Suzuki Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Norske Willing får jo gode referanser fra fornøyde eiere. Danskene lager jo også en del bra båter som Grinde og Granada. Personlig synes jeg Ballad, Comfort 30 og den typen båter blir akkurat hakket for små. Tror kanskje det kommer av at det skal så forferdelig lite til for å få mye mer romfølelse ombord. Sammenlikn f.eks plassen i en comfort 30 og en maxi 95. Men så er ikke plass alt heller.... Willingen er en flott skute, ingen tvil om det. Finnes dog i relativt beskjedent antall. Enig i at "halvtonnerne" har sine begrensinger plassmessig. F.eks en M95 har mye plass som simpelthen ikke finnes ombord i de mer "linjevakre" båtene. For oss ( les: min kone ) var utseende viktig. Så viktig at da jeg nevnte muligheten for større båt, som f.eks en M95 kom nesten veto-flagget på bordet. En større båt skal være pen. Punktum finale. Spana på en NAJAD 343 i går, vakker vakker. Lurer på hva en sånn kommer på ? Ellers er båter som OE 36, NORLIN 34 aktuelle kandidater for oss. Men det er vel litt til båtbytte, regner med 3-5 år Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Personlig synes jeg Ballad, Comfort 30 og den typen båter blir akkurat hakket for små. Tror kanskje det kommer av at det skal så forferdelig lite til for å få mye mer romfølelse ombord. Sammenlikn f.eks plassen i en comfort 30 og en maxi 95.Så enig så enig. Der er jo en himmelvid forskjell. Vel, jeg for min del synest plass er ganske viktig jeg. Her snakker vi jo om en prisklasse som bør kunne gi litt "hytte på sjøen følelse". Men skulle valget stå i mellom Ballad og Comfort 30, hadde jeg utvilsomt valgt Balladen da. Den er romsligere, med bredere og bedre køyer bla. Men det blir allikevel nærmest småbåter i forhold til Maxi 95. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Hei, Om du kan strekke det "litt" i begge retninger så går det rett som det er HR 29 for rundt 400.000. Det er en bedre seiler enn 31 Monsun og HR 312 i form av høyere lystall og den er ikke like langkjølt som disse båtene. Innvending skiller ikke mye mellom 312 og 29 - og mellom 31 Monsun og 29 skiller det svært lite (mulig det skiller et kartbord og litt på byssa) Bakgrunnen for mitt innspill er at familien var lykkelige eiere av en HR 29 fra 1988 til 2003 - flott båt med masse båtglede. korrigering: Rett skal være rett! Det viser seg at 312 faktisk har 1,05 i lystall - hvilket er 0,01 høyere enn HR 29. Takk til Pan Pan som korrigerte meg på IM. Så da er nok ikke Hr 29 en bedre seiler enn HR 312 - men det er en hyggelig båt - synes jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Hej Coronet kom o tenke på disse två båtarna, om du ikke vil ta hela klivet över til ren seglare! för att vara motor-seglare så seglar dessa faktiskt riktigt bra ikke som en ren segelbåt men ganska hyfsat! Winga 87 eller lilla syster Winga 78 du kan lese mer på sailguide.com Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Walter_S Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 ........ Ellers er båter som OE 36, NORLIN 34 aktuelle kandidater for oss. Hei Suzuki! Enig når det gjelder disse to båtene! Olle Enderlein og Peter Norlin har tegnet noe vakre seilbåter, Norlin 34 er den peneste, etter min smak.Vær dog OBS på at den 1. utgaven hadde en del problemer med kjølinnfestning, noe som ble endret på MrkII-modellen. Har sett på et par av disse og fant meg umiddelbar til rette. Fine, harmoniske linjer, godt utnyttet plass under og oppå dekk. Det som imidlertid er synd, er at de fleste MrkII-modellene ble levert med "regattarigg", d.v.s. ekstra stor / høy mast og med disse hersens LENSETAKLER! Denne båten har en ENORM rigg! Er det noe jeg hater - til turseiling - så er det lensetakler! Men kommer du over en som er turseilrigget - go for it, man! