bjoris Startet 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 8.Januar.2008 (redigert) Vi tar fly til Berlin i forbindelse med henting av båten. Droppet bil, det ble dyrt og mange logistikk utfordringer rundt. Dermed er det duket for blant annet kjøp av flåte og nødpeilesender kontra lån. Det er en butikk ved verftet (Wendel & Rados), men den har rykte på seg for å være ganske så dyr... Nelson har tipset om en rimeligere skipshandler i Sassniz, på Rugen. Tar gjerne i mot andre tips. F.eks i Berlin der vi lander. Men om vi må kjøre litt så er det jo ok hvis det er noen større lapper å spare... Det jeg pt har på listen som skal/bør kjøpes: Flåte for 6 personer Nødpeilesender Div sikkerhetsliner Redningsliner Kikkert Radarreflektor for akterstag Papirkart til Norge (kjøpes nok på forhånd) Medisinskrin Div havnebøker (kjøpes nok på forhånd) Div fortøyningsutstyr Drivanker, Anker, Div lommelykter og lyskaster Her kommer det til å gå kroner så får jeg alt 10% billigere f.eks er det mange penger å spare... Redigert 8.Januar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
roaldbj Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Jeg tror det er lurt å sammenligne endel priser i Tyskland både med priser i Norge som eksempelvis Seatronic og andre, samt med netthandel fra USA. Jeg har valset endel omkring i tyske båtforretninger opp gjennom årene, og jeg synes prisene er stive. Jeg har enda til gode å finne den "billige" båtforetning i Tyskland. Dersom du leverer handlelista di til en norsk forhandler kan det være at du får en "pakkepris" som matcher tyske priser og mer enn det. Anbefaler også at du er nøye med kvitteringer slik at alt går i orden i forhold til tollbestemmelser. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 8.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 (redigert) Har også dette inntrykket, men håpte det var jeg som ikke visste om de riktige plassene. Noe MÅ kjøpes i Tyskland, flåte pga gassen og anker og slikt blir jo veldig kostbart mtp at det er tungt. Overvekt på fly var også kostbart, plotter har jeg kjøpt i USA og VHF skal også bestilles har jeg tenkt derfra. Kanskje også nødpeilesender, men har ikke hatt tid til å studere, disse er vel ikke så tunge og kan vel tas med på fly? Er klar over at orden i papriene er viktig, men har ikke pt oversikt over hva som skal til for å kjøpe tax-free. Antar du må betale mva på alt og få refund? Nelson har sagt at leverandøren der nede ikke har refund, men det finner jeg rart så mange som handler der og så seiler ut av landet, det må jo være 80% av omsetningen deres. Alle prisene er oppgitt ex mva, men jeg går som sagt ut fra at en må betale tysk mva og så få refundert... Redigert 8.Januar.2008 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 (redigert) Send nedover en forespørsel til en del butikker event med leveringsadr fabrikken MRK Hanse 350 Hinxxxxxxxxxx. Alt ligger klappet og klart til du kommer ned. Flyfrakt inntil 100 kg i ikke alfor stor forpakning er ikke så kostbart. Redigert 8.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
baatsman Svart 8.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2008 Husk å legg til impeller, reim, drivstoff-filtre. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 9.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Husk å legg til impeller, reim, drivstoff-filtre. Det har jeg ikke skrevet opp, nei, men har det i tankene. Det finnes et slikt "kit" til 120 Euro som jeg har tenkt å kjøpe. Jeg syns faktisk dette var veldig rimelig. 120 Euro for alt dette kan vel ikke være ille? Tar nok med mer olje slik at vi har til et helt bytte om alt skulle renne ut... • oil filter 12,00 € • diesel filter 7,00 € • diesel preliminary filter 8,00 € • seal for diesel filter 3,00 € • impeller 21,00 € • seal for impeller 5,50 € • v-belt for alternator 17,50 € • v-belt for water pump 17,50 € • SD20 - ring anode 24,50 € • SD20 - anode 7,00 € • engine oil 15W40 - 1 litre 9,00 € Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Suzuki Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 (redigert) X Redigert 9.Januar.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mulligan Svart 9.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2008 Jeg handler litt hos SVB i Bremen. De tar € 8 for å sende til Nordjylland. Så frakt innen D skulle bli mindre. Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Du bør i alle fall ta kontakt med butikken på forhånd og bestille eller forsikre deg om at de har varene du ønsker.. I fjor kjørte vi bil til båtmessa i Dusseldorf og samlet kataloger og navn på båtutstyrsbutikker vi ville besøke på veien hjem. Med det antall båter som finnes f.eks i Hamburgområdet trodde vi at det ville finnes store flotte butikker med kjempeutvalg, men bortsett fra A.W Niemayer i Hamburg og SVB nær Bremen ble vi skuffet. De fleste butikkene var svært små og med fint lite utvalg når vi besøkte dem, selv om katalogene var store og omfangsrike. Veldig mye av omsetningen skjer tydeligvis som postordre der varene aldri passerer butikken. At man så "kan skaffe det meste innen en dag eller to" er liten trøst når du står der.. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Du bør i alle fall ta kontakt med butikken på forhånd og bestille eller forsikre deg om at de har varene du ønsker..I fjor kjørte vi bil til båtmessa i Dusseldorf og samlet kataloger og navn på båtutstyrsbutikker vi ville besøke på veien hjem. Med det antall båter som finnes f.eks i Hamburgområdet trodde vi at det ville finnes store flotte butikker med kjempeutvalg, men bortsett fra A.W Niemayer i Hamburg og SVB nær Bremen ble vi skuffet. De fleste butikkene var svært små og med fint lite utvalg når vi besøkte dem, selv om katalogene var store og omfangsrike. Veldig mye av omsetningen skjer tydeligvis som postordre der varene aldri passerer butikken. At man så "kan skaffe det meste innen en dag eller to" er liten trøst når du står der.. Bra tips, ville også trodd det fantes digre butikker i Tyskland... Hmm. Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
roaldbj Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 På grunnlag av (en noe gammel) oversikt som viser at Norge og Sverige har 6 personer per fritidsbåt, Finnland har 7. USA har 16, Holland har 40, Danmark har 125, Tyskland har 150, Japan har 500 og Belgia har 1000 personer per fritidsbåt, er det kanskje ikke så rart at norske og svenske båtutstyrsforetninger har noe bredere utvalg enn hva man eksempelvis finner i Tyskland. Selv i endel tyske havner som Kiel, Flensburg, Maasholm og langs Kielerkanalen synes jeg at utvalget er lite. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Tyskland 83 mill / 150 Norge 4,5 mill / 6 Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
bjoris Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 På grunnlag av (en noe gammel) oversikt som viser at Norge og Sverige har 6 personer per fritidsbåt, Finnland har 7. USA har 16, Holland har 40, Danmark har 125, Tyskland har 150, Japan har 500 og Belgia har 1000 personer per fritidsbåt, er det kanskje ikke så rart at norske og svenske båtutstyrsforetninger har noe bredere utvalg enn hva man eksempelvis finner i Tyskland. Selv i endel tyske havner som Kiel, Flensburg, Maasholm og langs Kielerkanalen synes jeg at utvalget er lite. Er det bedre å ta turen til Danmark/Polen da? Vi har god tid og leiebil... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
baatsman Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 http://www.hjertmans.se/ Hva med å se litt i denne. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
bjoris Svart 10.Januar.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Jeg har sett litt på flåte. Plastimo, 6 personer i bag: Seatronic; NOK 14.950,- Hjertmans;SEK 15.700,-, NOK ca 12.800,- SVB: EURO, 1299 *7,9, NOK 10.262,- Ser ut til at denne Tyske butikken kan være verd å se nærmere på og evt få herligheten levert til verftet... Takk for tips sålangt, tar gjerne mot flere... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Mulligan Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 Du har Busse i Kiel. Noterte meg at Ray S1 for rorkult nå er nede i 8300.- hos SVB. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 det ligger en båtutstyrsbutikk i Kiel der Stena förtöjer....men husker ikke navnet! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Athene Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 det ligger en båtutstyrsbutikk i Kiel der Stena förtöjer....men husker ikke navnet! Jeg har bare funnet en i gangavstand fra fergene: Vet ikke helt hvor Stena legger til, men A.W Niemayer har en butikk omtrent rett "over bukta" for der Color Line legger til. Følger du veien langs vannet ligger den i den første raden av butikker. Adressen er Wall 42. Det er ikke en så veldig stor butikk og jeg tror ikke de har så mange % av varene i katalogen i hyllene, men det er en god unnskyldning for å slippe å shoppe med rederinnen.. Sitér dette innlegget Link to post
Uffe Svart 10.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2008 http://www.gruendl.de/ Ligger lige nord for Hamborg. Stor butik med et godt udvalg og også til gode priser. Vi købte vores Saga her. En rigtig god handel sammenlignet med priserne i Skandinavien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.