Jump to content

Tohatsu 25 stopper på tomgang


Fairline 36 Turbo

Recommended Posts

Heisann.

Jeg har en 25 hk Tohatsu 2001 modell som jeg sliter med. Den starter lett og kan gå på tomgang i 30-40 sek så skyter den og stopper. Hva kan det være????????

Det er skiftet toppakkning, bunnpakning, tettning til veiv i bunn, bensinpumpe og sjekket eksos/kjølekappe.

Er det noen som har noen gode tips eller har hatt lignende problemer??? Motoren går forøverig bra.

Link to post
Share on other sites

Glemte to ting:

 

Tilsett aldri kondensfjerner på en to-takt da den den fjener olja i bensinen.

Og hvor blir det av olja???? :crazy: Vet at den tynnes, men blir borte???

 

Noen år siden jeg jobbet med 2t motorer nå, så jeg vet ikke helt hvordan forgasser du har, men noen forgassere har egen tomgangs port/dyse. Mulig problemet ligger her?

Link to post
Share on other sites

Det samme problemet har jeg. Spesielt i havna når jeg starter, tar fortøyninger og bakker ut, da hender det at den stopper.. :headbang:

Og etter fylling av bensin, en 2 min tur fra havna og til bensin fyllingen, fyller og starter opp. Plutselig stopper den?

Kan det ha noe med at motoren er halv varm? At den ikke er helt varm etter en kort tur?

 

Tror også luftinga i tanken min er tett, for det spruter bensin ut mens jeg fyller, akkuratt som om luftbobler i tanken blåser ut. Kan dette ha noe med det og gjøre? :headbang:

 

lJeg ånte tråden din, siden vi har samme problem sånn ca.

Si ifra hvis jeg skal fjerne mitt innlegg. :smiley:

Redigert av Patnyg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og hvor blir det av olja???? :crazy: Vet at den tynnes, men blir borte???

 

Noen år siden jeg jobbet med 2t motorer nå, så jeg vet ikke helt hvordan forgasser du har, men noen forgassere har egen tomgangs port/dyse. Mulig problemet ligger her?

Sorry, dårlig ordvalg her.

Selvfølgelig blir den ikke borte men tynnes ut og det skal faktisk ikke så alt for mye kondensfjerner på tanken før skade kan skje.

Link to post
Share on other sites

Heisann.

Både tenning og drivstoff er sjekket ut også, derfor er jeg helt rådvill når det gjelder denne motoren.

 

Hei `Fairline 36 turbo`, har selv en Tohatsu 2004 25 hk.

Har du instruksjonsboken for denne motoren, så står det følgende tips vedrørende feilsøking på det du forklarer. (Har selv en 2004 mod.)

Det viktigste er : Feil forgasserinnstilling, falsk luft i bensinslange, feil tennplugger, deformert eller skadet bensin slange, for mye olje i blandingen. Anbefalt blandingforhold 50:1 (innkjøring 25:1)

Bruker selv NGK B7HS-10 tennplugger. (eller Champion L 82 c)

Hadde selv et problem da min motor var ny ved at bensinslangen inn mot forgasser hadde en "knekk".

Håper noe av dette kan hjelpe deg. Lykke til. :flag:

p.s. uoriginal bensintank har vanligvis for dårlig lufting.

Link to post
Share on other sites

Ta og juster litt på blandingsskruen på tomgangen på forgasseren, du. Sjekk samtidig at forgasser sitter fast og ikke trekker falsk luft i mellom denne og innsug. Skruen sitter som regel på øvrehalvdel av forgasseren og har en fjær på seg til låsing. Den må ikke forveksles med tomgangshastighetsskruen, og det er den eneste justerbare dysen på forgasseren din. :smiley:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Første som slår meg når den skyter, er et tenningsproblem. Coil plugger eller feiljustert tenning. Men det er en sannsynlighet at det er bensinslangen og koblingene til denne. Prøvd å gjøre en slik oppstart der den bruker på å stoppe og så gjøre denne mens noen pumper på balongen til bensinslangen?

 

Anbefaler NGK på 2-takt

Link to post
Share on other sites

Det er skiftet toppakkning, bunnpakning, tettning til veiv i bunn, bensinpumpe og sjekket eksos/kjølekappe.

 

Er dette forresten tiltak som er foretatt på grunn av dette problemet med stans etter kald oppstart/kjøring på full fart og så ned til tomgang?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...