Jump to content

Hvor stor bør baugpropellen til en 31` Viking være?


Trinn II

Recommended Posts

Vurderer å sette baugpropell i min 31` Viking. Hvor stor bør den være? Båten er ombygget til lukket båt og har noe vindfang, den er ca 5,5 tonn.

Har sett at La-Sa annonserer QL BP 600 til, noe som for meg fremstår som en grei pris. Noen erfaringer med QL?? Trinn II

 

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Baugpropell.

Emnetittelen skal fortelle entydig hva emnet handler om. Hvis det er relevant skal produktnavn/modell være med. CAPSLOCK skal unngås.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Båten din er jo relativt stor og tung. Jeg hadde en Skilsø 975 fb, med en Sleipner SP55/4 hk. Syns den var altfor spe....spesielt med litt sidevind...og det har en jo ofte. I dag har jeg en litt større og tyngre båt, men ikke mye tyngre enn din. Der sitter det en Sleipner SP75/6 hk. Selv den burde vært kraftigere.

 

Min erfaring: Ikke se blindt på pris. Du får normalt det du betaler for. Bedre med en effektiv thruster, enn en du griner på nesa av hver gang du bruker den.

 

Jeg skal oppgradere min nå, med andre og mer effektive propellere.

 

Se på en kombinasjon av skyvekraft og pris når du skal velge baugthruster, ikke utelukkende pris. En baugthruster er ikke en baugthruster.

 

Tillegg:

Ser jo at Sleipner "anbefaler" SP55 helt opp til 38 fot, hvorfor vet jeg ikke for det rimer ikke med virkeligheten.

 

QL i seg selv har mange fine og gode produkter.

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Støtter vurderingene til nimbuster. Ser at du vurderer en QL BP 600. Den kjenner jeg ikke til. Jeg har en QL BP 800, med 785 N skyvekraft, motor effekt: 5,0 kW (7 hk), som jeg er svært godt fornøyd med. Du må huske å legge kraftig dimensjonert kabler frem til baugpropellen. Du kan også vurdere å plassere eget batteri ved propellen slik at spenningstapet er minst mulig. Dette er et tema vi har diskutert i en annen tråd her på BP.

 

baugpropell_bp80012v.jpg

 

Det er enkel tilkobling av kabler til baugpropellen.

 

baugpropell_bp80012vb.jpg

 

 

Selve overføringen fra den elektriske motoren til dobble propeller er via remdrift. Dette er fungert svært fint hos meg - selv om jeg bruker baugpropellen relativt lite.

 

 

baugpropbelte.jpg

Link to post
Share on other sites

Båten din er jo relativt stor og tung. Jeg hadde en Skilsø 975 fb, med en Sleipner SP55/4 hk. Syns den var altfor spe....spesielt med litt sidevind...og det har en jo ofte. I dag har jeg en litt større og tyngre båt, men ikke mye tyngre enn din. Der sitter det en Sleipner SP75/6 hk. Selv den burde vært kraftigere.

 

Min erfaring: Ikke se blindt på pris. Du får normalt det du betaler for. Bedre med en effektiv thruster, enn en du griner på nesa av hver gang du bruker den.

 

Jeg skal oppgradere min nå, med andre og mer effektive propellere.

 

Se på en kombinasjon av skyvekraft og pris når du skal velge baugthruster, ikke utelukkende pris. En baugthruster er ikke en baugthruster.

 

Tillegg:

Ser jo at Sleipner "anbefaler" SP55 helt opp til 38 fot, hvorfor vet jeg ikke for det rimer ikke med virkeligheten.

 

QL i seg selv har mange fine og gode produkter.

 

Oppgradere med mere efektive propeller???kan du gi meg litt mere opplysninger om dette for jeg har samme truster men savner mere kraft akterut for der synes jeg det er lite virkning.

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det med støy fra denne QL propellen da sammenlignet med de som har motoren "direkte" koblet uten reimoverføring?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med både QL og Engbo er at dette er produkter jeg vil unngå å selge og montere. Har montert propeller fra både Sleipner og lewmar og ikke hatt en eneste reklamasjon. Baugpropellene til QL har jeg ikke montert, men husker vi solgte noen båter som hadde dette, og de var det stadig reparasjoner på. Ankervinsjene har jeg også sluttet å selge, selv om jeg fortsatt er registrert som forhandler. De var det også altfor mye trøbbel med.

