Kjappen Startet 7.Januar.2008 Del på Facebook Startet 7.Januar.2008 Er det noen der ute som har gjort dette? Har et par spørsmål. Har en Beetle 2004 med 1,7 Mercruiser Diesel. Har tenkt, grublet og kommet frem til at med vår bruk av båten så kan dette være et alternativ. Det er stort sett i sommermånedene den blir brukt, og av og til i kveldingen når en kjører kan det bli litt kjølig. Og så er det den duggen da. Isoterm Defroster Jeg ser for meg å montere den i motorrommet og trekke følgende rør fra de 4 uttakene; 1 rør på styrbord side frem til benplass førerplass med forgrening frem til kabin. 1 rør på styrbord side frem til frontrute førerplass. 1 rør på babord side frem til benplass passasjerplass med forgrening frem til kabin. 1 rør på babord side frem til frontrute passasjerplass. Alle med lukkbare utblåsningsdyser, vridbare ved frontrute. -Noen som vet om hvor en kan få fatt i HVITE utblåsningsdyser? -Trenger jeg eget friskluftinntak for defrosteren? Eller holder det å ta luft fra motorrommet. -Er det noenlunde greitt å trekke disse rørene? Litt vanskelig å se på tegningene om det er plass. -Hvor er det best å koble seg på kjølesystemet på motoren? -Er det noe spesielt en bør passe på? -Er defroster bare "fjas"? Har hørt både lovprising og utskjelling. Oppgitt varmeeffekt 10Kw ved 80 grader på kjølevann, og det høres imponerende nok ut(?) Et par spørsmål ble til mange før jeg ble ferdig. Takker for alle innspill !!! Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Har du spurt hos Askeladden da? Har sett de har montert varmer i noen av de største. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Kan anbefale denne varmeren. Hadde den i en Nidelv 750 Sport og den funket bra - varmer som bare tusan. UTFORDRINGEN er å få trekt rørene dit du vil ha de. Jeg ville begynt med å planlegge disse, og vil vel si det såpass sterkt at hvis du ikke får til skikkelige defrosterdyser så er det liten vits i hele prosjektet. Du må nok belage deg på å krype rundt i båten og demontere noen paneler osv. Av og til kan "naturlige" hulrom brukes som rørforlenger når det ikke er mulig å trekke rør. Husk å planlegge for å "fore" varmeren med uteluft - hvis ikke dogger det som ville f. Sikkert noen her som har denne motoren som kan svare mhp. tilkopling. Husk å montere kraner slik at du kan stenge sløyfa ved behov, f.eks lekkasje. www.seatronic.no har i alle fall rør/dyser til varmere, men om de har hvite vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Du får hvite fra Seatronic i Moss - jeg fikk i alle fall det. Varmeren er kjempekraftig. Alternativt kan du vurdere en EBER 412WA som gir 4 kW og har mindre fysiske mål. Denne er også svært god. Hos oss varmer den opp akterdekket. Sitér dette innlegget Link to post
Kjappen Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Takker og bukker for innspill!! Selvfølgelig .... ...ringte Askeladden idag... De henviser alt til forhandlerne.... Ringer Wave Båt og Fritid i morgen... Hørt at de regner seg 10-12000 for jobben. Så da tar det nok noen timer, men hva skal en ellers bruke vinteren til ... Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 9.Januar.2008 Del på Facebook Svart 9.Januar.2008 Materialkostnadene til ettermontering av vannvarmer hos deg vil jeg anta beløper seg til ca 4000 kroner. Det er arbeidstiden som er kostbar ved denne monteringen. Så sant du har mulighet anbefaler jeg deg å få kontakt med noen i båthavna som kan hjelpe deg. Dersom du legger ut bilder av båten din og monteringssteder vil du få mye bistand her på BP. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 1.Mars.2008 Del på Facebook Svart 1.Mars.2008 Artig å finne denne tråden, da jeg er i gang med ett nesten tilsvarende prosjekt. Jeg har en samme båt med samme motor (Beetle/1.7d) og skal montere Webasto AirTop 3500 (evt. den nye EVO 3900). Jeg har omtrent samme planer som deg vedr. rør, men jeg hadde ikke planer om å ha uttak på vindskjermen på barbor side, kun styrbord. Når det dugger er et der det haster, og når båten forøvrig er varmet opp går jeg ut fra at det også er duggfritt på den siden. Ellers tenker jeg å ha uttak på begge sider ved beina, 1 uttak i kabinen, antagelig på barbor side siden der er mindre graps i veggen fra før, samt ett uttak bak i cockpiten ved bordet. Siden jeg planlegger Webasto kan jeg ikke ha muilghet for å lukke alle. Det skal ikke være mulig å lukke alle uttakene pga overoppheting av varmeren. Jeg trenger også noen tips fra menigheten, så jeg håper det er ok at jeg "plager" tråden din litt..:-) * Det ser ut for at det er vrient å komme til tanken i denne båten. Er det ett alternativ å koble