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Suzuki Svart 22.Februar.2004 Del på Facebook Svart 22.Februar.2004 Hei Suzuki! Enig når det gjelder disse to båtene! Olle Enderlein og Peter Norlin har tegnet noe vakre seilbåter, Norlin 34 er den peneste, etter min smak. Vær dog OBS på at den 1. utgaven hadde en del problemer med kjølinnfestning, noe som ble endret på MrkII-modellen. Har sett på et par av disse og fant meg umiddelbar til rette. Fine, harmoniske linjer, godt utnyttet plass under og oppå dekk. Det som imidlertid er synd, er at de fleste MrkII-modellene ble levert med "regattarigg", d.v.s. ekstra stor / høy mast og med disse hersens LENSETAKLER! Denne båten har en ENORM rigg! Er det noe jeg hater - til turseiling - så er det lensetakler! Men kommer du over en som er turseilrigget - go for it, man! og da oppfordrer vi GeirKS til å komme innpå, tror han har førstehåndskjennskap til NORLIN 34 .. Suzuki ps - er lensetakler der for at riggen er for høy, er det noe drit. MEN er de der for å skape en "belter & bukseseler; ja takk" er det vel greit nok... PPS - at en båt kan være SÅÅ mye penere enn denne tviler jeg egentlig på.. men denne kan neppe skaffes for 350K Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Barsk IV Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Det overrasker meg at ingen har nevnt Albin Nova. Dette er vel en av de mest populære fra 80-tallet. Er kjent for å være en god seiler. Mange av de er 3/4 fabrikat så kvaliteten kan variere noe. Et av minusene er b.l.a at den har jernkjøl. Dessuten er den vel ingen utpreget "nybegynner" båt, den har ganske stor seilføring. Prismessig pleier de å ligge 350-380 så det er litt utenfor din antydning om pris. Min erfaring med seilbåtkjøp er at det er bedre å betale 30-40 tusen mer med en gang for å få en båt som er i bra stand (deriblandt er selvfølgelig motor viktig) og som har det meste av det utstyret du ønsker deg. Det blir fort dyrt alt som ikke var med da du kjøpte den!! Vurderte nemlig Nova`n selv, men så dukket det opp en Comfortina 32. (som med en litt høyere budsjett også kan være aktuell?) Lykke til! Link til god Nova side; http://w1.520.telia.com/~u52034543/Nova/ mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 og ettersom Barsk II nevner Albin, finnes også Albin Delta. En mer "moderne" halvtonner, omlag 30 fot og langt bedre plass. Skulle kunne kjøpes for omlag 350K. Ellers kan båter som PLAYER 311, Birdie 32 og Contrast 33 være aktuelle. De 2 førstnevnte kan skaffes for omlag 300K, den siste vet jeg ikke, 340-400k ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 og da oppfordrer vi GeirKS til å komme innpå, tror han har førstehåndskjennskap til NORLIN 34 .. Suzuki ps - er lensetakler der for at riggen er for høy, er det noe drit. MEN er de der for å skape en "belter & bukseseler; ja takk" er det vel greit nok... Norlin 34MkII har ikke egentlig lensetakler, men checkstag. Nå er jo dette to sider av samme sak, men disse checkstagene har ingen funksjon med å stramme forstaget eller holde igjen spinnnaker. De er der hovedsaklig for å hindre at masten pumper i sjøgang. Jeg brukte aldri disse checkstagene i godt vær. Ellers så er seilegenskapene veldig gode, god rorfølelse og utrolig retningsstabil. En guffen sommerdag på "Bästkusten" seilte jeg fra en svensk Comfort 34 for bare genoa'n, en artig opplevelse da svenskene tydeligvis hadde konkurranseinstinkt (og begge seilene oppe). Etter min mening en veldig fin båt i denne klassen hvis man får tak i en som er i bra stand. (Noen var selvbyggerbåter.) MKII anbefales da denne har stuverom på "akterdekket" og ellers er litt mer "moderne". Kjølproblemene gjaldt de båtene med motoren foran i salongen og hydraulisk drev. En løsning som neppe finnes i noen Norlin'er lenger (?). Jeg har egentlig bare to innvendinger mot denne båten; seilbåtdrev og balsakjerne i dekket. Min ble solgt for 300.000,- kr i februar i fjor med orginal saltvannskjølt MD11C og dårlig storseil, og ellers en del småpussel som måtte fikses. Mer info: http://www.sailguide.com/Norlin_34.htm Enkelte dager så savner jeg gammelbåten...Sukk... GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Sitter her med noen tanker i hodet som min kone absolutt ikke må få kjennskap til !! Alså : Jeg vet at NORLIN 37 blir bygd av et lite firma som har overtatt formene. Ettersom jeg er av dem som sverger til denne typen skrog (vil ikke starte noen ny diskusjon om hvorfor- hva som er best. etc, JEG bare er sånn !) I tillegg så har jeg sett at det er mange med meg. Nå er det jo også en del sjømenn, oljerarbeidere og andre som har mye fri. Kunne det ha vært en ide om å gå sammen, på bygging, innkjøp av utstyr e.t.c. ? Syns NORLIN 37 er flott båt både på størrelse og egenskaper. Vet at dette ikke er enkelt, og at det er langt fram. Men mange fine båter er kommet til på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Barsk IV Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 og ettersom Barsk II nevner Albin, finnes også Albin Delta. En mer "moderne" halvtonner, omlag 30 fot og langt bedre plass. Skulle kunne kjøpes for omlag 350K. Suzuki Vet ikke om jeg er helt enig der, en svenske jeg lå ved siden av i Skagen for et par somre siden angret voldsomt på sitt kjøp av Delta`n. Her er hva Seilmagasinet skriver: "Albins håp med Albin Delta var å styrke sitt rykte om at de bygde raske familiebåter. Men båten levde ikke opp til forventningene. Båten var tung, men for veik når det begynte å blåse opp. Den hadde heller ikke samme fart som andre Halvtonnere. Under dekk er det plass til seks personer, men det er bare køyene i salongen som har full lengde. Toalettet ligger forut og er mørkt uten egen dør som sikrer nødvendig privatliv. Innredningen er i mahogni, men løsningene virker billige i forhold til andre båter." At Nova`n ble produsert til langt utover 90-tallet forteller vel at den må ha vært ganske langt fremme når den ble lansert i 1982. Sånn jeg har forstått det så har Nova`n godt med køyeplass, men "gammeldags"/trang bysse og toalett. Dette var noe av grunnen til at jeg selv valgte Comfortina 32`n, som jeg synes gir mye bysse/toalett i forhold til størrelsen.(men de ligger stort sett rundt 380-450 da.) mvh Barsk II Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Vet ikke om jeg er helt enig der, en svenske jeg lå ved siden av i Skagen for et par somre siden angret voldsomt på sitt kjøp av Delta`n. mvh Barsk II Neida, misforså meg rett. Har IKKE anbefalt Delta`en, til det kjenner jeg endel som IKKE liker den båten. Ville bare påpekes at den finnes. Jeg tror dessuten det er større sjanse for å finne en Delta til 350K enn en Nova... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Festina_Lente Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Hei du som vil kjøpe seilbåt! her i Bergen ligger en HR 29 tilsalgs ( etter et tragisk dødsfall på sjøen ifjor på ettersommeren)som jeg var og kikket på i høst før den gikk på land. Gamle seil, original motor, men du verden så velholdt, motoren SÅ ikke gammel ut, og det gjør de jo ofte.. Disse folka har vært så påpasselig at båten så nesten som ny ut innvendig! Og jer er PIRKETE når jeg vurderer kvalitet. (Men for alt jeg vet kan det jo hende at alle gamle Orust-båter ser like fine ut etter 20 år? ) Jeg ble umiddelbart fylt av kjøpeglede og kjøpelyst og hadde handlet på dagen om jeg hadde hatt sjans, men så heldig er jeg nok ikke enda... Den ligger ute på FINN nå, og kan også sees på egen hjemmeside. Lykke til! Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Walter_S : Hva med OKSØ / ADA 32 ? Du har hatt en sånn eller hur ? Dette er vel også typiske 70 tallere, masse selvbygg og varierende skikk.. Virker rommelig i alle fall.. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Jonny Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Sånn jeg har forstått det så har Nova`n godt med køyeplass, men "gammeldags"/trang bysse og toalett. Dette var noe av grunnen til at jeg selv valgte Comfortina 32`n, som jeg synes gir mye bysse/toalett i forhold til størrelsen.(men de ligger stort sett rundt 380-450 da. mvh Barsk II Når Du først er inne på den store hvite telefonen, så synest i hvert fall jeg at det er kjekkere å ha den bak, enn å ha den framme. Maxien 95`en f.eks. har den vel bak, og det har vel Din og? Man sitter liksom mer privat når den er bak synest jeg, i tilegg til at de er ofte romsligere når de blir plassert slik. Sitér dette innlegget Link to post
Jonny Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Hei du som vil kjøpe seilbåt! her i Bergen ligger en HR 29 tilsalgs..... Mvh Even Nyyydelig båt, og bør vel være plenty stor nok for de fleste, om man ikke har altfor stor ungeflokk da. ......Men på den annen side: Pris over 400 000 "Gammel" motor "Kun" 29 fot Sitér dette innlegget Link to post
Coronet Svart 23.Februar.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Takk til alle som har bidratt med nyttige tips og lærdom. Jeg og sikker mange andre har fått en bra oversikt over aktuelle båter. Kommer nok til å gå litt i tenkeboksen fremover. Så får fremtiden vise om det blir skifte til Tar gjerne imot flere tips på generelt grunnlag og om aktuelle båter til salgs. - Og skulle det dukke opp en kjøper til "gamle-båten" vil naturligvis kjøp av ny båt bli veldig aktuellt. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 23.Februar.2004 Del på Facebook Svart 23.Februar.2004 Walter_S : Hva med OKSØ / ADA 32 ? Du har hatt en sånn eller hur ? Dette er vel også typiske 70 tallere, masse selvbygg og varierende skikk.. Virker rommelig i alle fall.. Suzuki Tja, hadde Oksø32 og var meget fornøyd - den gang i 1975 - kan vanskelig sammenlignes med dagens båter. Båten var en del logjerrig (> 8-9 m/s), og ikke akkurat retningsstabil* , men den seilte passelig og hadde, for datiden, godt utnyttet plass under dekk. Skulle jeg vurdere denne båttypen en gang til, måtte det bli ADA32 (som overtok støpeformene til Oksø32), men som gjorde en del forandringer på undervannsskroget. Såvidt jeg husker var det å flytte roret lenger akterut, i tillegg til en eller annen justering av kjølen. Øksø32 var et rent "selvbyggerprosjekt" med utgangspunkt i Kristiansands seilermiljø, og dermed en del varierende kvalitet på innredningen og mange forskjellige motoralternativer (men disse er sikkert byttet ut nå, etter snart 30 år! ) Men hva med en Forgus 31? Kanskje ikke akkurat Orustbåt, men solide båter for det! Mener at en Norsk Forgus 31 ble brukt til en "Jorden rundt seilas" på 80-tallet. http://www.finn.no/finn/boat/viewpicture?i....jpg&alt=Forgus * Det med retningsstabilitet, var noe jeg var opptatt av. Det og få en båt til å "seile seg selv" på kryss, uten å falle av eller å loffe opp, over lengre tid, har jeg alltid ansett for å være kjennetegn på et perfekt balansert undervannsskrog i forhold til seilareal. Også det med å "legge bi" - omtrent samme sak, bare med bakket fokk, var alltid en del av prøveseilas på nye båter. Herlig følelse når man kan slippe rorkulten og se at en båt "passer seg selv"! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.