mons Startet 14.Januar.2008 Del på Facebook Startet 14.Januar.2008 Hei alle sammen! Trodde jeg laget en tråd om dette i sommer, men finner den ikke. Jeg og far min fant rester av en båt i Fiskvågvann i Saltdal i sommer. Vannet har antakelig hatt kontakt med Skjærstadfjorden før svartedauen, og vi anså funnet som spennende. Vi hadde de nødvendige tillatelser fra naturvernmyndigheter (fredet våtmarksområde med ferdselsforbud) og fra museet i Tromsø til søk og opptak av deler. Funnet er omtalt i avisa hjemme her http://www.saltenposten.no/nyheter/article99091.ece Vi fikk nå svar på dateringen som tilsier at dette er det eldste vraket i Nordland. Treverket er antakelig eik, noe som betyr at båten kom sørfra et sted. Under er svaret fra museet i Tromsø. Jeg synes dette er artig da jeg aldri har funnet et vikingeskip før ;-) Mons Mail fra museet; Nå har dateringsresultatet endelig kommet (se vedlegg) og det var verdt og vente for! Datering er 875 + 30 BP som er kalibrert til 1040-1230 e.Kr. (95.4 % sikkerhet), dvs. første delen av middelalderen. Det betyr faktisk at det er det eldste kjente vrak (hvis man tolke det som del av et vrak) i Nord-Norge. Nest eldst er Husøyvraket fra Træna som er nesten like gammel med en c14 datering av 795 + 45 (kalibrert til 1160-1300 e.Kr. med 95.4% sikkerhet). Da må vi få tid og ressurser til å se nærmere på vraket til sommeren. Å komme gjennom mudderlaget og avdekke flere vrakdeler kan være en utfordring. Med beste hilsen, Stephen Stephen Wickler, Ph.D. Seksjon for Kulturvitenskap Tromsø Museum, Universitetsmuseet Universitetet i Tromsø 9037 Tromsø, NORGE Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 stort GRATTIS mons !!!! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
trikkern Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Du verden! Dette er jo sensasjonelt! Vi får bare håpe at museumet kan sikre disse spennende vrakdelene. Det bør absolutt Norge ta seg råd til. Bra at noen ser og forstår at dette kan være en viktig kulturarv. Stå på mons! Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 14.Januar.2008 Del på Facebook Svart 14.Januar.2008 Gratulerer - kjempe spennende, blir vel mer "myrdykking" til sommeren da? Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
At-le Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei. Tror den kommer fra Borg eller fra sør-norge? Var hos vikingmusset i Borg noen år siden. Kjempe "kopi" stor bygg der( en av største bygg i norge). Anbefalet tur dit. http://www.lofotr.no/ At-le Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hei Den kommer neppe fra Borg i lofoten. Spanten var antakelig av eik, og det vokser ikke i norland. Nå blir det antakelig å bore tett med huller i isen på vannet for å sokne systematisk med sondestenger. Museet synes dette er veldig interessant, så det kommer nok til å bli undersøkt grundig. Saltdal var forøvtrig kjent båtbyggerbygd før svartedauen tok livet av nesten alle som bodde der. Gleder meg Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Spinner Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Veldig artig! Jeg har ikke funnet noen vikingskip så langt, men skal begynne å lete med en gang! PS: grav deg ned i mudderet og fest en Baatplassen vimpel i skipet, så blir det masse reklame for forumet Sitér dette innlegget Senior-du er min helt! Link to post
Dreamer Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Hvor i Saltdal er dette? Forsøkte å finne det på Internett, uten å lykkes. Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Er vel dette: Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
mons Svart 15.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 (redigert) Riktig. Rett ved siste t i Fiskvågvatnet under etpar meter vann og 1,5 meter gjørme. Omtrent der den røde veien ligger var den siste forbindelsen vannet hadde med sjøen med samme vannstand. Ca år 1300 -regnr vi med- ble den kanalen til en bekk ettersom landet hevet seg. Det er nå 3 meter høydeforskjell, noe som stemmer med den generelle landhevingen i Indre Salten. Det kan i tillegg ha gått ras fra den bratte fjellsiden på vestsiden som har bidratt til høydeforskjellen. Prestegården som ligger innerst i vannet var bebodd før svartedauen, og antakelig helt tilbake til ca 900 tallet. Mons Redigert 15.Januar.2008 av mons (see edit history) Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Datering er 875 + 30 BP som er kalibrert til 1040-1230 e.Kr. (95.4 % sikkerhet), dvs. første delen av middelalderen. Det betyr faktisk at det er det eldste kjente vrak (hvis man tolke det som del av et vrak) i Nord-Norge. Nest eldst er Husøyvraket fra Træna som er nesten like gammel med en c14 datering av 795 + 45 (kalibrert til 1160-1300 e.Kr. med 95.4% sikkerhet). tror du funnit en ur-Malö från Kungsviken Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