seg til ifbm vannutskilleren som er montert i motorrommet, eller må jeg inn på tanken med dieseltilkoblingen? * Er det noen her som har varmer i en Beetle (Askeladden leverer det som ekstrautstyr) som kan tipse meg om hvor friskluft inntak, innsug til forbrenning, og eksos er montert i skroget? Kjappen; hvor langt er du kommet i monteringen din da? Har du fått trukket rørene og slikt? Jeg har sett litt på det og det ser enkelt ut å få de frem. På hver side i motorrommet kommer du til i "mellomskroget", og der kan du egentlig se hele veien frem til den veggen på hver side i kabinen. Så er det en mann i hver ende skulle det være en smal sak å få gjennom rørene. Eneste jeg er usikker på vedr. din plan er om du kommer til oppe ved vindskjermen på barbor side. Der ror jeg det blir trangt å komme til...? Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Kjappen Svart 4.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Hyggelig at det er andre som "er i samme båt" ;-) Desverre har det blitt andre "land"-prosjekter så langt denne vinteren. Men jeg har fått sjekket litt mer rundt montering. Og tror det blir enklere enn jeg først fryktet. Ref rommene i "mellomskroget". Det kan nok bli litt trangt på babord side, så vi får se. Førerplassen er viktigst. Har sjekket med gutta på Maritim, og den små defrosteren, EBER 412WA, har ikke slangestuss for tilførsel av friskluft, og da bør en visst ikke montere den i motorrommet.(Diesellukt?) Har sett en, lå på finn.no, som hadde montert en Wallas i motorrommet. Han hadde festet den på motorromsiden av oppbevaringsrommet bak på styrbord side. Vet ikke hvor han tok friskluft fra, men kanskje det kan være en idé å hente luft fra dette oppbevaringrommet? Men den vil kanskje trekke eksos fra motoren hvis båten ligger i ro(?). Båten min skal på sjøen igjen og til forhandler i neste uke, skifte ut teak (reklamasjon), da kan jeg sjekke litt med gutta der hvor og hvordan ifb monteringssted, eksos og friskluft. Kan gi en lyd da. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Da er jeg midt i monteringen i min båt. Har ikke fått selve varmeren enda, men har lagt alle luftrørene. Det er uproblematisk å få plass til rørene inne i veggene i denne båten. Jeg har 2 uttak på barbord side, ett helt bak hvor man setter opp bordet, og ett ved beina på passasjer setet. På styrbord har jeg ett ved førerbeina, ett opp til vindskjermen, og ett inn i kabinen. Jeg har 90mm rør/uttak på alt bortsett fra opp til vindskjermen og inn i kabinen hvor jeg har brukt 60mm rør/uttak. Det var lett å komme opp til vindskjermen på styrbord. Skru ut den store platen med alle instrumentene på så kommer du flott til på den siden. Jeg brukte en dremel med 90 graders vinkel og fres på for å lage hullet uten å ødelegge vinduet i vindskjermen. På barbord side er det ett hav av plass inne i veggen, mens på styrbord var det litt verre. Der måtte jeg skru ut høyttaleren ved førersetet, og ett lokk inne i pentry skapet for å komme til å trekke rørene videre. Men med tilgang på de 2 stedene underveis var det ikke noe problem. Jeg har trukket rørene gjennom FRA kabinen og bakover på begge sider. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor i motorommet jeg skal montere selve varmeren enda. Det må jeg ta endelig stilling til når den kommer. Det er fristende å montere den på innsiden av akterspeilet like bak en av oljedemperne til lokket til motorommet. Der er det greit med plass og da ville den være helt ute av veien for annet nedi der. Jeg venter på den nye Webasto EVO 3900 som er en "ny" utgave av 3500'en. Denne har trinnløs regulering av effekten, egen vribryter for termostat og viftehastighet, innstiling for kun ventilasjon, og egen av/på bryter. Dermed skal denne også kunne brukes sammen med Telestart fjernkontrollene til Webasto. Ikke at det er så viktig å slå den på fra bilen, men da kan jeg feks aktivere den "fra sengen" om morningen i stedet for at den trenger å gå hele natten. Om det er interessant kan jeg poste bilder og annen relevant info etterhvert som det skrider frem.... Redigert 24.Mars.2008 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
