Jump to content

Montere dørkbelegg

Hanto

Recommended Posts

Jeg gjorde dette i en Nidelv 24, og tok først ut alle platene av båten. Dørkbelegget ble så limt på i stuen med Casco Gulvlim. Skjær til med ca. 5 cm fom mye på alle kanter. Stryk lim  på med en fintannet tannsparkel, la det tørke til det er lett klebrig, og trykk godt til. For å få hjørner og kanter pene, bruker du kontaktlim med påstrykning på både belegg og plater, la tørke og trekk belegget rundt kanten og ca. 2 cm ut på baksiden av dørkplaten. Bruk stiftemaskin bak på platen. Hjørnene lager du ved å skjære av den ene siden i 90 grader, og deretter bretter du motsatt side over og limer med kontaktlim.  Husk på at du legger dette ut slik at stripene matcher dersom det er flere plater som ligger etterhverandre. Det samme gjelder sideveis, slik at det ser ut som alle striper har samme avstand seg i mellom. Håper dette var forståelig. Lykke til!

Hilsen Ludde

Hei Hanto

Jajamen, det ble helt supert. Etter at du er ferdig med dette så går du over med White Spirit og fjerner eventuelle flekker av lim, da disse blir helt brune. best er det jo ikke å søle, men det er ikke så lett, spesielt ikke når limer med kontaktlim. Dersom du har noen hakk og sår i platene, anbefaler jeg deg å sparkle disse først. Ti det bruker du f.eks. Jotus sin epoxysparkel, Plastic Padding eller noe annet 2-K epoxy.

Hilsen Ludde

• 2 år senere...
:flag: Hei går det bra og bruke vanlig finer plater under belegg,kjøpte en plate nå i høst som jeg byttet ut men nå har den faktiskt blitt bul på denne.Kansje jeg må smøre dette inn først noen tips?Og en ting til lar du bare platen ligge løst oppå nei du skrur vel bare lurer mvh Bjørn Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Jeg gjorde dette i en Nidelv 24, og tok først ut alle platene av båten. Dørkbelegget ble så limt på i stuen med Casco Gulvlim. Skjær til med ca. 5 cm fom mye på alle kanter. Stryk lim på med en fintannet tannsparkel, la det tørke til det er lett klebrig, og trykk godt til. For å få hjørner og kanter pene, bruker du kontaktlim med påstrykning på både belegg og plater, la tørke og trekk belegget rundt kanten og ca. 2 cm ut på baksiden av dørkplaten. Bruk stiftemaskin bak på platen. Hjørnene lager du ved å skjære av den ene siden i 90 grader, og deretter bretter du motsatt side over og limer med kontaktlim. Husk på at du legger dette ut slik at stripene matcher dersom det er flere plater som ligger etterhverandre. Det samme gjelder sideveis, slik at det ser ut som alle striper har samme avstand seg i mellom. Håper dette var forståelig. Lykke til!

Gjorde det omtrent på samme måte i Viking'en jeg hadde.

Da stiftene på undersiden ikke var av rustfri type, flekket jeg over disse med lakk.

Resultatet ble bra.

:flag: Hei jeg bruker ett nokså tykk belegg er det noen tips om hvordan jeg skal gjøre på gjørner.Tenkte da på dørkplatene over motor osv litt vansklig og brette.Er det noen som har noen formening om lister foreks vinkel lister?skulle gjerne hatt noen bilde av dette så jeg har noe og se etter.Er det bra med messing eller.Det er mulig ikke bra i lengden att de subber borti værandre over tid.Mvh Bjørn

:cheers: Ja hei takk for den men lurte på åssen det blir for eks vinkel til utover og foreks vinkel innoverTenkte da vinkel på platene over motor og langsiden blir kansje for mye.Kansje jeg forklarer meg litt vansklig men prøver mvh Børn

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...