eivindch Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Problemet med singelprop er at du kun får full thrust en vei. Propellen i en Sleipner enkelt-propell thruster er symmetrisk så det skal ikke være forskjellig i thrust mot noen side. Før jeg installerte baugpropell på min egen båt, kikket jeg på så mange installasjoner jeg kunne og ble overrasket over hvor mange tunneller inne var avrundet. Avrunding er meget viktig. Jeg har båt på drøye 6 tonn og min Sleipner SP55 er kraftig i massevis. Men så har jeg også eget batteri og korte, tykke kabler. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Propellen i en Sleipner enkelt-propell thruster er symmetrisk så det skal ikke være forskjellig i thrust mot noen side. Nei kanskje ikke det. Men det er det likevel. Det er ihvertfall min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 (redigert) Jeg har Sleipner SP95, fungerer veldig bra i vår båt. Grunnen til at den ikke fungerer særs bra er at den ikke blir dyp nok nåt det blir litt bølger. Da blir det mere mixmaster. Større virkningsgrad med litt dypere montering. Men det også det som er utfordringen med nyere båter. Men det viktstigste er å ikke kjøpe for liten. Når det gjelder betjening har jeg den i både på panel på SB pidestall samt i gass/gir håndtaket. Redigert 13.Januar.2008 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Naurstad Svart 13.Januar.2008 Del på Facebook Svart 13.Januar.2008 Litt uenig med deg der. Hydraulikk bråker i utgangspunktet ganske mye mens en elektrisk motor er så godt som lydløs. Fra mitt hydrauliske baugthruster (Volvo F11-39)kommer det ingen lyd fra. Kan øke og senke turtallet på thrusteret. Dette blir drevet av pumpe fra hovedmotor. Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Mulligan Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Propellen i en Sleipner enkelt-propell thruster er symmetrisk så det skal ikke være forskjellig i thrust mot noen side. Mnjo, men selv om propellen er symmetrisk, så er ikke installasjonen symmetrisk. Det må være et vinkeldrev inni der. Når propellens sugeside blir hemmet av vinkeldrevet så vil effekten være mindre enn når propellen suger i fritt vann. kommer det ingen lyd fra Nei det er vel forskjellige erfaringer ute og går, men generellt sett støyer hydraulikk endel. Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Har ikke tenkt tanken på at 4 hestern kan selges Hva er en slik rakker verdt da? En 7 hester hadde helt klart gjort susten. KOB hadde det påsin HannahIII og han angret ikke et sekund på det. Er det slik at propellen kan byttes på eldre sleipner til noe som er mer effektivt? Den 4hk er akkurat det jeg er ute etter. Har planer om å investere i truster i år så skal du bytte til større så er jeg interesert i den gamle. Regner med at det er bare trusteren du bytter og ikke panel og sikringsholder. Hvis aktuelt kan vi kontaktes pr IM for bud ets.. Jeg regner med landsetting i Mai en gang så vi har god tid. Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Vi får se hva som skjer. Først skal vi på båtmesse i Düsseldorf - så skal vi ha oss MC - og så skal jeg sjekke pris på hva det koster å bytte til større baugpropell Hva koster en ny slik 4 hk som jeg har da? Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Ny pris hos Seatronic er 9980.- for truster sp 55 si Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
Kaftein ØL Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Forskjellen på den nye serien til Sleipner, SE-serie er at det har kommet nye propeller som er litt mer effektive og at propellhuset har blitt litt slankere slik at det blir mindre motstand. Det er også forhåndsfylt med olje slik at man slipper å tenke på å skifte ette eller montere den ekstra oljetanken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 (redigert) Svar fra Windy på hva som må byttes Forskjell på 4 hk og 7hk Sleipner: Veggtykkelse rør Diameter på monteringshull for undervannshus Kabeltversnitt Størrelse på el.motor Og det må støpes fordi skruehullene ikke er de samme og utkuttet avviker og skuffen under senga må modifiseres Det beste er å bytte "alt" (du kan beholde originalkabler og legge ekstrakabler i tillegg). Er glad for at jeg stort sett ikke bruker baugpropellen - og etter dette svaret er jeg sikker på at jeg ikke kommer til å bytte Redigert 14.Januar.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Grunnen til at den ikke fungerer særs bra er at den ikke blir dyp noknåt det blir litt bølger. Da blir det mere mixmaster. Er det da en ide å få laget en tunnel med bøy/knekk? Det må jo selvølgelig være plass til dette da. Vet det er i bruk på større skip, men burde jo gå an å få det til på mindre båter også. Blir vel litt effekttap ifht. rett tunnel, men det får man igjen ved at vannstømmen kommer lengre ned. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Det er vel en av grunnene til at det finnes nedsenkbare baugpropeller. På en del moderne seilbåter med relativt grunne forskip blir det vanskelig å få dybde nok til baupropellen med mindre man setter den langt bak - og da mister man også effekt. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Det er vel en av grunnene til at det finnes nedsenkbare baugpropeller. Det er helt sikkert en enda bedre løsning, men antar at det er en dyr løsning? Sitér dette innlegget Link to post
B-P-Nimbus 350C Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Ja da konkluderer jeg med det at det ikke blir en `Bitteliten`baugtruster på min båt. Hadde egentlig tengt på Maxpower, men byr det seg en anledning må man passe på . Sitér dette innlegget Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse O.H. Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster. Link to post
REM Svart 7.August.2011 Del på Facebook Svart 7.August.2011 Stjeler denne tråden litt. Jeg skal inn med aktertruster i min Ph43. Båten veier 14 tonn og har stort vindfang med flybridge. Baugtrusteren er en Sleipner SE 100. (100 kg trust eller 10 hk?) Denne synes jeg er i minste laget. Trenger vel noe større bak med mye skrogflater, ror, propellere etc under vann? Noen som har erfaring med trøstere på tilsvarende båtstørrelse eller kan si noe generellt om forholdet mellom baug og hekktruster? Tror ikke forholdet skal være 1:1, men 1:1,5 kanskje, eller 1:2? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.