Jump to content

Montering av sjøvannsfilter

Ruffen

Recommended Posts

Vel, jeg er ingen ekspert, men på min AQAD41A (1989) står sjøvannsfilteret fremst og i overkant av motoren. Dette står da over impelleren. Lengden fra sjøvannsinntaket på drevet til filteret blir da totalt ca 1,5 - 2 meter. Dette er den originale plasseringen.

Jeg skal nymontere et sjøvannsfilter på min snekke, 28 fot, med 77 hk Yanmar. Kan filteret stå ca. 2 m unna og høyere enn impeller? Slangen er 25 mm innvendig. Eller er det en annen måte den bør monteres på?

Hei.

Monterer også sjøvannsfilter i disse dager, og fikk beskjed at det var også viktig at det står over vannlinja, hvis det skulle ryke så får du iallefall ikke båten full av vann.

Tar poenget til Amorosa. Hvis det er plasthus så kan det ryke ved ytre påvirkning. Kommer nok til å få en del kommentarer der! Formoder at filteret står på sugesiden? Skulle ikke være noe problem, men pass på at det ikke blir for mye bøyer og begrensninger for "flow'en" inn til pumpen. At filteret står høyere enn impelleren er ikke noe problem. Et tips er å fylle slangen mellom filteret og impelleren med vann før du starter opp.

Tar poenget til Amorosa. Hvis det er plasthus så kan det ryke ved ytre påvirkning. Kommer nok til å få en del kommentarer der!Formoder at filteret står på sugesiden?  Skulle ikke være noe problem, men pass på at det ikke blir for mye bøyer og begrensninger for "flow'en" inn til pumpen. At filteret står høyere enn impelleren er ikke noe problem. Et tips er å fylle slangen mellom filteret og impelleren med vann før du starter opp.

Hei.

Det har jo vært en diskusjon her på baatplassen før om akkurat dette. Suge eller trykksiden.

Trykksiden tapte og jeg har plassert min på sugesiden over impeller og vannlinje. Og vil da hvis alt er tørt ved oppstart bruke ditt råd om å fylle med vann. :smiley:

Hei.

Det har jo vært en diskusjon her på baatplassen før om akkurat dette. Suge eller trykksiden.

Trykksiden tapte og jeg har plassert min på sugesiden over impeller og vannlinje. Og vil da hvis alt er tørt ved oppstart bruke ditt råd om å fylle med vann. :smiley:

Jada. Det er sikkert en del "pro og kontra" akkurat der, trykk- eller sugeside. Jeg har ikke lest innleggene. De filtrene vi snakker om her formoder jeg er hva man kaller "strainere" eller grovfiltere. Monterer man filteret før pumpen, unngår man at for mye møkk går i pumpen. Ulempen er at trykkforskjellen mellom absolutt vakuum og atmosfæretrykk er omtrent 1 bar. Så kavitasjon er en sak man kan ta i betraktning. Har man plastfilter er det en annen grunn til ønske om så lavt trykk (sugesiden) som mulig. Så har man også strainere i støpt (syrefast) stål. Trykk er ikke tema. Undertrykk (kok, kavitasjon) er noe man ikke behøver å tenke på. Ligge ute om vinteren er et annet parameter. Jeg tror du kan være vel fornøyd med filteret på sugesiden. En kompis har montert filteret i cockpiten på seileren sin. Innmari greit å rense det, ifølge ham selv. Bare skru opp og all dritten renner ut i cockpit-drainen. Så han har det på sugesiden en halvmeter over toppen på motoren, fungerer utmerket i praksis. Jeg har filteret en god halvmeter under vannlinjen, på trykksiden. Grunnen til det: Frostfri plassering, sparer bøyer på vanntilførselen, skulle filteret ryke vil vannet gå rett i lensebrønnen og vannmengden vil bli begrenset av sjøvanns-sirkulasjonspumpe, stålfilter- trykk ikke problem. Så jeg er også godt fornøyd med plasseringen. Hadde jeg hatt snekke eller annen grunn båt, så ville filteret mitt blitt plasert over vannlinjen, på sugesiden.

