Jump to content

Seilbåtanbefalinger 30+  ->350.000  


Coronet

Recommended Posts

Jeg la inn ett spørsmål om valg av seilbåt i en annen tråd, med det er vel kansje bedre å starte en ny.

 

Jeg har vinglet endel i det siste angående valg av ny båt.  Har idag en 21 fots cabincruiser som jeg har vokst fra.  Har ikke bestemt om den nye skal være seil eller motor, men om det skal være seil har jeg følgende kriterier:

 

Minimum 30 fot.

Komfort prioriteres høyere enn fart.

Pris inntil 350.000.

 

Av båter jeg har vurdert/blitt anbefalt er:

Maxi 95

Kings Cruicer 33

Albin Ballad

 

Ett argument som taler mot seilbåt generellt er dårlig uteplass, så eventuelle modeller som har gode løsninger på dette er spesiellt interessante.

-Så om du har gode/dårlige erfaringer å dele setter jeg pris på dette.

Link to post

er uteplass, for ikke å si plass generelt viktig, kommer du ikke utenom Maxi 95 i den prisklassen du nevner. Utseende er kanskje ikke M95`s sterkeste side, men plass er den uovertruffen på.

 

Bilde

 

M95 finnes også i utgavene 100, samt 100PS, sistnevnte med Doghuse og integrert badeplattform.

 

Ellers er "halvtonnerne" sikre vinnere. Båter på omlag 30 fot, seiler greit, bra med plass og for ikke å glemme: sikre investeringer. Kan dog ikke konkurrere med M95 på plass da.

Bilde.

 

Albin Ballad, Comfort 30, Scampi m.fl er eksemper på nevnte type båt.

 

Dette er de to båttypene jeg kan tippe er aktuelle i nevnte prisklasse, der plass er et must. Så selv på en flere M95, og ente opp med alle halvttonneres mor; Joker S 30. Er fornøyd med denne,  selv om den er gammel..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Monsun 31 er også en bra turbåt, slike har vært brukt til jordomseiling. Original motor er vel en Volvo på 23 hester, den skal være slitesterk og gjøre god nytte for seg. Du kommer fram om vinden er stri midt i mot. Den har også en cockpit med godt le. Trygg å seile. :headbang:

Var på utkikk etter en Monsun, men disse er dyre.  :headbang:  Tror du man får tak i en til 350K PanPan ? Dette er noe av det peneste jeg kan tenke meg, de er rett og slett vakre...

På sett å vis forløperen til HR 312, som jeg lærte å seile på. Den er enda finere, men desverre enda dyrere. Men det vet vel du alt om PanPan ?

 

Legger inn et bilde av denne skjønnheten også da.

 

Bilde

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Gambling 34 kan være et alternativ. Finnes ikke så mange av disse, og de fleste var selvbyggede. Gjør kanskje ikke så mye etter 30 år. Gjorde første eier en bra jobb ( eller noen av eierne ) KAN dette være bra båter. Ligger en tilsalgs på havna på Tofte, den er etter sigende skikkelig strøken..

 

Andre norske alternativer er det ikke mange av, foruten HERO 101. Disse ble også i stor grad selvbyggede, og varierer derfor voldsomt i utførelse..

 

Og du; mitt råd er: styr unna så gamle franske båter. Disse er desverre myke i bunnen som bare det ( no offence Atle ). Av så gamle båter velger du gjerne mellom svenske, svenske og svenske båter. Samt en og annen norsk, finsk, dansk osv.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Sjekk http://www.batborsen.no/

 

Der fant jeg blant annet en Comfortina 39CR til SEK 110.000. Det må være drøssevis med bra seilere til under 350K spenn. Jeg vil anbefale at du sjekker priser i Sverige og Danmark. Selv med MVA-utfordringer kan det lønne seg meget godt.

Ehh . en liten skrivefeil kanskje. 1.100 000 NOK er korrekt pris i Norge. Prisen i Sverige er 985 000 SEK..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Ehh . en liten skrivefeil kanskje. 1.100 000 NOK er korrekt pris i Norge. Prisen i Sverige er 985 000 SEK..

 

Suzuki

Æsj, trøtt i trynet. Men allikevel, mange båter til 350K..  Så jeg tok en titt til:

 

Motor: Volvo Penta 2003

HK: 28

Pris: 110000

 

Per Grönlund

Vårliden 30 Tyresö Sverige

0046(0)87703925

 

Og med fintelling av nuller, så blir det 110.000. Eller bør jeg smelle i korken å gå og legge meg? (Inrømmer at det høres innmari rimelig).

