Jump to content

Motorstøj i tomgang (Nanni Diesel 37,5 HK og ZF 25a gear )


riddari

Recommended Posts

Jeg har en Nanni Diesel 37,5 HK og ZF 25a gear med slireventil. Alt fungerer fint, men der en irriterende støj fra motoren når den går i tomgang og ved megen sliring, dvs. få akselomdrejninger. Når jeg sætter i gear uden sliring er støjen væk. Når jeg lige har startet og motoren er kold, er der ikke noget støj. Værst er den når jeg stimet en tid og derefter sætter i tomgang. Efter en tid bliver det så lidt bedre. Det ser altså ud til, at jo varmere motor jo mere støj. Jeg havde ellers troet at det generelt var omvendt. Er der nogen her, der har nogen forklaring på det?

Link to post

Dersom du har demperplate med stålfjærer kan visstnok feilen ligge der. De kan "rakle" litt på lavt turtall. Skal ikke være noe fare ved å ha det slikt.

 

Men vet jo ikke om det stemmer i ditt tilfelle.... Bare en tanke :smiley:

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post

Første gang jeg startet en Nanni i en Oceanis 331 slo jeg den av med en :eek: mine. Trodde det var noe alvorlig feil. Utleier lurte på hva jeg dreiv med - og spurte hva slags motor jeg var vant til. VP 2 og 3 syl var svarte jeg og da forstod han meg. Så kanskje alt er normalt hos deg?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Jeg hadde demperplate med stålfjærer på en Ford 2704 med Twin Disc gir, og min erfaring var at "raklingen" kom når jeg koblet i gir og på lavt turtall. Ved litt pådrag ble fjærene jevnt belastet, og ulyden forsvant . På tomgang og frikoblet var det ingen lyd fra demperplaten.

Så for meg høres det ikke ut som dette er problemet som gir deg ulyd.....

Link to post

Ja, lidt modstridende meninger om rakling fra demperplate i frigear Og hvorfor skal den kun rakle når motoren er varm? Jeg kan heller direkte ikke placere ulyden. Det nærmeste jeg kan sige, er at den kommer fra selve motorblokken. Har tænkt på om det kan vare en slags resonnans fra kølevandet, som kun viser sig, når motoren er varm og i frigear. Eller samspillet mellem gear og motor ikke fungerer så godt. Motoren havde oprindeligt mekanisk gear, men skiftede til ZF 25 a inden motoren blev taget i brug. Jeg har også prøvet at regulere tomgangshastigheden både op og ned, men man skal op på 1100-1200 omdrejninger før det hjælper, og normal tomgangshastighed skal være 850.

Link to post
  • 15 år senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...