Jeg er ikke helt inneforstått med begrepene sugesiden og trykksiden.

Jeg tenker for min del, filteret er på sugesiden. Slangen fra vanninntaket går opp til filteret (tenker å bruke Vetus plastfilterhus) og derfra til impellerhuset. Da tenker jeg å feste filterhuset i høyde med eller høyere enn impellerhuset.

Men hva/hvor er trykksiden?

Jeg er ikke helt inneforstått med begrepene sugesiden og trykksiden.

Jeg tenker for min del, filteret er på sugesiden. Slangen fra vanninntaket går opp til filteret (tenker å bruke Vetus plastfilterhus) og derfra til impellerhuset. Da tenker jeg å feste filterhuset i høyde med eller høyere enn impellerhuset.

Men hva/hvor er trykksiden?

Trykkside og sugeside referer til sjøvannspumpa. Pumpa suger vann inn fra sjøen og trykker det gjennom varmevekslere/motor. Så inn pumpa er sugesiden og ut av pumpa er trykksiden.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Trykksiden er på andre siden av sjøvanns-sirkulasjonspumpe. Altså før vannet går inn i motorblokk eller varmeveksler(e). Det ene er i praksis like greit som det andre. Med plastfilter ville jeg kjørt sugeside slik du gjør. Slik du beskriver din istallasjon, så er den helt OK.

Har sett flere typer montering. På min Yanmar står filteret på sugesiden. Det har sin enkle forklaring i at stort sett hele trykksiden (i alle fall begynnelsen) befinner seg inne i motoren.

Plassering av filteret er gjerne tett oppunder dørkeplata. Først går vannet da helt opp til godt over vannlinja. Så synker det ned igjen til vanninntaket på motoren. 1 meter opp og en halv meter ned igjen. Virker som om de fleste monterer filteret så høyt som mulig, ikke bare over vannlinja. Aner ikke årsaken til dette. Noen entydig fasit finnes neppe. Kanskje greit å ha filteret høyere enn både vannlinja og motorens vanninntak når det skal renses?

Ellers kan jeg koble på 38mm slange. Hive den opp av motorrommet over rekka, ned langs skroget og bak i karet som samler opp vann ved propellen. Å suge frostvæske ved vinterkonservering 7 meter langt og 2,5 meter høyt, er intet problem for impelleren. Da klarer den en halvmeter høyde i maskinrommet ved knapt å løfte en finger, rettere sagt bevege impellerbladet.  :smash:

Lotus

Hej

på min sitter det i 'motorrummet' dvs tätt uppunder cockpit-durken o over vannlinja,

på sugsidan,

på så sätt kan man enkelt rensa det, skruvar jag av det tätslutna locket rinner

vannet tillbaks till sjöen o filtret blir torrt o man kan rensa enkelt,

tror ikke man skall ha det på trykksiden, tanken er ju att det skall skydda hela motorn

fra plastikposer o dylikt som kan sugas in,  det er ju enklare o plocka ut en pose fra

filtret än fra impellerhuset !  :smash:

S/Y Gunga Din

det er ju enklare o plocka ut en pose fra filtret än fra impellerhuset !  

Og enklere å plukke biter av en defekt impeller fra filteret enn ut av

oljekjøler og varmeveksler! :crazy:

då spurs det vilket som er vanligast !

kansje man skulle haft två filter då,

jag har då aldrig fått en impeller som gått istykker, däremot vid några

tillfällen fått in saker i sjövannfiltret!

S/Y Gunga Din

då spurs det vilket som er vanligast !

kansje man skulle haft två filter då,  

jag har då aldrig fått en impeller som gått istykker, däremot vid några

tillfällen fått in saker i sjövannfiltret!