Link to post

Æsj, trøtt i trynet. Men allikevel, mange båter til 350K..  Så jeg tok en titt til:

 

Motor: Volvo Penta 2003

HK: 28

Pris: 110000

 

Per Grönlund

Vårliden 30 Tyresö Sverige

0046(0)87703925

 

Og med fintelling av nuller, så blir det 110.000. Eller bør jeg smelle i korken å gå og legge meg?

Fintelling av nuller er greit, og da får jeg samma svaret som deg. Går du inn på websiten nevnt i annonsen er prisen som jeg antyder,

nær sagt selvfølgelig. En Comfortina 39 lar seg neppe skaffe for 110 000,-. Knapt noen andre båter på 39 fot heller..

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

For å forenkle det:

Ja, ser OK ut

JA, Ny motor er absolutt OK

Nei, du riskikerer lite med denne ( bortsett fra å finne ut at du ikke liker å seile.. )

Ja, den er kurant å omsette om du ombestemmer deg.

 

Hadde jeg ikke kjøpt båt i fjor vinter, skulle jeg ringt selv...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Jeg var med da Maxi95 ble lansert for sånn der 30 år siden. Den gangen var den langt forut for sin tid. Og den er såmenn ikke akterutseilt enda. Stor cockpit med klaffebord, aktercabin, forpigg, grei bobåt slik jeg ser det. Går ikke an å kullseile med den båten der, ikke engang seile sjø inn i cocpit'en. Kjempefin båt for den som skal lære. For liten rigg for den kresne seiler. Motoren er i minste laget for min smak. Admiralen og jeg drømte om en slik båt den gangen vi var relativt nygifte. Maxi 95 er en helt ok båt. Sjekk rundt innfesting av ror og stevnlager for slark grunnet for lite polyester i forhold til glassfiber. Kan du pirke ut "sukker" med en skrutrekker, finn en annen båt.

 

Ellers så har man jo slike funn som Suzuki driver og forfølger meg med. Det er helt greit, det må mangle en null. Ellers så ville byggingen av Hulda bare vært tull... Jeg legger med flat, ok?

Link to post

Monsun 31.

 

Jordomseiling: http://www.dromresan.com/bat/hr31monsun.shtml

Jordomseiling med Monsun ja, har lest boka til Kurt Bjørklund. Noen ganger er flaksen bedre enn forstanden... Men den Monsunen har vært rundt over 3 1/2 runde. Står faktisk på museum ( !  ) i Sverige.

 

Og til og med jeg synes 500 000,- importkroner er nok for en såpass gammal og liten båt. Kommer på over 620 000,- etter mva osv. Og det blir for mye. Ikke for det, lå ved siden av en på slippen i høst, de hadde handla i Sverige for 1-2 år siden. "Båten blei for dyr" var hans konklusjon. Men skikkelig fin var den. Synd valutasituasjonen ikke kunne vedvare slik den var, med dagens rentenivå. DET hadde vært noe det....

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Hej Coronet !

 

I den prisklassen du skriver finnes mycket o vrake o välje mellom!

 

Maxi 95 fin båt enorma utrymmen, akterruff till ungarna eller om man har med

venner en helg!

 

her kan du lese mer http://www.maxisidorna.com

 

 

Balladen er ju kjfin,  kolla kjöleninfestning ifall hun har varit på

undvik blåa Ballader, gelcoaten blir veldi matt på dessa!

 

Vindö 40  er en kjflott båt med massa trekänsla!  för o nackdelar!

Bilde

 

gjorde en sökning på batborsen.se 300-400' SEK

 

va med Mamba 311

 

Bilde

Bilde

Bilde

 

eller en Albin Alpha

Bilde

 

kolla du runt på bruktbörser som du fått tips om her finn.no Batborsen.no/se osv

så ser du ganska snart vad du får för 300-350', du kommer o finne mange fina båter

i detta prisspannet, du får gärna återkomma om du finner noe både på åpne

forumet eller IM om du undrar över noe spes.

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei Coronet :

Ellers så vil jeg anbefale IW 31 hvis du vil han en sterk og god seiler. Den er ikke så romslig som nyere båter, men den seiler godt og har fine linjer.

