat ledning til batteriet. Da vil antennen få batterijord selv om du får spenningsfall i minuskabelen til VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips, jeg forstår at mange bare ville valgt det fra leverandør. Jeg har valgt å gjøre noen få ting selv som jeg syns jeg sparer mye penger på. Mulig dette med antenne burde vært del av det jeg kjøpt av fabrikken, men Nelson sier at jeg vil få den hjelpen jeg trenger om jeg ikke får det til selv. Skal sjekke om jeg ikke kan lure til at underleverandøren trekker VHF kabel samtidig som de trekker antenne kabel når masta ligger nede...

 

Jeg skylder å nevne at vi har flere dager der nede og har dermed ganske god tid til å fikle med disse tingene, dessuten er min far med og vi har vel til gode å ikke få til noe sammen, bare vi får litt tid på oss...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...