Link to post
Share on other sites

Dersom man vil ha de mest støysvake baugpropellene er det etter min erfaring ingen tvil om at man bør velge hydraulisk baugpropell. Disse leveres både av Sleipner Motor og Vetus. Jeg tror at Trine II har en slik type, så han kan sikkert bekrefte dette. Ellers har jeg inntrykk av at ressonansegenskaper i rommet hvor baugpropellen monteres har betydning for lydbildet som dannes. Jeg hadde et teppe over rommet til baugpropellen i en tidligere båt. I dette rommet var det mye klær, og over dette madrass og tempur overmadrass. Baugpropellen var Sleipner, jeg tror det det var en SP55. Inne i båten synes jeg lydbildet ikke hadde den karakteristiske "knatre" lyden man kan høre i enkelte båter. I nåværende båt hvor det er beltedrift er nok lydbildet atskillig svakere. Konstruksjonen på båtene er imidlertid så forskjellig at jeg vet ikke riktig hvordan jeg konkluderer. Jeg anbefaler imildertid flere å tenke på hvordan de kan lyddempe rommet hvor baugpropellen er plassert. Jeg har svært god erfaring med å kle rommet med lyddempende plater av denne typen levert fra Friman Dahl AS, se : http://mail.frimann.no/zpider/main.aspx Min erfaring med støymåling er at støyen ombord også fra bølger blir vesentlig redusert ved å klebe mattene mot skrogsiden. Her er litt info om mattene:

 

stoeyisolasjon.jpg

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Geirh......jeg har SP75 også bak, Fra Sleipner kommer et kit til SP75, som består av mer effektive propellere som sagt. De vil øke skyvekraften med 10-15 % mener jeg å huske. Titt på en annen tråd om dette emnet, så ser du bilder (danske) av de nye propellene. Husker ikke nå hva tråden het, men den gikk for noen uker siden.

 

Det er snakk om en 5-bladers composite propell, lik den Vestus kom med for ett år siden. Linken har du her:

 

http://www.gertsen-olufsen.dk/1167

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hydraulisk baugpropell.

 

Litt uenig med deg der. Hydraulikk bråker i utgangspunktet ganske mye mens en elektrisk motor er så godt som lydløs. Jeg har brukt hydraulisk thruster på arbeidsbåter hvor motoren går på fast turtall for å levere nok olje, og hydraulikken bråker noe forferdelig. Det finnes riktignok kompensatorer å sette på trykksiden for å redusere støyen. De er effektive, men dyre.

Grunnen til at en hydraulisk thruster oppleves som mer stillegående er muligens at den kjøres på mindre effekt enn en elektrisk.

Knatringen fra thrusteren er egentlig kavitasjon. Innstrømmingen til propellen er for dårlig. Dette kan avhjelpes ved avrunding av tunnellendene.

Link to post
Share on other sites

Fra Sleipner kommer et kit til SP75, som består av mer effektive propellere som sagt. De vil øke skyvekraften med 10-15 % mener jeg å huske.

Har du fått bekreftet at disse nye propellene kan monteres på SP75 ?

 

Jeg har også SP75 hekkthruster.

Den skyver selvsagt mye mindre i hekk enn i baug.

Husk alt den skal skyve på i hekken, mye mer dyp våt flate, dyp v-bunn, ror,propell,flaps, mer vindfang, etc.

 

 

Link to post
Share on other sites

Du har helt sikkert rett i dette Mulligan. Det kan absolutt være slik at det er utformingen av tunnellåpningene som er avgjørende for støybildet. Jeg registrerer at min baugpropell går atskillig stillere på land enn på vann. Grunnen til at skrev som jeg gjorde om hydraulisk drevet baugpropell er at det var en stor trawler i Aalborg med hydraulisk drevet baugpropell. Denne var knapt nok hørbar når det gikk. Men det kan muligvis skyldes at han hadde mulighet for å regulere turtallet på propellen, mens elektrisk drevne propeller vel bare har ett turtall?

Link to post
Share on other sites

Jeg har 4 hk på båten min, og det er den eneste feilen jeg gjorde da jeg bestilte båten. Skulle valgt oppgradering til 7 hk i stedet. Når det er sidevind holder ikke 4 hk hos oss. Opplever det egentlig ikke som noe kjempeproblem da man med litt "jokking" med drevene stort sett får båten til å gå dit den vil - og det er bare når jeg presses mot brygga av vinden longside og jeg skal gå sidelengs ut at jeg har behov for mer kraft - men i dag hadde jeg valgt 7 hk.