rogeri Svart 15.Januar.2008 Del på Facebook Svart 15.Januar.2008 Flyfoto over det aktuelle området!! http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=7&am...actor=undefined Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 17.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 Litt fra lokalavisa i dag http://www.saltenposten.no/nyheter/article131233.ece Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
hengefjes Svart 17.Januar.2008 Del på Facebook Svart 17.Januar.2008 (redigert) Leste den artikkelen, og må bare beklage det om jeg er gledesdreper for dere i Saltdal. Dette er jo et utrolig interessant funn. Dette blir kjempespennende å følge med på videre. Men om det er det eldste båtvraket i Nord-Norge kan vel diskuteres. "Bårsetbåten" som ble funnet på Kvaløya i Troms er etter sigende omlag 1200 år gammel. Denne kan man også lese om her. Redigert 18.Januar.2008 av hengefjes (see edit history) Sitér dette innlegget Hekkbølger - hva er det for no??? Link to post
mons Svart 18.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Januar.2008 Hei Artig å lese om Bårsetbåten. Faderen forela dette for museet i Tromsø og fikk til svar at de anså Bårsetbåten som et myrfunn - dvs en båt som var gravd ned med vilje. I den kategorien hadde de flere funn som var adskillig eldre. Vårt funn ser ut for å være av en båt som var i bruk når den sank, og vil i beste fall kunne gi flere opplysninger om båter i bruk i motsetning til båter i begravelser ol. Artig med interesse rundt funnet uansett :-) Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 19.Januar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2008 Hei Ny artikkel i lokalavisa papir i dag, men her er lederen som er lagt ut på nett. http://www.saltenposten.no:80/meninger/led...ticle131660.ece Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Høvdingen Svart 8.Februar.2008 Del på Facebook Svart 8.Februar.2008 Artikkel fra AvisaNordland i dag. http://www.an.no/indresalten/article3335432.ece Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 21.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2008 Fredag 22/2 kl 1830 kommer marinarkeolog Stephen Wikler til kafeen på Rognan samfunnshus og holder foredrag om gamle skipsvrak og skipsfart i distriktet. Dette vil han knytte opp mot funnet i Fiskvågvann. Lørdag blir det manngard på isen kl 10. Det skal bores tett med huller i isen for deretter å bruke søkestenger til å lete nede i mudderet. Hvis det blir flere funn kommer de til å bli gravd ut av museet. Alle er velkommen både på foredrag og på isen. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 23.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2008 Hei 4-500 hull senere og med 15-20 utslitte søksmannskaper har jeg litt å fortelle. Området rundt det første funnet ble gjennomsøkt svært nøye, men uten funn. Vi konkluderer med at det ikke er mer innenfor en firkant på 20*20 meter rundt det funnet. Senterlinjen i det søket ble forlenget til totalt 77 meter i retning nordøst. Tidligerehar jeg fått tilgang på et bilde tatt fra flåget over vannet der det er inntegnet en firkant. Ved å "pynte" litt¨på det bildet som var tatt på skrå ovenfra - trekke og vri litt i vannet- fikk jeg lagt det over et satelittbilde i Goggle eart som er tatt rett ovenfra. Dermed kunne posisjonen på firkanten settes ut på isen. Søkslinjen gikk rett igjennom denne firkanten, og der denne krysset firkanten fant vi tre punkter som står opp fra bunnen. Det er solid treverk med innbyrdes avstand på 4-5 meter, og rett på sidene er det ca 2 meter dypere ned til fast bunn. Med velvillig hjelp fra Saltdal kommune rigget vi et rør som vi trykket ned gjennom vannet og en meter gjørme til det sto helt mot funnet mens vi pumpet rent vann inn. Deretter sente vi ned et rørinspeksjonskamera mens vi pumpet bittelitt vann inn i røret. I enden av røret, 4 meter under isen, så vi helt klart treverk. Med søkestengene kjentes dette treverket hardt og friskt ut. Prøv å gjette hva dette gjorde med stemningen på isen? Funnene er skikkelig innmålt, og Stephen Wikler fra museet i Tromsø regner med det blir dykking der i sommer for videre kartlegging. Det er mulig vi prøver å kjernebore ut et stykke av treverket i morgen for arts og tidsbestemmelse. Takker på alle måter han som sendte bildet med firkanten og de som har vært med og søkt!! Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
mons Svart 28.Februar.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2008 http://www.saltenposten.no/nyheter/article138985.eceLokalavisa Sitér dette innlegget Mons Link to post
Bakstørn Svart 5.Juni.2009 Del på Facebook Svart 5.Juni.2009 Vet jeg er ett drøyt år for sent ute, men hvordan endte egentlig denne historien? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.