Jump to content

Minimum avstand til kraftlinjer


Akult

Recommended Posts

1. Finnes det noen tommelfingerregel ift. hvilken avstand man bør ha mellom mast og kraftlinjer? Jeg har en elektroutdannelse i bunn, men kan ikke huske at det ble sagt noe om slikt. Spenningen er avgjørende, men det vet man jo ikke noe om når man kommer rekende.

 

2. Er det forbindelse mellom mast og kjøl (sjø) i en seilbåt av plast? Kan ikke huske å ha sett noe slikt. Det høres i første omgang smart ut i forhold til lynnedslag. Men tenker man litt mer over det - så flytter man potesialet opp i luften, og vil således tiltrekke seg et lynet...

 

Noen som vet noe om dette?

Link to post
Share on other sites

Som avstand er du vel trygg så lenge som avstanden mellom mastetoppen og linja er minst like stor som avstanden mellom fasene i den aktuelle linja.

 

For risikoen for lynnedslaget så har det nok liten betydning om det er jording i masta eller ikke. Men om lynet først slår ned så bør du definitivt ha en jordleder som leder direkte til sjøen, eller kan masta bli splintret av lynstrømmen. Og ofte er det jo lanterner i mastetoppen, da er i alle fall jordpotensialet dratt opp.

Link to post
Share on other sites

1: Jeg tenker at min 18 meters mast går trygt under et strekk som er merket 18 meter. At jeg skal måtte ta hensyn til at strekket har 20 eller 300kV virker litt for teit så den sikkerhetsmarginen må jo de som merker ta hensyn til.

 

2: Hos meg er der kraftige kobberlisser fra vant til kjøl.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Fjordspenn er frå "gammalt av" merka med fri høyde over høyeste høyvann, så det er lurt å legge til litt for eigen sikkerhet. For nokre år sida (2002 trur eg) kom det nye regler som har innlagt sikkerhetsmargin. For spenning opp til 72 kV er denne sikkerhetsmarginen 2m, er spenninga høyere er også sikkerhetsmarginen høyere. Det som gjer dette ekstra vannskelig er at du kan ikke vite om kraftlinja er merka etter dei gamle eller dei nye reglane. Dessutan er det meget vanskelig å stå på eit dekk og bedømme avstanden mellom kraftlinje og mastetopp. Så er du i tvil, sjå kva som står på skiltet og legg til nokre meter for eigen sikkerhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...