Jump to content

Borre hull til vindusvisker?


Patnyg

Recommended Posts

Hei alle sammen.

 

Jeg har nå bestilt meg en ordentlig kalesje :cheers: og lurer da på om jeg trenger vindusvisker. Saken er at når det regner, har jeg jo kalesje for å holde meg tør, og er det ruskete vær, mye regn, vind og slikt, gidder jeg ikke stå med hodet opp av kalesjen og se, da er det bedre og sitte tørr og god under.

 

Da lurer jeg på vindusvisker. Er dette en fin løsning? Jeg er skeptisk til å borre i vindskjermen :headbang: for den er jo bøyd fra langsiden på båten, til å så gå tversover, som alle baylinere og andre bowridere har. Og siden den er bøyd, er det jo litt ``spenn`` i den. Og når jeg da borrer evnt, kan faren være at det kan sprekke? Eller skal dette være grei jobb, ufarlig?

mulig jeg er skeptisk, men jeg er usikker, så spør.

Link to post
Share on other sites

Er nok neppe mye å frykte, det er jo ikke allverden til hull som skal til?

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Om det er herdet glass går det ikke an å borre i. Plexi/Lexan eller denslags går greit selv om det er buet.

 

Et alternativ er å smøre på RainView eller tilsvarende stoff så preller vannet av ganske greit, i alle fall i litt fart.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Nei, er vel egentlig ikke det. Bare jeg som er skeptisk.. hehe

Hullet er på rundt 8 mm tenker jeg. Har ikke motoren til viskeren her. Men faren er liten sier du? Hadde jo vært kjekt med visker.

 

ja, Rain view er kanskje et alternativ, jeg kan jo prøve det i starten, og virker ikke det som jeg vil, får jeg krype til korset og borre et hull. Det er nok plexi lignende regner jeg med. Er usikker siden hele vindskjermen ble byttet året før jeg kjøpte den.

Redigert av Patnyg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må først og fremst finne ut av hva vindskjermen består av. Er det herdet glass, vil den eksplodere når du prøver å bore i den. Er det laminert, kan det gå an å borre i den om du er forsiktig. se etter merker på glasset som sier noe om dette. Om den er herdet, så er det mulig å sende den inn til en glassprodusent for å fjerne herdingen, borre hull og herde den på ny igjen. Men det kan bli dyrt. Jeg ville ha vurdert mulighetene til å borre i en av profilene i stedet, alternativt sløyfet hele viskeren og heller behandlet vindskjermen med Rain-X. ikke like bra, men betydelig bedre enn uten.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Japp, enig med dere.

Jeg får finne ut av vindskjermen er laget av materiale, så får jeg vurdere å borre utifra gitte opplysninger.

 

Men tror da Rain view er tingen i første omgang. Først skal jeg nyte båt med hel kalesje, damer og pils :cheers:

 

Redigert: Tar ikke på rainview når jeg har damebesøk da. :nono: :cool::lol:

Redigert av Patnyg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Misforsto noe her da jeg trudde det var en kant som lå over vinduet som det skulle borres i

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Er det et plastmateriale i skjermen hadde jeg undersøkt hva slags plast det er først. Er det hardt "plexi glass" kan dette sprekke om man er uheldig og boret "tar tak". Særlig hvis skjermen står i spenn. Er det noe makrolon lignende kan man gjøre nesten hva man vil.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

er det plastmatriale i vinduet så blir det fort striper etter pussern... :confused:
Dette er et viktig poeng, dumt jeg ikke kom på det selv...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ja, du sier noe viktig der. Det vil jeg ikke utsette vindskjermen min for. Den er vist 2 år gammel.

Det hjelper ikke legge rain view som da ligger som en hinne på vinduet? Dette dras bort av viskeren med en gang?

 

Jeg tror jeg drøyer dette visker prosjektet en stund, og ser ann hvordan rainview og hel kalesje virker i min båt.

Link to post
Share on other sites

Dette dras bort av viskeren med en gang?
Neida, RainView, Rain-X og hva de nå heter blir liggende på ruta i alle fall i noen uker selv om du har visker. Et annet alternativ er å bruke de vannavvisende viskerene fra Biltema. Helt suverene i 2-3 måneder og ikke er de dyre heller.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Har selv visker på skibsplasten min, og jeg må si de gangene jeg kjører i regnet, ja da er den uunværlig!

Har du sjekket mulighetene for og montere den under vindskjermen? Vet ikke hvordan form din båt har der, men på min gikk det helt fint og sette den på en liten kant under vindksjermen, det var en biltema viskermotor, som jeg tror er de minste du får (med unntak av de manuelle da)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...