Jump to content

Isolering av kjølelokket/kjøleskap

skage

Recommended Posts

Skal selv i gang med etterisolering av min kjøleboks, men har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre dette. Vet at flere har sprutet inn byggeskum (el.l.) gjennom små hull de har boret rundt boksen, men dette syntes jeg høres litt nifst ut. Hva hvis det blir for mye - at skummet ekspanderer så mye at det sprenger boksen i stykker? Event. har jeg også tenkt på å fore boksen innvendig med isoporplater. Regner med at det er bunnen av boksen som er viktigst i så måte. Likevel har også jeg merket at lokket er kaldt på toppen og den slipper tydeligvis ut noe kulde der. Her har jeg tenkt å legge på en pakning, samt forbedre isolasjonen (event. bytte ut den hvite "klossen" under lokket. Kanskje også bruke isopor her også?.

Andre med erfaring når det gjelder dette (råd/tips)?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Skulle tro det var bra med stillestående luft i et hult lokk. Det er vel poenget med isolasjon at man prøver å få mest mulig stillestående luft.

Lften vil ikke være stillestående i et slikt lokk. Isolasjonens oppgave er nettopp å få luften til å røre mindre på seg/sirkulere saktere. Kunne du derimot ha hatt et så luft tett lokk at det var fylt med argon gass e.l. hadde det sttilt seg annerledes.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Lften vil ikke være stillestående i et slikt lokk. Isolasjonens oppgave er nettopp å få luften til å røre mindre på seg/sirkulere saktere. Kunne du derimot ha hatt et så luft tett lokk at det var fylt med argon gass e.l. hadde det sttilt seg annerledes.

Ok, så for meg et støpt, tett, hult lokk jeg, men det vil kanskje sirkulere pga tempdiff utenfor og inne i boks likevel? :smiley:

Det er vel temmelig nøyaktig hva som skjer

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...