Jump to content

Prinsesse Ragnhild, I ny rute


Hilmar 2

Recommended Posts

Synes egentlig ikke denne danskebåten hadde noe vågen å gjøre. Den er jo ikke akkurat pen. Bedre og slippe turistskipene til.

Men det blir vel laget ny terminal i Tananger som Fjordline kansje vil ta i bruk? Synes jeg har hørt noe om det.

 

Men de fleste klarer vel og kjøre til Eigerøy/Egerund eller ta toget ned om de skal til Danmark?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post

Synes egentlig at det er best med trafikk i Vågen enn at det bare blir masse terror-gjerder og en og annen cruisebåt. Men det er riktig at det bygges ny terminal i Risavika hvor utenriksfarten skal håndteres fra.

 

Vågen, ihvertfall den ytterste delen, er jo ikke en "perle" som tar skade av litt rutetrafikk.

Link to post
Hei, fortell om denne motordunkingen. Jeg kan ikke huske dette fra tiden hun gikk fra Stavanger.

Prinsesse Ragnhild har en ganske så karakteristisk rumlende lyd. Man kan gjerne høre rumlingen lenge før man ser den. Er man selv i båt som ligger stille, så merker man det veldig tydelig.

 

Skulle denne lyden gjengis på hjemmekinoanlegget, så hadde det vært subwooferen som hadde blitt tildelt den oppgaven.

 

Dette merkes først når den nærmer seg marsfart

Link to post

Kjempeflott at Prinsesse Ragnhild erstatter Color Festival. Sistnevnte må være Nord-Europas mest støyende passasjerferger, med en "overlyd" fra aggregatene som intet vindu eller ørepropp kan holde ute. Har bodd i nærheten av fergeleiet på Hjortnes de siste sju åra. Og Festival har vært en pest og en plage. Hadde ikke trodd vi skulle bli kvitt lyden før det eventuelt kom et påbud om strømtilførsel fra land. Prinsesse Ragnhild er en gammel traver vi kjenner fra før og lever godt med.

 

Fakta om skipet:

M/S Prinsesse Ragnhild gikk i Color Lines linje fra Oslo til Kiel i Tyskland fra skipet ble bygget i 1981 til desember 2004, og har fra april 2005 til desember 2007 seilt på ruten Bergen/Stavanger-Hirtshals. M/S Prinsesse Ragnhild har siden byggingen i 1981 gjennomgått to større oppgraderinger. I 1992 ble skipet forlenget med 35 meter, og senest i 2003 oppgraderte Color Line skipet for 60 mill. NOK. M/S Prinsesse Ragnhild er i dag et av verdens største skip i sin klasse.

Link to post
Hvorfor det? For å la forsikringsbetalerene ta regningen for dårlig vedlikehold og HMS systemer?

nu må ni sanse er litt........ :smiley:

 

har snakket med brannmen(RITS-styrken) som kom ombord.....

 

dom berömmte besettningen noe voldsamt.........det var få båter som hade så god ordning som Pr R. !

 

besettningen fikk mye skryt!

S/Y Gunga Din

Link to post
nejda missförstod ikke dig Stålmarken........

 

tror även Anonym överdrev litt..... :smiley:

Velger å tro det jeg og, ingen gidder og betale for andres sløvhet og feil, selv om det er andre mekanismer som regulerer premiene til disse selskapene , så er det tilsutt "kunden som betaler".

Jobber i det daglige med tilsyn på brannsikkerhetsområdet så jeg kjenner

litt til hvordan det står til. Må legge til at jeg har ingen kjenskap til at nevnte selskap har noen avvik på nevnte områder.

Link to post
Som det ble sagt.

Man skulle bare latt båten brenne opp den gangen i 1999, det hadde vært det beste!

 

 

Hvorfor skulle man det? kameraten til en kollega av meg var på jobb om bord den gangen i 1999 da ferga brant.

 

Synes forøvrig at denne ferga ikke er så gal jeg, vi har reist flere ganger med den da vi har vært på biltur til Europa og må si at det er en riktig fin båt :yesnod: .

 

Mener også å ha sett den i Kristiansand noen ganger.

Link to post

M/S "Prinsesse Ragnhild" er jo en klassisk Kiel-ferge med likeså klassisk navn.

 

Før i tiden var jo Oslofjorden full av kongeligheter: "Kronprins Harald", "Kronprins Olav", "Prinsesse Margrethe", "Kong Olav V", "Dana Regina". Idag kan vi kanskje også jukseregne med "Stena Saga!", som opprinnelig het "Silvia Regina" da den gikk for Silja Line over Østersjøen. Hun er vel å regne som halvt kongelig, kanskje?

 

De (få) gangene jeg har vært passasjer ombord i "Prinsesse Ragnhild", har jeg hatt godt inntrykk og hyggelig tur.

 

Husker ikke om jeg har fått prøvd hardt vær. Er det noen som har erfaring med henne som sjøbåt, god eller dårlig?

 

Ellers diskuterer jo de fergefrelste så tastene spruter på www.landgangen.se.

 

Hilsen Gompe

Redigert av Gompe (see edit history)

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
La oss håpe brannvesenet langs oslofjorden er tilført tilstrekkelige midler..

Det har vel vært 4 branner media har fått vite om i denne båten siden 1999, og et par de ikke har fått vite om..

 

Som det ble sagt.

Man skulle bare latt båten brenne opp den gangen i 1999, det hadde vært det beste!

Mener du dette du skriver eller er du ute etter å kjekke deg?

:headbang:

Link to post

Har vært på tur med henne i skikkelig ruskevær ut i fra Danmark mot Bergen.

 

Underveis fikk vi motorstans og lå ca 1 time opp mot været. De fikk til slutt i gang maskinene, Hadde da lugar på 8 dekk litt forut. Trodde hele båten skulle riste i stykker, sov ikke noe særlig en natten. 14 dager senere fikk den seilingsforbud av skipskontrollen pga. diverse motorproblemer. Er litt skeptisk til hvordan forholdene er i maskinrom osv. Den har jo hatt endel problemer opp i gjennom.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...