To filter hadde vel vært det beste.  De fleste har jo det for diesel også!

Ellers så har det vært omvendt med meg.  To ganger har impelleren gått i stykker.

En gang rett etter jeg kjøpte båten. (Var kjørt mye tørr på land i forbindelse med salget

tror jeg)  Den andre gangen glemte jeg å åpne kranene når jeg skulle ta i bruk båten.

Forsikringsselskapet forlanger jo at man stenger kranane om vinteren.

Det var deilig å ha filter etter pumpen begge gangene.

Grunnen til at det ikke har kommet noe i pumpen tror jeg er at jeg har dobbelt

kjølevannsintak.  Selv om det legger seg noe for det ene inntaket blir det ikke nok

sug til at det kommer inn.  Det var en her på forumet som anbefalte to inntak

nettop av den grunn.  Jeg husker ikke hvem det var, men jeg tror det var et godt

råd.  Jeg kjører bortimot 1000 timer i året, og har flere ganger hatt plast i propellen,

men aldri noe i kjølevannet.

Nå har de fleste en sil i sjøvannsinntaket på utsiden av båten. Det hindrer større objekter å komme inn på sugesiden. I tillegg kan man ha et arrangement hvor man kan frigjøre "ting" som setter seg fastpå utsiden.

Bilde

Dette er inntaket på Hulda. Vannet kommer inn vertikalt. En manifold går ut 90 grader til motor, mens røret vertikalt slutter i en ventil. Her blir det mulighet for blåsing med trykkluft (skal ha en liten kompressor). Det er vel bare fantasien som begrenser hva man kan fikse uten for mye jobb/penger. På "ordentlige" båter bruker man damp.

Se på denne tråden om min opplevelse med sjøvannsfilter på trykksiden! https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...1467154;start=0 Pass bare på at du ikke gjør det sånn!

Jon_P

Helt med på den der. Volvo monterer plastfiltre originalt. Disse bør stå på sugesiden. Hulda har filter i syrefast stål med  lokk av 5 mm polycarbonat. Men jeg er helt enig med deg. Filtrene bør tas opp og sjekkes hver sesong, også for sprekkdannelser. Samtidig som man ser over slanger, klemmer, etc. Titt inn i varmevekslere etc. Vil spare mange fra å bli feriemekanikere.

Hei.

:crazy:Blir litt forvirret av alle filter som nå må monteres, ødelagte impellere osv.

Før hadde jeg ikke sjøvannsfilter, var virkelig nervøs i sommer når jeg kom inn i et belte med manet i overflaten. Det gikk bra. Min konklusjon da er 1 filter er bedre enn ingen :smiley:. Filter før pumpe på sugesiden må være bedre enn på trykksiden. (Les innlegg Jon P).

Montering over vannlinje, da skjer det i allefall ikke noe hvis ikke motor er i gang, og med motor igang så vil den vel suge luft hvis det skulle ryke noe i filteret.

Grunnen til at det ikke har kommet noe i pumpen tror jeg er at jeg har dobbelt

kjølevannsintak.  Selv om det legger seg noe for det ene inntaket blir det ikke nok

sug til at det kommer inn.  Det var en her på forumet som anbefalte to inntak

nettop av den grunn.  Jeg husker ikke hvem det var, men jeg tror det var et godt

råd.  Jeg kjører bortimot 1000 timer i året, og har flere ganger hatt plast i propellen,

men aldri noe i kjølevannet.

To inntak er absolut å anbefale. De bør kobles som en Y der står opp/ned. Dels får maskinen kjølevatten om det ene tetter, dels er sjansen for at de tetter mye mindre pga. mindre sugeeffekt i det enkle inntak. Skulle noe likevel sette seg i/på det ene inntak, vil det 98% av gangene ramle av igjen unner fart, nettopp pga. lite sug/vakuum.

Filteret ville jeg plassere så høyt som muligt, på sugesiden.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...