Jump to content

Hell i uhell!!

Sabeltann

Recommended Posts

Hei, en liten historie ifra tirsdags kvelden.

Var nede i mørebasen tirsdag kveld kl 1800 og startet opp perkinsen. Gjør det med jevne mellomrom nå på vinteren. Da jeg skulle gå kunne jeg høre noe som sildret nede i bunnen. Åpnet bakre motorroms luke og ser rett ned i mange liter sjøvann. ifra sjøvannsintaket står spruten ut av kranen. PANIKK.....  :cryin:Hiver av meg jakka, bretter opp fin skjorta og stikker handa ned til sjøvannsintaket. Der er kranen helt løs. Jeg stikker fingeren inn og får lirket sluseventilen tilbake på plass.  lekkasjen stoppet men det renner livlig fremdeles. Lenser båten. Hiver meg i bilen kjører hjem etter kjeledressen og verktøy, innom til en bonde og låner endel rørutstyr som kansje passer. Det viser seg at det er gjengene som holder kranen på plass inne i huset som er røket tvert av. jeg har ikke enda skiftet rør/kraner men har tenkt på dette mang en gang. Vi skruer av en stor slangeklemme av wallasen og bruker lerretstape og en rørstuss med blind lokk på som pakning og stammer det helle opp med den store slange klemmen. Voila og det drypper bittelitt!!!!! hjemme kl 2300. :crazy: nede kl 0400 og sjekker vann nivå trenger ikke lense en gang! Kl 1100 om morgenen er krybba montert i potetåkeren til mine foreldre og kl 1400 smiler igjenn verden da står MB Trass trygt i hagen mens vi spiser kylling og ris hos mor. mmm!(værtet skiftet fra frisk bris til vår vær med blå himmel og fugle kvitter og!) :lol:  Undertegnede har kun åpnet og lukket denne kranen noen få ganger de to årene jeg har hatt denne båten. Kranen bærer ikke preg av og være tæret. gjenge partiet er revet av virker det som. Vi antar at kranen må ha vært åpnet for så og blitt re montert med for høy moment :nono:.  trolig var det motor vibrasjonene som gjorde den siste jobben. enig?

Så et spørsmål til Dere:

Nå står skifte av alle gjennomføringer og kraner for tur. Gruer meg til det og fjerne selve gjennomgangen har noen tips om "best pratice" på dette.  Samt gode tips om montering av nye gjennomgang. Hvordan utføre en topp montering av nye gjennomganger kraner?!

Mvh

kpt Sabeltann

:crazy:

Så et spørsmål til Dere:

Nå står skifte av alle gjennomføringer og kraner for tur. Gruer meg til det og fjerne selve gjennomgangen har noen tips om "best pratice" på dette.  Samt gode tips om montering av nye gjennomgang. Hvordan utføre en topp montering av nye gjennomganger kraner?!

Når det gjelder standard gjennomføringer for WC, septik og utslagsvasker m.m.: Du skrur av den innvendige delen (hvis den er gjennomrusta og sitter fast, må du til med vinkelsliper). Så banker du ut stussen fra innsiden.

Monteringen av den nye er i teorien enkelt, men alt skal jo gjøres: Dytt inn ny stuss fra utsiden, bruk sikaflex og en dugelig rørtang. Fint om du har en hjelper på utsiden til å holde igjen når du skrur.

Bruk gjengeteip/rørteip (eller hva det heter..) på alle rør som skal skrus sammen. Lykke til!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...