arnstein156 Startet 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2008 Nå er jeg lei parpaplydreggen som bare slipper taket, og vil i år prøve bruce-kopi. Men hvor mange kg bør jeg ha? Båten er en Askeladden 605 Explorer... Sitér dette innlegget You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge Link to post
horg Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Sjekk HER Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) 5 kg er mer enn nok. Går greit på båter opptil 2 tonn. Redigert 11.Januar.2008 av Andy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Anbefaler eventuelt 7.5 kg Bruce - det graver seg noe bedre ned enn 5 kg. I tillegg kan du bruke "daumannslodd" på ankertauet. Da ligger du ganske trygt. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 5 kg er mer enn nok. I tillegg kan du bruke "daumannslodd" på ankertauet. Lag 2-3 meter med kjetting fra ankeret (Bruce-kopi Biltema) og så tau resten. Fungerer fint på min 21' båt - og mye bedre enn en tyngre paraplydregg. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Suzumar Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Bruk den gamle paraplydreggen til daumann - da har du alltid med et ekstra nødanker. 5kg bruce er praktisk vekt om du ikke har vinsj og fungerer flott - anbefaler også noen meter med kjetting. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Bruk den gamle paraplydreggen til daumann - ... - anbefaler også noen meter med kjetting. Både paraplydregg som dauman og kjetting..? Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Onkel Donald Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Det er dette ankeret du bør ha: http://www.fortressanchors.com/ Jeg kjøpte et til min båt, veier kun 2 KG, laget av aluminium...Har så lang ikke opplevd at det mister taket en eneste gang.. Sitér dette innlegget Link to post
Suzumar Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 (redigert) Både paraplydregg som dauman og kjetting..? Jepp! Kjettingen for at ankeret skal grave seg godt ned og som strekkavlaster. Ved baug mot land festes paraplydreggen i carabinkrok på ankerlinen. Alt etter hvor du plaserer den på tauet kan du justere hvor langt ut fra land du vil ha båten. Redigert 11.Januar.2008 av Origonia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2008 Du finner linken til en større test av anker her. https://baatplassen.no/i/index.php?s=&s...st&p=391917 Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.