 

En fordel med Sleipners 7 hk er at den har doble propeller

sp75t__scaled_135.jpg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten, diameteren på tunnellen din er vel 185 mm. Dermed skulle det ikke være noe problem å bytte ut din SP55 S2I med en SP 95 TI? Du får 15 kg ekstra i baugen, men det er ikke så mye på din store båt. Jeg har nå en 7 HK foran og det har vært utrolig å kunne gå fra kai i pålandsvind uten å slite alt for mye med spring. Ville tro at du får pengene tilbake når du selger båten. Det er vel flere medlemmer på BP som sikkert er interessert i en 4 HK?

Link to post
Share on other sites

Nei da. Akterenden får du stort sett med deg dit du vil. Om du eksempelvis har rett aksel, som er vanskeligst å manøvrere med, kan du få akterenden til å gå SB eller BB ved å kombinere rorbruk og maskinkraft akterover og forover. Det er på de fleste fritidsbåter med rett aksel ganske greit å rotere båten omkring sin egen akse ved å bruke roret samtidig som man gir litt maskinkraft (et lite "puff") forover, og deretter stopper fremdriften ved bakking, men rotasjonen stopper ikke, med en kortvarig motorkraft akterover. Baugen er det verre å kontrollere - særlig ved sidevind. Baugen vil alltid rette seg opp i forhold til bakkingen.

Den gang jeg kjøpte en brukt Scand Baltic insisterte selgeren på å kjøre båten sammen med meg en times tid. Vi kjørte mellom forskjellige båtplasser i båthavna. Han viste meg hvordan jeg kunne snu båten omkring sin egen akse. Etter dette utfører jeg hver eneste sesong øvelser med å rotere båten omkring sin egen akse. Avhengig av utformingen av propellen kan det ta atskillig lengre tid å rotere BB i forhold til SB. Med en Scand Atlantic jeg hadde mener jeg å huske at det tok tre ganger så lang tid å rotere BB i forhold til SB - og jeg skulle rotere mot BB fra båtplassen. Målet mitt var alltid å klare dette uten bruk av baugpropellen, men ved sterk vind var dette noen ganger vanskelig. Nå har jeg dobbelinstalasjon. Ved å la en propell gå fremover, den andre bakover, rorbruk og bruk av baugpropell seiler jeg sidelengs, uten hverken fremover eller akterover bevegelse under ganske mange vindforhold.

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noe informasjon om denne SE100 på Sleipner sine sider. Dett er en baugpropell jeg tror er grei nok og som jeg gjerne kunne tenkt meg i min båt. Ser det er informasjon på den danske siden det er referet til....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ville tro at du får pengene tilbake når du selger båten. Det er vel flere medlemmer på BP som sikkert er interessert i en 4 HK?

Har ikke tenkt tanken på at 4 hestern kan selges Hva er en slik rakker verdt da? En 7 hester hadde helt klart gjort susten. KOB hadde det påsin HannahIII og han angret ikke et sekund på det.

 

Er det slik at propellen kan byttes på eldre sleipner til noe som er mer effektivt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verdien på din 4 HK har jeg ingen formening om - jeg alltid selger med stort tap.

Du kan ikke bytte propell uten også å bytte motor på baugpropellen.

Jeg betrakter denne saken som et spørsmål om sikkerhet. Det er alltid billigere å være forberedt i forkant, i forhold til å ta problemene i etterkant.

I alle fall er det mer behagelig å seile med en båt man er trygg på å håndeterer i mange av de utfordringene man blir utsatt for.

Jeg husker første gang jeg seilte min fritidsbåt på 12 tonn ut fra "kranhullet". Jeg var ikke mye "høy i hatten". Men da jeg opplevde at båten manøvrerte slik jeg hatte tenkt på i time etter time, var det en utrolig følelse å manøvrere nær 14 meter lengde og 4.20 m bredde. Det føles trygt å ha en kraftig baugpropell når man ankommer trange havner som eksempelvis Ballen på Samsø i Danmark. Nedenfor er et bilde fra Ballen, juli sommeren 2007. Den morgenen jeg skulle seile videre lå det 8 seilbåter utenpå meg. Det spesielle var at alle var borte i løpet av 20 minutter. Flere seilte parvis av gårde. Dette har jeg aldri observert når det gjrelder motorbåter.

 

ballenjuli2007.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...