AndersH Svart 24.Mars.2008 Del på Facebook Svart 24.Mars.2008 (redigert) Dobbelposting... Redigert 24.Mars.2008 av AndersH (see edit history) Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Halvor Svart 27.Mars.2008 Del på Facebook Svart 27.Mars.2008 Er det noen der ute som har gjort dette? Har et par spørsmål. Har en Beetle 2004 med 1,7 Mercruiser Diesel. Har tenkt, grublet og kommet frem til at med vår bruk av båten så kan dette være et alternativ. Det er stort sett i sommermånedene den blir brukt, og av og til i kveldingen når en kjører kan det bli litt kjølig. Og så er det den duggen da. Isoterm Defroster Jeg ser for meg å montere den i motorrommet og trekke følgende rør fra de 4 uttakene; 1 rør på styrbord side frem til benplass førerplass med forgrening frem til kabin. 1 rør på styrbord side frem til frontrute førerplass. 1 rør på babord side frem til benplass passasjerplass med forgrening frem til kabin. 1 rør på babord side frem til frontrute passasjerplass. Alle med lukkbare utblåsningsdyser, vridbare ved frontrute. -Noen som vet om hvor en kan få fatt i HVITE utblåsningsdyser? -Trenger jeg eget friskluftinntak for defrosteren? Eller holder det å ta luft fra motorrommet. -Er det noenlunde greitt å trekke disse rørene? Litt vanskelig å se på tegningene om det er plass. -Hvor er det best å koble seg på kjølesystemet på motoren? -Er det noe spesielt en bør passe på? -Er defroster bare "fjas"? Har hørt både lovprising og utskjelling. Oppgitt varmeeffekt 10Kw ved 80 grader på kjølevann, og det høres imponerende nok ut(?) Et par spørsmål ble til mange før jeg ble ferdig. Takker for alle innspill !!! Hei! Har akkurat montert en defroster på 10 KW. Skjønner ikke helt det med alle de wattene, men blåser kraftig gjør det! Sjøsatte for en uke siden og med 3 grader i vannet, var det litt problematisk å få motoren varm nok med påfølgende lav effekt ut. Har bestilt alt tilleggsutstyr hos NORPART på Lørenskog. De er billigere enn båtutstyrsbutikker, samt at de kan svare på en del faglige spørsmål. Hyggelige folk der. Tror jeg skal isolere vannslangene, da jeg mister en del varme på vegen fra motor til varmtvannsbereder, til defroster og tilbake til motor. Jeg gjorde imidlertid en tabbe da jeg tok ut hull til dysene. Jeg har dyser med kobblingsstuss på 55 mm. På dysene står det slangetilkobling 55 mm. Jeg tok da hull på 59 mm, men da jeg fikk dysene, oppdaget jeg at de har en utviding øverst, og korrekt mål til hulltaging er 76 mm. Deretter er det en krans som dekker hullet. Fikk en utfordring der med å utvide hullet fra 55 mm til 76 mm i 4 mm stål. Anbefalles ikke!!!!!!! Kan ikke nok til å svare på dette med lufttillgang. Lykke til! Halvor Sitér dette innlegget Link to post
h2o Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Hvordan har det gått med disse prosjektene, noen som har montert varmeren ferdig? Vurderer å montere selv, og er interessert i hvordan dette fungerte. Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Brukte varmeren min hele sesongen i fjor. Satte båten på sjøen litt tidlig og hadde ca. 0 grader da jeg testet den første gangen. Etter 15 minutter var det ned til t-skjorte. Ingen problem å holde temperaturen inne i båten fordi om jeg gikk i marsjfart og det blåser litt inn rundt kantene på kalesjen. Har også hatt stor glede av den fordi om vi kjører med all kalesje av. Setter den da til å blåse på bena på hver side og det varmer utrolig godt! Er TOPP fornøyd med løsningen!! Detaljer: Askeladden Beetle med Merc 1.7D Webasto AirTOP EVO 3900 med det nye kontrollpanelet 1 stk 90mm uttak bak på venstre side 1 stk 90mm uttak på hver side bak vindkjermen, ved bena. Det på høyre side kan ikke stenges. Minst 1 stk 90mm uttak skal ikke kunne stenges. 1 stk 60mm opp mot selve vindskjermen på høyre side. 1 stk 60mm uttak inn i cabinen. Innsug friskluft bak Askeladden logoen på hekken. Ville kanskje valgt å gjøre det annerledes om jeg gjorde det på nytt i dag. Det trekker inn litt eksos når motoren er kald. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
h2o Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Fungerer dette bra som defroster også, slik at du får fri sikt også på litt regntunge dager? Sitér dette innlegget Link to post
AndersH Svart 22.Februar.2009 Del på Facebook Svart 22.Februar.2009 Du vet - bare å få noen grader varmere temp inni båten hjelper. Jeg har aldri hatt duggproblemer etter at jeg monterte denne. Det er egentlig sjelden jeg bevisst har åpnet defroster uttaket, men de gangene har de fungert svært effektivt. Det er ett lite uttak med slike skrå "finner" som jeg kan peke mot glasset. Sitér dette innlegget AndersH Klavenes 1375 (selvbyggerbåt) Link to post
Thompalompa Svart 9.Mars.2009 Del på Facebook Svart 9.Mars.2009 Hej! Jag har en Beetle med Mercruiser 4.3L. Jag hade tänkt att installera en värmare i båten, men eftersom jag inte kan/får placera den i motorutrymmet undrar jag om ni har några tips på vart man kan sätta den? Jag hörde av en återförsäljare att man skulle kunna placera den bakom kylskåpet. Kan det vara en bra lösning? Mvh Thomas Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.