Jump to content

Motorstøj i tomgang (Nanni Diesel 37,5 HK og ZF 25a gear )

riddari

Recommended Posts

Jeg har en Nanni Diesel 37,5 HK og ZF 25a gear med slireventil. Alt fungerer fint, men der en irriterende støj fra motoren når den går i tomgang og ved megen sliring, dvs. få akselomdrejninger. Når jeg sætter i gear uden sliring er støjen væk. Når jeg lige har startet og motoren er kold, er der ikke noget støj. Værst er den når jeg stimet en tid og derefter sætter i tomgang. Efter en tid bliver det så lidt bedre. Det ser altså ud til, at jo varmere motor jo mere støj. Jeg havde ellers troet at det generelt var omvendt. Er der nogen her, der har nogen forklaring på det?

Jeg hadde demperplate med stålfjærer på en Ford 2704 med Twin Disc gir, og min erfaring var at "raklingen" kom når jeg koblet i gir og på lavt turtall. Ved litt pådrag ble fjærene jevnt belastet, og ulyden forsvant . På tomgang og frikoblet var det ingen lyd fra demperplaten.

Så for meg høres det ikke ut som dette er problemet som gir deg ulyd.....

Ja, lidt modstridende meninger om rakling fra demperplate i frigear Og hvorfor skal den kun rakle når motoren er varm? Jeg kan heller direkte ikke placere ulyden. Det nærmeste jeg kan sige, er at den kommer fra selve motorblokken. Har tænkt på om det kan vare en slags resonnans fra kølevandet, som kun viser sig, når motoren er varm og i frigear. Eller samspillet mellem gear og motor ikke fungerer så godt. Motoren havde oprindeligt mekanisk gear, men skiftede til ZF 25 a inden motoren blev taget i brug. Jeg har også prøvet at regulere tomgangshastigheden både op og ned, men man skal op på 1100-1200 omdrejninger før det hjælper, og normal tomgangshastighed skal være 850.

• 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...