IW31  fin båt precis som du skriver ikke så romslig,

men hun er ritad/tegnad  av Sparkman & Stephens !!!

 

(samme herrer som tegnade dom förste Swanbåtarna   :smash:  )

S/Y Gunga Din

Link to post

Hei

Ballad er en god båt, men du skal være oppmerksom

på delaminering i dekket.

Når du seiler den med spinnaker kommer det vann

inn gjennom dreneringen av cockpit.

Seil barbent eller i gummistøvler.

Det er et aktivt miljø rundt Balladklubben med treff

og regattaer. Veldig sosialt.

mvh

giver

heisann Giver !

Ja, delaminering er et problem. Min Joker har såvidt jeg kan forstå ikke delaminert, men distansmaterialet er litt sammentrykket rundt masta. Store belastninger og balsa er vel ingen "høydare". Åpner jeg dekket noen gang, legger jeg neddi en teak eller eikekloss under masta.

 

Dette med vann i cockpit når det går unna går å løse. For det første er disse gamle IOR konstruksjoner følsomme for last bak. Dårlig bæring i hekken, sammen med tunge lasterom bak, stikkøye med plass til masserart, jollemotor på hekken osv osv er en dårlig kombo. Jeg starter med å flytte vantanken fremover til forpiggen. Skal se om ikke dette kan hjelpe. Hvis ikke er det en annen løsning å legge slanger i kryss bak. Dermed går slangene over vannlinjen, blir som en slags vannlås.

 

( dette er ikke for å forsvare egne valg, men for å fortelle at de kan utbedres )

 

Mitt største ankepunkt mot Balladen er at den har byssa på feil side. Jokeren har den på rett side. Dette er dog en detalj som man lærer seg å leve med. De færreste lager mat underveis uansett. Litt vann til kaffe eller rett-i-koppen er vel maks..

 

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Uannsett hva Du måtte velge. Så mener jeg bestemt at man får mye mer båt for penga, ved kjøp av seilbåt, enn ved kjøp av annen båt.

 

Jeg hadde virkelig gått den Maxien som er til salgs på FINN.NO nå, nærmere etter i sømmene hvis det gjaldt meg. Ikke minst pga. motoren og da.

 

Der er mange (altfor mange) gamle og slitne motorer ute og går. Spesielt VP. Om båtene i seg selv er aldri så fine, er disse gamle motorene ofte bare møkka, som forlengst er begynt å synge sitt siste vers  :cheers:

Link to post

Jeg hadde virkelig gått den Maxien som er til salgs på FINN.NO nå, nærmere etter i sømmene hvis det gjaldt meg. Ikke minst pga. motoren og da.

Enig! Maxi 95 må være en topp turbåt i denne prisklassen. Kjøp en ordentlig vindskjerm hvis båten ikke har det, og du sitter tørrt og godt.

 

Kunne godt tenke meg en slik hvis finansene tar seg noe opp. Tar de seg veldig opp snakker vi Orust.

Link to post

Albin Ballad kan absolutt anbefales. Får du tak i et pent eksemplar med gode seil og velholdt FERSKVANNSKJØLT motor kan det være et godt kjøp. Selges for rundt 200.000 kr.  Meget sjødyktig og trygg båt. Seiler bra med gode seil, men er ingen racer. Kjente svakheter er delaminering i dekk og hyttetak (ufarlig), lekkasje ved boltene som låser dekk til skrog, samt lekkasjer ved vantfester. Sjekk også bunnventilene, de originale gamle messingventilene bør IKKE være der. Forøvrig er jeg enig i utsagnet; skal du kjøpe eldre seilbåt er det 3 nasjonaliteter og velge mellom; svensk, svensk og svensk.

mvh

hoevis

Link to post

Forøvrig er jeg enig i utsagnet; skal du kjøpe eldre seilbåt er det 3 nasjonaliteter og velge mellom; svensk, svensk og svensk.

mvh

hoevis

Norske Willing får jo gode referanser fra fornøyde eiere. Danskene lager jo også en del bra båter som Grinde og Granada.

 

Personlig synes jeg Ballad, Comfort 30 og den typen båter blir akkurat hakket for små. Tror kanskje det kommer av at det skal så forferdelig lite til for å få mye mer romfølelse ombord. Sammenlikn f.eks plassen i en comfort 30 og en maxi 95.

 

Men så er ikke plass alt heller....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...